Styrning av Integrerade H-bryggor
Styrning av Integrerade H-bryggor
Jag funderar lite över problem jag fått då jag kollat in datablad till två integrerade H-bryggor
VNH3SP30 och LMD18200
Båda dessa kretsar har den "egenheten" att de bromsar under den "LÅGA" delen av pwm-pulsen - alltså att antingen är de båda ÖVRE trissorna fullt öppa...eller de undre.
Jag har fått för mig att den sida av H-bryggan som pwm-pulsen kommer in skall vara i "flytande/svävande" tillstånd under pwm-pulsens låga delperiod...hur ska det vara egentligen?
VNH3SP30 och LMD18200
Båda dessa kretsar har den "egenheten" att de bromsar under den "LÅGA" delen av pwm-pulsen - alltså att antingen är de båda ÖVRE trissorna fullt öppa...eller de undre.
Jag har fått för mig att den sida av H-bryggan som pwm-pulsen kommer in skall vara i "flytande/svävande" tillstånd under pwm-pulsens låga delperiod...hur ska det vara egentligen?
VNH3SP30 verkar extra underbar eftersom den beter sig som jag vill att en H-brygga ska: När PWM-pulsen är låg så kan ingen av de låga FETarna aktiveras. Därmed överskrider PWM-pulsen alla kommandon utom dynamisk broms mot Vcc.
På LMD18200 däremot, använder de ett annat system som inte är speciellt gynnsamt om man vill driva en DC-motor. Usch för den
På LMD18200 däremot, använder de ett annat system som inte är speciellt gynnsamt om man vill driva en DC-motor. Usch för den
Jag var lite för snabb med mittt utalande ja..........., jag printade ut databladet för VNH3SP30 å vips så blev det lättare att läsa - sanningstabellen är ju lite obra för snabb översiktsläsning. Hur som helst - Kanon! Frågan är väl hur man skall kunna löda dom vettigt. De finns ju "TABS" UNDER kretsen om jag har fattat det hela rätt
- MicaelKarlsson
- Inlägg: 4669
- Blev medlem: 18 juni 2004, 09:16:07
- Ort: Aneby
- Kontakt:
Som jag fattat den så utför den alltså dynamisk broms (kortslutna motorlinningar) när PWM-pulsen är låg och "brake" inte är aktiverad. Det är ju extremt slöseri med energi om man nu har som aviskt att driva en DC-motor. Mycket bättre att låta motorlinningarna vara flytande när PWM-pulsen är låg. För att få det så på LMD18200 måste man synka "brake" med PWM-pulserna.
- MicaelKarlsson
- Inlägg: 4669
- Blev medlem: 18 juni 2004, 09:16:07
- Ort: Aneby
- Kontakt: