Nybörjare som vill komma igång med programering

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
kifkroker

Inlägg av kifkroker »

Nej level 10 direkt låter jobbigt. Men där kom det lite info som inte funnits tidigare, ditt programmerande skulle ju lika gärna kunnat handla om att skriva mjukvara till din egen dator.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Målet är att komma underfund med hur det funkar med att programera kretsa,

OK, men du har talat om bla. Visual Basic, och det har ju inget med att
"programmera kretsar" att göra.

> man kanske skulle börja lite med C++

Nej, i så fall ska du inte börja med det. Eller med Python. Eller C#.
Eller något annat som har föreslagits här...
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

JoakimCreutzer:
Som du kan se av de olika råd du har fått är det mycket spridda meningar om vad som är bra.

Och sanningen är att vad som är "bäst" beror på VAD du vill göra, VILKEN sorts data du vill bearbeta, vilket MÅLsystem du har och inte minst: vad du tycker passar dig.

Vill du lära dig "nerifrån och upp" är µC rätt väg att gå. Då kan du ha ett målsystem (t.ex. en PIC + lite lampor) som du styr totalt, inget OS som lägger sig i osv. På detta vis kan du lära dig att "blinka lampor" och när du har den grund att stå på kan du kliva uppåt.

Vill du å andra sidan börja andra hållet med att göra program på din bänkdator finns det många olika programmeringsspråk, alla har fördelar och nackdelar.

Jag skulle t.ex. aldrig installera Python och det baserar jag på vad JAG känner för och vill uppnå. Jag kan t.ex. göra .EXE-program som inte är beroende av några DLL-filer eller installation, det är bara att köra dom vilket kan vara en enorm fördel om man ska sprida programmet, precis som vissa av mina program är.

Men är programmet till DIG och DIN användning och du tycker om Python är det ju bara att köra på.

Vad du bör tänka på är att om du vill sikta på µC men vill börja på PC av kostnadsskäl (nog så legal orsak) kan det bli svårt att "stega ner", på en PC har man "oceaner" med resurser, på en (t.ex.) PIC har man högst begränsade med dessa och detta kan ofta kollidera i tankesätt.

Så vill du leka med µC är det enklast att börja där...

(µC = MicroController ~ mikroprocessor)
Användarvisningsbild
cykze
EF Sponsor

Inlägg av cykze »

Icecap: Det går att bygga ihop en fristående .exe-fil av Python-program också.

http://pyinstaller.python-hosting.com/
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

Python ingår numer i LSB, så mer behöver man inte säga. ;)
Pitbull_dog

Re: Nybörjare som vill komma igång med programering

Inlägg av Pitbull_dog »

JoakimCreutzer skrev:Har lite fundering på att lära mig programera lite.

vart ska man börja?

tips på bra literaur?

nått spec man ska tänka på innan man börjar?

// J
Talar du om att programmera PC ? I sådana fall så är VB 5/6 nog snabbaste sättet att komma igång för att få enkla och GUI.

C# är ett annat trevligt språk men med betydligt högre inlärningströskel.

Fördelen med dessa är att de har suveräna IDE vilket förenklar inlärningen avsevärt. Gratisversionen av C# har jag dock inte testat.

C eller C++ är mina favoriter men är snäppet svårare att komma igång med.

LCC är ett utmärkt exempel på gratisprogramvara. Både Borland och Microsoft har släppt gratvisversioner av sina kompilatorer. För Linux
finns GCC.

Java är ett annat alternativ. Personligen avskyr jag runtime-miljön, men själva språket tycker jag är helt ok. Eclipse är ett gratis-ide som är helt ok.
Det finns även ett som heter Netbean, som jag dock inte har använt.

Böcker är en värre fråga. Om du inte är så petig med upphovsrätten
finns det tonvis med PDF-böcker att hämta som torrents eller via DC.
Du kan ju alltid kolla vilka som är bra för att sedan köpa dem.

Personligen föredrar jag att googla på specifika frågor. Det finns nästan alltid bra svar på diverse forum eller usenet.

Allt detta enligt min åsikt.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Så du vill prova att programmera "kretsar" ? dvs. inte göra program till en vanlig PC (dator)?

I så fall bör du först bestämma dig för vilken typ av kretsar du vill lära dig. Programmeringen skiljer sig åt en del.

De populäraste mikrokontroller-kretsarna är PIC eller AVR... Men dem kan du programmera alla möjliga funktioner , allt från digital termometer till diverse blinkande lysdiod-prylar (t.ex. tärning), motorstyrning (t.ex robot), enkla (musik) synthar, ljudinspelare, USB-enheter, inbrottslarm, kodlås eller instrumentpanel till en hemmabyggd elbil (jag håller just på med det).

dessa kan i sin tur programmeras med hjälp av olika programspråk, bl.a. basic, C eller assembler.

Jag har valt att använda AVR-processorer och programmera i assembler.

Vad hade du tänkt göra, t.ex.?

Om du ska programmera PC-datorer eller mobiltelefoner kan java vara ett alternativ.
bos
Kontakt:

Re: Nybörjare som vill komma igång med programering

Inlägg av bos »

JoakimCreutzer skrev:vart ska man börja?
Beror *helt* och hållet på vad det är du är ute efter.
Skriv svar