morsekona med låsning?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
mickenordin
Inlägg: 12
Blev medlem: 3 april 2008, 20:42:39
Ort: Övik

Inlägg av mickenordin »

MK1-ER25 passar men det går inte att använda dragstång (Eftersom spindeln är homogen utan genomgående hål) och då kommer den att lossna då man börjar fräsa.
En chuck med drygt samma diameter som originalchucken (17 mm vid låsmutter mot motor) skulle man kunna svarva till och flytta över gamla låsmuttern till och på så sätt låsa fast chuck som på originalet.
ER-25 chucken har för stora hylsor för att kunna svarvas ned så mycket men någon av ER-11 eller ER-16 borde kunna ha rätt dimensioner för detta.

PeterH- Ledsen om jag "lurat med dig" på ER25 köp :(

Är det någon kunnig som vet något annat sätt att få chucken att sitta kvar?
/Micke
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

antingen genomgående hål genom spindlen, eller yttre mutter,

förutom grön loctite :lol:

smidigast är nog att konventerna nya hylshållare till den mutter som sitter på maskinen
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8612
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Inlägg av PeterH »

Ingen fara Micke, man lär så länge man lever och jag har ingen erfarenhet av fräsning (än) 8)

Genomgående hål kan ju vara en lösning men inte så snygg..

/PeterH
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8612
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: morsekona med låsning?

Inlägg av PeterH »

Hej, nu har det blivit dags att uppdatera lite om min Terco. Det går långsamt eftersom man alltid har för många "järn i elden", men lite har jag hunnit i alla fall 8)

Efter vår senaste diskussion gällande möjligheten att montera en ER25-kona på den spindel som följer med Tercon har jag funderat lite och nu äntligen hittat en lösning som jag tror på. Så fort jag skruvat ihop den kommer mer info... Det blir många bilder här, men det vet jag ju att ni gillar :wink:

Jag tänkte först tillverka en "dubbelkona" med extra mutter för att kunna montera fast den på Tercospindeln i befintligt skick, men det visade sig att spindeln skulle gå ner så mycket att man inte får något bra arbetsområde för Z-axeln.... Efter att ha dissekerat hela spindelmotorn kom jag fram till en (som jag tycker) mycket bättre lösning...

Här är bilder på spindelaxel demonterad och orginalkona samt den nya ER25-konan...

Bild

Bild

Jag började med att kolla om konan passade i orginalspindeln, det gjorde den inte! Det var precis så att den nya konan tog stopp innan den var helt inne :doh: (man kan här se att den inte går riktigt hela vägen in, kanten tar i).

Bild

För att fixa problemet fanns två lösningar; antingen svarva bort kanten på den nya konan eller att ta ur lite ur spindelaxeln... Jag valde det senare eftersom jag ansåg att det skulle bli svårare att få till ytan på konan än att ta bort lite runt kanten på axeln... (här ser man kanten efter att vi tagit ur lite längs den...).

Bild

Nu funkade det fint att få in hela konan i spindelaxeln och den suger fast så det är riktigt svårt att få loss den :tumupp:

Bild

Nu kom problemet med att vara säker på att konan inte skulle lossna från spindeln (jag vill inte chansa med saker som kan lossna medans man jobbar!). Efter lite funderande kom jag fram till att det enklaste och bästa blir att borra ett hål genom hela spindelaxeln så att konan kan skruvas fast bakifrån. Eftersom spindeln på Tercon består av två delar behöver man inte tänka på att göra ett hål genom hela motoraxeln (som jag först befarade skulle behövas :roll: )

Jag var lite orolig för att det skulle bli för lite kvar av materialet vid krysskilen, men det blev drygt 1mm så jag tror det skall gå bra :pray: Dessutom så kommer "klo-kopplingen" att monteras på axeln och håller ihop det ytterligare. Genom att använda en insexbult (M6x100) kommer jag åt att fästa och lossa konan även när spindeln är ihopmonterad.

Bild

Som ni ser sticker bulten ut ca: 10mm innan man har gängat in den så det finns god möjlighet att kunna knacka ur konan om man vill byta den.

Bild

Bild

Här syns "klo-kopplingen" som sitter mellan motor och spindel när allt är monterat (jag kommer lägga till fler bilder på detta senare).

Bild

Bild

Om man jämför totallängden på spindelaxel med orginal-kona och den nya ER25-konan är det inte mycket extra den bygger :tumupp: Det ska bli riktigt kul att prova den nya konan, det ger mig nu möjlighet att använda hylsor för fräsar mellan 2-16mm! :D

Bild

Bild

Nu är det bara en sak som oroar mig och som testerna får visa; hur bra den nya konan kommer sitta? Kommer den att kunna rotera eller sitter den tillräckligt bra? Den kommer åtminstonde inte att lossna eftersom min säkerheslåsning håller fast den...

Mer info kommer...
assertfail
Inlägg: 1
Blev medlem: 20 augusti 2009, 23:05:09

Re: morsekona med låsning?

Inlägg av assertfail »

Nu verkar jag även ha snubblat över ytterligare ett exemplar av detta märkliga verktyg från Terco. Och eftersom jag precis som ni andra önskar lite bättre prestanda ur maskinen än vad som kunde erbjudas 1983 så undrar jag hur det har gått för er ? Mer specifikt om ni kommit fram till några specar på spindel motorn ?
Scaniamaskin
Inlägg: 3
Blev medlem: 20 november 2011, 21:26:06

Re: morsekona med låsning?

Inlägg av Scaniamaskin »

Blev denna moddning bra ? Jag har en maskin som jag funderat på att ordna på liknande sätt men det vore kul höra hur det gick ?
Electronic
Inlägg: 57
Blev medlem: 16 mars 2011, 16:06:03
Ort: Eskilstuna

Re: morsekona med låsning?

Inlägg av Electronic »

Intressant tråd som kommit upp till ytan igen. Själv är jag också nyfiken på resultatet. Främst med tanke på om du använt höger eller vänstergängat i axeln. Det finns ingen risk att ER25 delen trycks ur konan om den börjar släppa och om man har "fel" gänga?
Skriv svar