Fejda LED.
stämmer det att det ska vara två motstånd på 100k här? är inte det skitmycket? http://www.metku.net/index.html?sect=vi ... /index_eng
och på schemat är det två transistorer men bara en på bilden nedanför?
och på schemat är det två transistorer men bara en på bilden nedanför?
jag har nu gjort en sån här krets, men med en kondensator från en gammal apparat, så jag vet itne hur "stark" den är. men det funkar inte. när man kopplar in batteriet för första gången blinkar lysdidoen till. sen händer ingenting. jag har testat både med en sån där hög svart kondensator och emd en keramisk kondensator med samma resultat. vad är det som är fel?$tiff skrev:Kod: Markera allt
__________ | ]----------------+-------[resistor]-+ | BATTERI | [konding] | |__________>----[knapp]-----+---------[LED]----+
- Schnegelwerfer
I en sådan här koppling betyder ju rätt komponentvärden skillnaden mellan succé och fiasko...
Antag en tidskonstant på 0,5 sekunder och ett 9V-batteri enligt ovanstående koppling (spänningen över kondensatorn sjunker till 6,4V på 0,5 sekunder, vilket borde ge en hyfsad fading-effekt.
t = rc
Ett normalt startvärde på strömmen genom lysdioden kan exempelvis vara 10mA. Detta ger då ett värde på R: nämligen 9/0,010 = 900ohm.
För att då få en tidskonstant på 0,5 sekunder krävs en kapacitans på: 0,5/900 = 0,00056 ~ 500uF.
Detta är bara ett exempel, men 500uF är en ganska stor kondensator!
Troligtvis har du använt en alldeles för liten kondensator, och därför får du ingen fading-effekt.
Antag en tidskonstant på 0,5 sekunder och ett 9V-batteri enligt ovanstående koppling (spänningen över kondensatorn sjunker till 6,4V på 0,5 sekunder, vilket borde ge en hyfsad fading-effekt.
t = rc
Ett normalt startvärde på strömmen genom lysdioden kan exempelvis vara 10mA. Detta ger då ett värde på R: nämligen 9/0,010 = 900ohm.
För att då få en tidskonstant på 0,5 sekunder krävs en kapacitans på: 0,5/900 = 0,00056 ~ 500uF.
Troligtvis har du använt en alldeles för liten kondensator, och därför får du ingen fading-effekt.
jag kanske skulle sagt att jag var för lat för att koppla in en strömbrytare
så jag håller bara sladdarna på batteriet och då blinkar det men inget annat händer.
ena kondensatorn som jag använt är en elektrotyd eller vad det heter och den är på 10mF och en anna är en keramisk? som det står 104 (inget annat) på. men jag har en elektrotyd som det står 400uF på som jag har tänkt att testa med. eller är det så att man måste ha en strömbrytare??

så jag håller bara sladdarna på batteriet och då blinkar det men inget annat händer.
ena kondensatorn som jag använt är en elektrotyd eller vad det heter och den är på 10mF och en anna är en keramisk? som det står 104 (inget annat) på. men jag har en elektrotyd som det står 400uF på som jag har tänkt att testa med. eller är det så att man måste ha en strömbrytare??
Schnegelwerfer skrev:I en sådan här koppling betyder ju rätt komponentvärden skillnaden mellan succé och fiasko...
t = rc
jag hajar inte riktigt den här? är det en tidskontakt på ett batteri? och måste man räkna ut hur stor kondensator man måste använda? jag har intget motstånd på min krets, måste man ha det?
i så fall är det inte konstigt att LEDen "bara blinkade till", du har helt enkelt haft sönder den. n LED behöver (i de allra flesta fall) ett seriemotstånd.
Det står inget om att batteriet har en tidskonstant i inlägget du quotade.
(nej ett batteri har ingen tidskonstant)
nej man "behöver" inte räkna ut kondensatorns värde, det går ju att testa sig fram oxå., men man behöver lite "känsla" (tidigare erfarnheter) eller ren tur om man ska komma fram till ett lämpligt värde tillräkligt snabbt.
Det står inget om att batteriet har en tidskonstant i inlägget du quotade.
(nej ett batteri har ingen tidskonstant)
nej man "behöver" inte räkna ut kondensatorns värde, det går ju att testa sig fram oxå., men man behöver lite "känsla" (tidigare erfarnheter) eller ren tur om man ska komma fram till ett lämpligt värde tillräkligt snabbt.