Löda dioder
Jag sa strömregulator.
Om du sätter en resistor som är lagom för tre dioder på 12V så får du 1,2V över restistorn.
Om nu motorn gå så att spänning stiger till 14,4V så blir det 3,6V över resistorn. Det resulterar i tre gånger högre ström. Om man inte har en väldigt liten ström från början så kommer dioderna att gå sönder.
Om du sätter en resistor som är lagom för tre dioder på 12V så får du 1,2V över restistorn.
Om nu motorn gå så att spänning stiger till 14,4V så blir det 3,6V över resistorn. Det resulterar i tre gånger högre ström. Om man inte har en väldigt liten ström från början så kommer dioderna att gå sönder.
Har köpt dioder på clas ohlson (3,5 volt vita). betyder inte 3,5 volt att det är vad dom tål som mest. lyser dom inte bara svagare om dom går mindre spänninga? alltså borde 4 st vara bra på 12 volts batteri? kommer endast att ladda batteriet när det är frånkopplat dvs inte via motorn (liten båt) om man har 3 såna dioder på 12 volt bränns dom väl? 12/3 = 4 > 3,5 eller har jag helt fel?
Lysdioder är lite speciella, de arbetar i ett snävt spänningsintervall, har du 3.5V dioder och matar dom med 3.3V lyser de mest troligt inte alls, matar du med 3.7 brinner de upp. Därför brukar man seriekoppla med ett motstånd, man räknar med att det ligger (nästan) exakt 3.5 över varje diod (oavsett ström). Den spänning som blir över ligger över motståndet vars resistans då bestämmer strömmen.Jeo skrev:Har köpt dioder på clas ohlson (3,5 volt vita). betyder inte 3,5 volt att det är vad dom tål som mest. lyser dom inte bara svagare om dom går mindre spänninga? alltså borde 4 st vara bra på 12 volts batteri? kommer endast att ladda batteriet när det är frånkopplat dvs inte via motorn (liten båt) om man har 3 såna dioder på 12 volt bränns dom väl? 12/3 = 4 > 3,5 eller har jag helt fel?
- Schnegelwerfer
- Inlägg: 1863
- Blev medlem: 8 november 2004, 13:46:56
Visst, det råkade kanske fungera hyfsat när du provade men det var nog bara en tillfällighet.
Du bör åtminstone koppla ett motstånd i lämpligt värde i serie med tre dioderna för att få det att fungera stabilt.
Anta att du vill ha en ström på ca. 20mA genom lysdioderna (då lyser dom starkt utan att riskera att gå sönder).
Om du då har 14V laddspänning, ska motståndet vara på ca. 180ohm. Effekten över motståndet kommer då att vara 0.07W, vilket är helt ok.
Nu kommer problemet:
Om du ska använda ovanstående värden när batteriet inte laddas, utan spänningen ligger på 12V, kommer strömmen genom lysdioderna bara att bli 8mA, och lysdioderna kommer inte alls att lysa lika starkt.
Jag vet inte hur noga det är med att ljusstyrkan på lysdioderna ska vara konstant, men jag hade i alla fall kopplat in en enkel strömgenerator. En sådan kan du bygga av tex. en 7805 spänningsregulator, en transistor och några motstånd för en kostnad av ca. 15kr.
Om du byter ut en av motstånden mot en potentiometer får du ju möjligheten att kunna dimma lysdioderna också.
EDIT: Läste nu att du inte kommer att ladda batteriet i båten. Koppla ett motstånd på minst 75Ohm i serie med tre lysdioder så kommer det att fungera.
Du bör åtminstone koppla ett motstånd i lämpligt värde i serie med tre dioderna för att få det att fungera stabilt.
Anta att du vill ha en ström på ca. 20mA genom lysdioderna (då lyser dom starkt utan att riskera att gå sönder).
Om du då har 14V laddspänning, ska motståndet vara på ca. 180ohm. Effekten över motståndet kommer då att vara 0.07W, vilket är helt ok.
Nu kommer problemet:
Om du ska använda ovanstående värden när batteriet inte laddas, utan spänningen ligger på 12V, kommer strömmen genom lysdioderna bara att bli 8mA, och lysdioderna kommer inte alls att lysa lika starkt.
Jag vet inte hur noga det är med att ljusstyrkan på lysdioderna ska vara konstant, men jag hade i alla fall kopplat in en enkel strömgenerator. En sådan kan du bygga av tex. en 7805 spänningsregulator, en transistor och några motstånd för en kostnad av ca. 15kr.
Om du byter ut en av motstånden mot en potentiometer får du ju möjligheten att kunna dimma lysdioderna också.
EDIT: Läste nu att du inte kommer att ladda batteriet i båten. Koppla ett motstånd på minst 75Ohm i serie med tre lysdioder så kommer det att fungera.
- Schnegelwerfer
- Inlägg: 1863
- Blev medlem: 8 november 2004, 13:46:56
I databladet för L7805 finns det en figur med en enkel strömregulator. Du behöver bara en L7805, två kondensatorer och två motstånd. Enklare kommer du nog inte undan.
http://www.elfa.se/pdf/73/730/07309016.pdf
http://www.elfa.se/pdf/73/730/07309016.pdf
- Schnegelwerfer
- Inlägg: 1863
- Blev medlem: 8 november 2004, 13:46:56
Mycket kan man tycka, men när det gäller elektronik är det fakta som gäller och då vänder man sig till ett datablad.
Ta reda exakt på vilket framspänningsfall just dina vita lysdioder har, förmodligen är det som redan sagts runt 3,6 V.
(Det intressant är inte när en lysdiod "tänder", det är den spänning som krävs för att få rätt ström och därmed uppnå full ljusstyrka och det är för en vit lysdiod normalt det intressanta).
I detta fall får du ett spänningsfall på 14,4 V med 4 st lysdioder i serie, vilket innebär att du inte behöver några motstånd eftersom laddspänningen på ett vanligt bilbatteri ligger runt 12-14,5 V (13,8 V medel...) Men om du vill ha ut maximalt med ljus från dioderna och inte vill ha variationer är det bättre att koppla 3 st i serie och använda en stab typ LM317T som du justerar in med ett fast motstånd så att du alltid har samma utspänning, då är du inte beroende av om batteriet i båten är dåligt laddat eller om du har ovanligt hög laddspänning under drift.
När det gäller värmekänslighet handlar det inte om vad som kan knäcka chipet eller gör så att kapslingen mjuknar, det handlar om komponentens livslängd. Hettar du upp en halvledare tillräckligt länge så minskar du livslängden, det är också av den anledningen till att man klassificerar fordons- och militärkomponenter i ett högre temperaturområde eftersom dessa skall ha en högre tillförlitlighet och livslängd.
Så fingrarna fungerar utmärkt som en värmeindikator, jag tror även att en de mest härdade fingertoppar känner när tempen stiger upp mot 100-150 grader.... Att däremot kyla komponentkapseln "in absurdum" under lödning är inte heller så klokt alla gånger, det du kyler måste du kompensera med längre lödtid...
Ta reda exakt på vilket framspänningsfall just dina vita lysdioder har, förmodligen är det som redan sagts runt 3,6 V.
(Det intressant är inte när en lysdiod "tänder", det är den spänning som krävs för att få rätt ström och därmed uppnå full ljusstyrka och det är för en vit lysdiod normalt det intressanta).
I detta fall får du ett spänningsfall på 14,4 V med 4 st lysdioder i serie, vilket innebär att du inte behöver några motstånd eftersom laddspänningen på ett vanligt bilbatteri ligger runt 12-14,5 V (13,8 V medel...) Men om du vill ha ut maximalt med ljus från dioderna och inte vill ha variationer är det bättre att koppla 3 st i serie och använda en stab typ LM317T som du justerar in med ett fast motstånd så att du alltid har samma utspänning, då är du inte beroende av om batteriet i båten är dåligt laddat eller om du har ovanligt hög laddspänning under drift.
När det gäller värmekänslighet handlar det inte om vad som kan knäcka chipet eller gör så att kapslingen mjuknar, det handlar om komponentens livslängd. Hettar du upp en halvledare tillräckligt länge så minskar du livslängden, det är också av den anledningen till att man klassificerar fordons- och militärkomponenter i ett högre temperaturområde eftersom dessa skall ha en högre tillförlitlighet och livslängd.
Så fingrarna fungerar utmärkt som en värmeindikator, jag tror även att en de mest härdade fingertoppar känner när tempen stiger upp mot 100-150 grader.... Att däremot kyla komponentkapseln "in absurdum" under lödning är inte heller så klokt alla gånger, det du kyler måste du kompensera med längre lödtid...