Enkelt sätt att kryptera en CVBS signal sökes!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Glycol

Enkelt sätt att kryptera en CVBS signal sökes!

Inlägg av Glycol »

Efter en längre tids sabotering av bilar, cyklar och diverse saker utomhus har jag tröttnat. Skall sätta upp övervakningskameror. Problemet är att vi bor i en bostadrätt/radhus. Vi skall flytta om ca 3 månader och jag orkar därför inte dra kablar överallt. Jag har diverse ccdmoduler och sändare/mottagare, vanliga 2.4 Ghz. Skulle på något sätt vilja koda, eller förvränga signalen så att grannens trådlösa barnmonitor inte fungerar. Detta kopplas sedan till en dator med lämplig hård/mjukvara. Finns redan !

Och jag vet att det är olagligt och man behöver tillstånd från Länsstyrelsen osv.
Men alternativet är huva och basebollträ och schäfern. Då det senaste sabotage ledde till att min sambo ramlade med cykeln och skadade sig ganska illa. Pga att någon lossat muttrarna i framgaffeln. Ni kan själva räkna ut hur det slutade.
peter555

Inlägg av peter555 »

Det enklaste är antagligen att invertera videosignalen.
Användarvisningsbild
meckis
Kontakt:

Inlägg av meckis »

Om du bara vill hindra folk från att råka få in din sända videosignal med en vanlig 2.4ghz mottagare kan du prova att invertera videosignalen. då kommer tv:n inte hitta syncsignalerna så det bara blir en gröt av alltihopa.

Det är dock inte säkert detta är funktionssäkert. vissa 2.4ghz sändare kanske försöker clampa videosignalen på linjesync. då med inverterad video kommer ljusinnehållet i bilden som blir bottenclamp. så då kan bilden få intensitetsskiftningar beroende på ljusinnehåll.

Som sagt ett förslag, prova, ett enkelt transistorsteg o du kan invertera den composita videosignalen.

sätt ett på ingången på sändaren, o ett på utgången på mottagaren. kan ju funka.

EDIT: jag hann inte först.. skrev för länge :)

Sedan får ditt samvete avgöra om det e rätt o videoövervaka.
Glycol

Inlägg av Glycol »

Ok blir till att testa. Kommer nog till en början endast låta någon signal väcka mig om folk befinner sig på uppfarten eller i trädgården. Är bara intresserad av vem det är. Är det riktat mot oss eller bara allmän jävelskap. Det började nämligen efter en trafikolycka. Jag blev påkörd bakifrån när jag bromsade. Bråk uppstod då bakomvarande tyckte att jag hade bromsat för hårt. Så nu är det polisutredning osv, självklart räcker det inte med 10 meter mellan bilarna på motorväg och jag bromsade för en lastbil som plötsligt svängde ut i vänsterfil utan att blinka. Men men, min sambo är iallafall rädd och vågar inte gå ut längre. Så något måste göras. Skall testa att invertera signalerna nu!
xxargs

Inlägg av xxargs »

den som kör på är skyldigt - den som blir påkörd är oskyldig, så vad är problemet - lagarna är ganska kristallklara i det avseendet.

det vill mycket till att det skall dömmas anorlunda...

Det fins vissa som tom. som kör om en bil och strax efter tvärnita framför omkörda bilen upprepande gånger på motorvägen bara för att få sin bil påkörd så att man får pengar för det - dom två ggr jag sett hittils så har det varit BMW som gjort det av någon anledning...
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Vad lagen säger är en sak, vad människor som alltid har rätt(tm) agerar efter är en annan sak ;)
Tekko

Inlägg av Tekko »

CVBS = Crap Video Bullshit Signal ;)
Glycol

Inlägg av Glycol »

Hmm tror jag överger idén. Testade att invertera. Blev som ovan sagt mest skit av det. Blir till att testa nätverkskamera. Har en skitkamera från teknikmagasinet. ProQ eller vad den nu heter. Riktigt skumma färger blir det. Hmm undrar om man kan byta cmosmodulen. Fick den gratis så det är väl bara till att operera den lite. :)
xxargs

Inlägg av xxargs »

hur svårt är det att dra en coax ? - skall du köra nätverkskamera så skall du ju ändå dra TP-kabel
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Inlägg av gOry »

Blev det mer än bara materiella skador vid trafikolycka? För annars har jag ingen förståelse varför man vill sabotera!
Eller va de så att han körde en Maybach utan trafikförsäkring?

Hoppas du får dit sabotören, och ifall du får tillfälle gör ett envarsgripande ifall man tydligt kan se att brott har begåtts!

Sätt ut IR-detektorer som varnar/väcker dig? så kan du själv ta bilder ifall du har en bra kamera.
Kjelle

Inlägg av Kjelle »

Finns tyvärr personer som vill förtidspensionera sig genom en wishplashskada.

Kjelle
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Är det inte meningen att färsäkringsbolagen ska reda ut vem som ska stå för det ekonomiska? Man ska aldrig säga bu eller bä på plats, utan man ritar upp sin version i varsin ruta, och man skickar in sin del till sitt bolag. Men det kan ju iofs vara svårt om den ena personen är mycket hetlevrad...
Användarvisningsbild
Gorgus
Kontakt:

Inlägg av Gorgus »

Om nån kör på dig bakifrån så är det helt klart att den personen inte hållit tillräckligt avstånd. Så ser iaf (oftast) lagen på det.
Glycol

Inlägg av Glycol »

Haha nä det var ingen Maybach, det var en annan tysk bil. Inte VW heller.
Och för att stilla nyfikenheten så blev den påkörande bilen skrot. Den var sänkt, och när man bromsar så niger bilen, så han körde i princip under min bil. Min bil vet jag inte om den lagas eller ej. Det blev inga direkta skador på mig och min sambo iallafall, lite små blåmärke. De andra vet jag ej.

Kjelle Hoppas du inte menar mig med det där. För det är väl vanligast att de som blir påkörda får den skadan. Jag har det däremot sen innan efter en Motorcross olycka. Men det är inget jobbigt att leva med. Lite nackrörelser varje morgon, ibland kotknackare. Går hur bra som helst att arbeta med det, om man vill :D

Nåväl skitsamma, nu var det ju kameran det gällde. Det är för övrigt en trådlös och uttag finns redan utomhus.
Frågan är om man kan byta cmos modulen i den.
Tekko

Inlägg av Tekko »

Troligen inte, varje tillverkare har nog sin egen pinout på de där modulerna.
Skriv svar