Finns det enkla cad program

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Finns det enkla cad program

Inlägg av DW »

Hej på er i värmen.

En fråga som dyker upp med jämna mellanrum men som tål att omfrågas.
Jag söker ett enkelt program som genererar G-kod.
Jag kör lite i BobCad/cam och Galaad men blir inte riktigt vän med dessa. Vore det inte värt att ni där ute skriver bara kort vad ni kör i och vad som är bra, enkelt eller dåligt mer era program. Jag vill inte gärna spendera x tusen kronor på något som tar timmar för att rita enkla saker i.
För att ha ett mål, så låt säga att kunna rita en kalkylator från ovansidan
borde ju det räcka med 30 minuter för ett hyffsat program.
vad tycker ni, ta 5 min och kommentera vad ni kör i.
Jag tror många ställer sej samma fråga :)
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Ska jag rita 2D, så använder jag AutoCAD. Där har man total styrning med allt, och man kan spara till en DXF-fil, som man i sin tur tar in i gratisprogrammet LazyCAM för utkörning av G-kod.
Båda två är lätta att lära sig.

AutoCAD kostar en del, men det finns massa klonade program som funkar likadant men kostar en bråkdel eller är helt gratis.

Till 3D använder jag SolidWorks.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Hej på sig,

Nåt ** som genererar DXF och sen över till Sheetcam för G-kod's beredning.
Lazycam i all ära med Sheetcam ligger ljusår före.

Själv kör jag oftast AutoCad** för DXF/Sheetcam för de enkla snabba jobben av ohejdad vana. Annars försöker jag få till det i Partmaster alt. SolidWorks/Meshcam för de mer komplicerade jobben.

edit//
ps du har ju en gratis version av Partmaster CAD att ladda ner
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Sheetcam är säkerligen mycket bättre än LazyCam, men inget blir billigare än gratis :D, och LazyCam gör iaf jobbet med att konvertera från DXF till G-kod, om än inte lika snabbt.
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

tja, hur är det med matten :) tid är också pengar det vet du väl :!:
sen kan man ju vara snållänning................
H.O

Inlägg av H.O »

Jag ritar i AutoCAD (oftast) och genererar verktygsbanor med en äldre version av VectorCAM. AutoCAD kan jag rekomendera om du har tillgång till det annars finns det, som Jojje säger, en del kloner. IntelliCAD hette en som fanns för ett par år sedan (gratis) men jag har ingen koll på statusen nu.

Det har hänt en hel del med Vector sedan jag köpte min version men jag kan inte rekomendera det - det känns krångligt och bakvänt, speciellt om man är van vid AutoCAD. (VectorCAD/CAM och BobCAD härstammar från början från samma produkt, men det känner du kanske till.)

För beredning av 2.5D grejer så skulle jag titta på Cut2D eller SheetCAM. Eller, för all del, LazyCAM om kraven är enkla. Gratisversionen av LacyCAM saknar fickfräsning mm så den är rätt begränsad.

Personligen är jag rätt sugen på Cut2D eller t.o.m VCarvePro, men prisskillnaden dom emellan är lite häftig - får se vad/om det blir.
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Inlägg av DW »

Toppen grabbar, precis så var min tanke med tråden :) Om inte annat så blir det ju en bra grund när man söker namnen på alla Cad / Cam program
Användarvisningsbild
dechaine

Inlägg av dechaine »

Jag kör med "ProgeCAD 2008" Gratis för privatpersoner...

Kan laddas ner här..

http://www.progecad.com/compra/index.as ... 1&lang=eng

Jobbade en hel del i AutoCAD på gymnasiet.. har inte hittat mycket som skiljer..
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Inlägg av DW »

-jaha, ser att proffsen kör autocad men minns jag rätt så har ni lärt er i respektive yrke. Inte fel men i mitt yrke ritar o berättar vi inte så mycket,
så där finns inget o hämta. Såg oxå att en tidigare tråd om cnc program fått mycke svar om både cad o cam så kanske därav lite svalt med svar här.
Det jag gillar i Galaad är snabbheten att rita hyffsat komplicerat men omöjligt att få ut cam( till mina maskiner). Så då får jag exportera *.dxf och ta in det i BobCAD som har ett kanonenkelt system för att köra cam och redigera G-koden + tanka det till min Sinumerik burk. Jag får tyvärr inte någon bra ordning på ritandet i BobCAD'en. Så är det någon som kör någon version och vet lite mer om litteratur eller någon filmsnutt vore det jäkla bra.

Lazycam har jag testat lite, VCarvePro lite för konstnärligt om jag kommer ihåg rätt. Precis som jojje nämde i annan tråd så är jag lite rädd att lägga en jäkla massa tid på ett program som inte finns om ett år eller blir så tungrott att man blir sittande i evigheter. vectorcam har jag dock hört en del gott om liksom Dolphin partmaster. Partmaster hade väl även funktion till svarv vill jag minnas. Eller vad säger ni grabbar o tejer (finns någon tror jag)........
sweFredrik

Inlägg av sweFredrik »

Jag jobbade en del i Autocad för ca 7 år sedan. Jag vet inte hur det är nu, men då var det inte parametriskt, dvs du kan inte ändra ett mått på en linje, och sedan följer resten av gemoetrin med. Då var man tvungen att stretcha och trimma och joxa så man blev rent trött. Autodesk Inventor är hyggligt enkelt att komma igång med. Fokuserar man på kostnaden så blir det nog inget alternativ. Beror på hur rymligt samvetet är. Du kanske kan få tag på en utbildningslisens som du kan lära dig på, och sedan köpa in det?

Själv använder jag Pro/Engineer Wildifre 2.0 i jobbet, så det har blivit ett naturligt val för mig. I det senaste har jag även testat Artcam 2008 vilket är ganska rakt fram.
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor

Inlägg av Purre »

Kom igång med AutoCAD 2D 2002 den boken har jag här hemma. Även en bok för samma version med 3D. Tycker iaf 2D boken är bra och lätt att förstå. Den går igenom från början och man får en bra grund att stå på.
Dock den första boken jag körde ifrån var en annan. Ska se om jag kan ta reda på vad den heter. Dock är den ännu äldre och är för AutoCAD R14 om jag inte minns helt fel.
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Många av dessa böckerna finns att låna på biblioteken
KemiRockarFett

Inlägg av KemiRockarFett »

Autocad är ju extremt bra om man har fem år och tålamod att lära sig hur man ritar en enkel linje i det. Det är med andra ord inget att rekommendera om man inte redan kan det. Det är baserat på en gammal plattform sen DOS tiden och borde lagts ner för länge sen.
Ett program som är extremt enkelt och i princip extremt gratis som genererar dwg samt dfx filer är google scetchup pro.
Användarvisningsbild
dechaine

Inlägg av dechaine »

Äldre versioner av AutoCAD kan vara lite bökiga, men nyare är ganska
simpla... Det är klart att om man skall göra avancerade saker är det inte
så lätt i början..

En linje är lika lätt att göra som i paint. För ett tag sedan ville min Mor lära
sig lite cad(?!), och det gick förvånansvärt bra.. Lärde sig några
grundläggande saker väldigt fort.

Har inte jobbat med 3d i A-cad, men enklare 2D är inga problem på egen hand...
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

KemiRockarFett skrev:Autocad är ju extremt bra om man har fem år och tålamod att lära sig hur man ritar en enkel linje i det. Det är med andra ord inget att rekommendera om man inte redan kan det. Det är baserat på en gammal plattform sen DOS tiden och borde lagts ner för länge sen.
Ett program som är extremt enkelt och i princip extremt gratis som genererar dwg samt dfx filer är google scetchup pro.
Det du säger om ACAD är bullshit, den ÄR enkel att använda.

Ketchup Pro är DYR med sin prislapp på 495USD
Skriv svar