T: Svetsa rostfritt

Lullen
Inlägg: 140
Blev medlem: 16 oktober 2006, 17:37:32

T: Svetsa rostfritt

Inlägg av Lullen »

Jag skulle behöva hjälp med att löda fast två stycken mejerikopplingar o kanske något annat, materialet är i rostfritt.

Finns i sthlm
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 5893
Blev medlem: 26 september 2004, 18:24:52
Ort: Södern

Inlägg av Andy »

Jag kan inte hjälpa det men jag får vissa associationer när jag ser mejerikoppling och rostfritt i samma mening! :D
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26151
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

Jag får samma assosiationer men det kan bero på att jag rent faktisk har svetsat sådana saker åt en kompis, jag hade dock förstådd att men den illegala import som numera finns är det inte lönt och även att dessa enheter var sällsynta i storstäder men dess vanligare i bushen.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5761
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Inlägg av hcb »

Öh, varför skulle man importera kor illegalt? Verkar skumt, tycker jag...


8)
probe
Inlägg: 282
Blev medlem: 2 februari 2008, 21:04:26
Ort: Stockholm

Inlägg av probe »

Silverlod löder det fint. Skall du ha mejerivaror eller annat dryckjom så rekomenderars TIG-svetsning helst utan tillsatsmaterial om fogen så medger (allt för att inte riskera förorena med någon tråd eller lod som kan innehålla bly vilket är giftigt).

TIGá rostfria kopplingar är sketenkelt - vem som helst som har en TIG kan i princip göra jobbet åt dig och finns många som har en liten TIG hemma...
peter555
Inlägg: 6047
Blev medlem: 12 februari 2006, 10:02:22

Inlägg av peter555 »

Ska man göra något där svetsen på baksidan är i kontakt med vatten ska man köra med rotgas annars börjar det rosta. Det finns en del pastor man kan använda också. Dock blir det lite mer komplicerat så att bara svetsa på vet jag inte om jag håller med om.

I lod för hårdlödning är det troligen kadmium som kan förekomma, Men det är inga problem att få tag i kadmiumfria lod.
Skriv svar