Koden för sidan är uppbyggd såhär:
1. PHP-del för att hämta data från en MySQL-databas mm.
2. HTML-del för att göra tabeller, knappar mm. (Se här.)
OBS: Diagrammet i länken är bara en bild för att se var diagrammet ska placeras. BaaChart har alltså inte genererat diagrammet på den sidan.
Lägger jag in koden för baachart (och särskillt $mygraph->drawGraph(diagram.png) ) innan HTML-delen börjar så visas diagrammet, men inte i den tabellcell jag vill. Dessutom så visas *enbart* diagrammet, inget annat på sidan.
Om jag däremot lägger in <?php $mygraph->drawGraph(diagram.png) ?> i en tabell (oavsett om resten av baachart ligger innan <HTML> eller i tabellen) så visas knappar mm, som på skärmdumpen, men där diagrammet ska visas syns istället:
Kod: Markera allt
Warning: Cannot modify header information -
headers already sent by (output started at stat_home.php:238)
in stat_home.php on line 276
Warning: Cannot modify header information -
headers already sent by (output started at stat_home.php:238)
in baaChart.php on line 237
PNG IHDRXsÕ;9PLTEÿÿÿZZZÿÿÿÿÿÿÿÿÿÌfÌfffÌÿfffffÝÝÝîîîÿÿÿÿÿÿ£f±t
RNS@æØf 4IDATxíÝÛr£8Fan:WSyÿ§ ÍAbÛÄÏë©ÝtÌj£8Àã
úïþ\«&±°
osv liknande png-rådata.. :-)
Google berättade att jag inte var ensam om att ha upptäckt detta.
Här hade något fått detta förslag som lösning:
I can only guess that line 9 is where you call
chart->display()
This method has a call to
header(("Content-Type: image/png");
Men jag förstår inte riktigt hur man gör det... Letade på php.net och kom fram till denna smått chansartade lösningen:
<?php
header("Content-Type: image/png");
$mygraph->drawGraph(diagram.png);
?>
Men det gjorde ingen skillnad.
Så hur gör man för att lösa det på rätt sätt?

Kortfattat så har jag förstått problemet som att jag vill generera och visa en bild efter att headern har "körts".
Slutligen en liten förklaring till vad jag pysslar med:
Data från mitt 1wire-nät sparas i en databas. På statistik-sidan (skärmdumpen) kan man välja vilka sensorers värden som ska visas i diagrammet och vad X/Y-axlarna ska visa. Man gör sina val och trycker Spara-knappen. Då ritas diagrammet (och resten av sidan) om. Det där sista finns bara i teorin pga problemet ovan..
Att det är lite glest vid Spara-knappen och att jag valt att ha den här strukturen i inmatningsfälten beror på "planerad utrymmesbrist".