Koppla samman två telefoner

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
karamba
Inlägg: 8
Blev medlem: 22 mars 2008, 23:37:14
Ort: Bromma

Koppla samman två telefoner

Inlägg av karamba »

Inget megaavancerat men jag hade tänkt att koppla ihop två telefoner och kunna prata mellan dem.
Har fått tag på en gammal bakelittelefon med en väv på. Enligt min mormor så ringde man med den efter att växeln hade kopplat en vidare. Den andra telefonen är en en vanlig standard historia med snurrskiva.

Bild

Än så länge så har jag bara lekt lite och kopplat in 6 Volt DC och det har klickat i lurarna men inga märkvärdiga framsteg.

Det jag vill ha hjälp med är:

# Kunskap om hur enkel teleteknik fungerar.
# Vad det är för spänning i Telenätet och om det är DC eller AC
# Hur jag ska koppla

Jag är inte så haj alls på sånthär så förklara gärna som om jag var dum i huvudet.

All hjälp upskattas :D

/Jonas
peter555
Inlägg: 6047
Blev medlem: 12 februari 2006, 10:02:22

Inlägg av peter555 »

Någon spindelväv kunde jag inte se på dina bilder.
Om du har två telefoner av den modernare typen så bör det fungera om du kopplar telefonerna i serie med ett batteri på ca 12 V. Dock kan du inte få ringklockan att fungera.

Jag vet inte om det är någon skillnad på vevmodellen.
karamba
Inlägg: 8
Blev medlem: 22 mars 2008, 23:37:14
Ort: Bromma

Inlägg av karamba »

Ska pröva... efter att ha lyssnat så tror jag att väven levererar någon sorts växelström ett klickljud i ena luren. Fins det då någon möjlighet att kunna ring från bakelithistorian till den röda?
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Inlägg av xxargs »

veven är nog för att kunnaa skicka en ringsignal (till manuella växeln som fanns förr överallt) - om du håller i tåtarna med fingrarna och någon vevar flitigt så kommer du upptäcka med hela kroppen att det är en ganska argsint signal på kanske uppåt 110 volt olastat. prova att veva ganska snabbt när röda telefonen är inkopplad - men med pålaggd lur

annars är slingströmmen mellan 4 och 80 mA och ditt batteri bör ha en ganska stor konding ty 10 uF mellan +/- för att släppa igenom talsignalen utan att batteriets inre resistans påverkar det hela.

ha inte högre spänning på batteriet än att det ger runt 10-20 mA ström i slingan, tycker jag, det fins ingen orsak att värma kolkornsmickarna mer än nödvändigt.

Räkna med att din egen röst 'pratar hårt i örat' på dig tills andra telefonen har lyft luren - skall dämpningen mellan mick och hörlur fungera så måste 'andra' ändan vara terminerat med runt 600 Ohm för signaler från 300 Hz - vilket sker när du lyfter den andra luren med stor sannolikhet.

det är här 'gaffeln' eller 'hybriden' i telefonen kommer in och som ser till att man inte blir döv av sin egen röst men ändå hör B-abbonenten tydligt - men anslutna impedanserna måste vara rätt för att det skall fungera.
Användarvisningsbild
RasmusB
Inlägg: 1006
Blev medlem: 24 augusti 2006, 23:32:13
Ort: Södertälje

Inlägg av RasmusB »

Delvis OT men jag bara måste tipsa nu när du hittat såna härliga gamla telefoner... :)

http://www.sparkfun.com/commerce/presen ... t-O-Rotary
karamba
Inlägg: 8
Blev medlem: 22 mars 2008, 23:37:14
Ort: Bromma

Inlägg av karamba »

Jag använder mig faktiskt inte av ett batteri utan av en gammal batterieliminator. Bild

Har prövat att med att både steriekoppla och paralellkoppla efter kjell o C beskrivning. Vid seriekoppling så kan man höra sin egen röst i den egan luren men inget ljud gick emellan dem. Dock så kunne man höra det klassiska klickljudet när man snurrar på nummerskinvan i den egna luren.Bild

Vid paralellkoppling så spärrades bara lur nr2 på linan så forta man lyfte lur nr1

Så jag har fortfarande ingen kontakt mellan telefonerna och jag undrar om det bereror på om jag använder mig av fel sorts späningskälla? Och har jag kopplat rätt?
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26385
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Din beskrivning av serie och parallell håller jag inte med om. Den är fel. Du ska koppla enligt skissen i ditt inlägg. Det är parallellt. Jag har kört telefoner parallellt med ett 12V batteri parallellt med telefonerna och en resistor i serie med batteriet. Det var mitt sätt att replikera telelinjen. Peters variant har jag inte testat. Men den funkar nog den med.

En annan fråga på temat. Jag har en gammal bakelittelefon. Typ sådan här Men med kappar för sidotelefoner och någon indikering för det. Är det någon som vet hur man kopplar in en sådan? Den saknar kontakt.
karamba
Inlägg: 8
Blev medlem: 22 mars 2008, 23:37:14
Ort: Bromma

Inlägg av karamba »

kanske var lite otydlig men Jag har kopplat så som på bilden "seiekopplat" och då resulterar det jag bestrev i ovanstådende beskrivning.

Kort sagt ingen komunikation mellan lurarna villket jag tycker är ganska lustigt?
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26385
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Då bör du nog läsa kjells fakta sida en gång till. Det är som det ska. Om du "seriekopplar" enligt den skissen så bryts kommunikationen mellan telefonerna.

Peter menar inte den "seriekopplingen" utan att du verkligen kopplar telefonerna i serie.

Telefonerna har två trådar in. de nedre i kontakten. Och när du inte lyfter luren skickar telefonen vidare signalen i de övre. Så när du lyfter luren är de över oanslutna. Du ska med andra ord bara använda de nedre. Om du ska koppla sopm jag har testat så är det enligt bilden du länkade till.

Här finns kjell faktan om telefon jack.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29993
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Bilden på telejacken här ovan i karambas inlägg är parallellkoppling. INTE seriekoppling. Med denna kan man prata och lyssna i alla telefoner samtidigt.

Det andra sättet är inte heller seriekoppling, utan kaskadkoppling. Då bryts alla telefoner efter den man lyft luren på.

Bild

Det står ju klart och tydligt på sidan att det heter kaskad- och parallellkoppling.
Kaskadkopplingen kan också kallas för seriekoppling, men rent elektriskt är det fel att säga serie...
Användarvisningsbild
kimmen
Inlägg: 2042
Blev medlem: 25 augusti 2007, 16:53:51
Ort: Stockholm (Kista)

Inlägg av kimmen »

Vill man prata mellan två telefoner kan man antingen parallellkoppla dem och mata genom en resistor. Det är så telefonväxeln gör.

Det går också att seriekoppla telefonerna och ett batteri. (alltså inte kaskadkopplingen som madmodder har en bild på utan det två undre stiften på telefonerna och ett batteri kopplas i serie. C:a 9-12V är lagom har jag för mig)
Skriv svar