Fildelning i olika subnät
Fildelning i olika subnät
Har skaffat mig ännu en dator här hemma nu och får lite trassel med fildelningen.
Min stora dator kallar jag monstret. Här finns allt jag vill åt. Kör WinXP.
Min laptop kallar jag för lillen. Kör Ubuntu.
Min senaste dator tänker jag använda för att spela upp film. Den är kopplad till min tv. Den har fått namnet kartongen av den anledning att den just nu huserar i en gammal skokartong. Denna dator kör även den WinXP.
Alla datorer är anslutna till min router som egentligen funkar som en avancerad switch just nu. Det innebär egentligen att alla datorer får publika ip-adresser. De hamnar dessutom på olika subnät.
Tidigare har jag kört fildelning mellan monstret (stora datorn) och lillen (laptopen) med hjälp av samba. Efter lite bökande i konfigureringen har jag fått det att funka.
Kartongen som jag tänkte använda till film har en skruttig gammal och liten hårddisk. Så därför tänkte jag att det kanske skulle gå att spela upp film på den från monstret direkt via nätverket, utan att behöva föra över filmen till kartongen alltså.
Men, jag har haft lite trassel med windows fildelning. Den vill inte riktigt funka, vilket jag antar beror på att datorerna hamnar i olika subnät. Vad ska jag göra för att komma till rätta med detta?
FTP är inget alternativ, då det inte funkar så bra att strömma. En VPN-anslutning med OpenVPN har jag också tittat på, men det är rätt bökigt att sätta sig in i den konfigureringen. Om jag har förstått det rätt så kräver en bryggad anslutning, för att fildelningen ska funka. Det är lite halvknepigt.
Har någon ett bra förslag på en fin och flexibel lösning?
Min stora dator kallar jag monstret. Här finns allt jag vill åt. Kör WinXP.
Min laptop kallar jag för lillen. Kör Ubuntu.
Min senaste dator tänker jag använda för att spela upp film. Den är kopplad till min tv. Den har fått namnet kartongen av den anledning att den just nu huserar i en gammal skokartong. Denna dator kör även den WinXP.
Alla datorer är anslutna till min router som egentligen funkar som en avancerad switch just nu. Det innebär egentligen att alla datorer får publika ip-adresser. De hamnar dessutom på olika subnät.
Tidigare har jag kört fildelning mellan monstret (stora datorn) och lillen (laptopen) med hjälp av samba. Efter lite bökande i konfigureringen har jag fått det att funka.
Kartongen som jag tänkte använda till film har en skruttig gammal och liten hårddisk. Så därför tänkte jag att det kanske skulle gå att spela upp film på den från monstret direkt via nätverket, utan att behöva föra över filmen till kartongen alltså.
Men, jag har haft lite trassel med windows fildelning. Den vill inte riktigt funka, vilket jag antar beror på att datorerna hamnar i olika subnät. Vad ska jag göra för att komma till rätta med detta?
FTP är inget alternativ, då det inte funkar så bra att strömma. En VPN-anslutning med OpenVPN har jag också tittat på, men det är rätt bökigt att sätta sig in i den konfigureringen. Om jag har förstått det rätt så kräver en bryggad anslutning, för att fildelningen ska funka. Det är lite halvknepigt.
Har någon ett bra förslag på en fin och flexibel lösning?
-
Re: Fildelning i olika subnät
Du måste få routern att dela ut adresser på samma nät. Kommer de publika adresserna ifrån internet. Isåfall mycket märkligt. Om du talar om vilka grejor du har blir det enklare att hjälpa dig.GuruX skrev: Alla datorer är anslutna till min router som egentligen funkar som en avancerad switch just nu. Det innebär egentligen att alla datorer får publika ip-adresser. De hamnar dessutom på olika subnät.
När du har alla datorer på samma nät och du kan pinga dom från varandra kan du gå vidare med att få fildelningen att fungera.
Ja, fast adresserna delas ut via Bahnhofs DHCP nu. Alltså publika adresser, inga datorer har lokala adresser i mitt nät. Bahnhof registrerar MAC så man får en "statisk" ip via DHCP.Mindmapper skrev:Du måste få routern att dela ut adresser på samma nät. Kommer de publika adresserna ifrån internet. Isåfall mycket märkligt. Om du talar om vilka grejor du har blir det enklare att hjälpa dig.GuruX skrev: Alla datorer är anslutna till min router som egentligen funkar som en avancerad switch just nu. Det innebär egentligen att alla datorer får publika ip-adresser. De hamnar dessutom på olika subnät.
När du har alla datorer på samma nät och du kan pinga dom från varandra kan du gå vidare med att få fildelningen att fungera.
Anledningen till att jag kör dem publika allihopa istället för att göra ett eget lokalt nät är att jag slipper forwarda portar å sånna grejer. Dessutom är det lite övning. Jag är snart färdigutbildad inom ett yrke som innebär att jag kommer flytta runt mycket. Antagligen till och med utomlands. Då ska stora datorn få stanna i Sverige och fungera som bas.
Jo, det är faktiskt en enkel lösning. Men den är inte så sjukt flexibel. Visst, det går att komplettera med FTP om jag behöver flytta filer.Meduza skrev:Du kan inte bara köra videostreaming över nätverket?
Typ med VideoLAN: www.videolan.org
Jag tycker inte det låter som ditt eget när öhut om du inte ens NATar på ingående lina! Jag ser inga enkla läsningar utan att NATa, förutom att dela ut dina resurser publikt och skydda med bra lösenord, kryptering, etc.GuruX skrev:orer har lokala adresser i mitt nät. Bahnhof registrerar MAC så man får en "statisk" ip via DHCP.
Om det är specifika saker (media?) som du vill strömma finns det schysst gratismjukvara som grejar det. Se Ampache eller Jinzora.
Nä, det stämmer. Jag kanske förvillade er lite. Det är inget eget lokalt nät, utan datorerna är anslutna via min Linksys (inte via WAN-porten, utan via en LAN-port, alltså fungerar den snarare som switch än router) till ethernetuttaget.
Ska titta på de programmen. Har också snubblat över något som heter Hamachi, vilket ska skapa VPN-anslutningar på ett enkelt sätt. Frågan är hur säkert det är.
Ska titta på de programmen. Har också snubblat över något som heter Hamachi, vilket ska skapa VPN-anslutningar på ett enkelt sätt. Frågan är hur säkert det är.
Det är säkrare än ditt nätverk iaf. Du kan nog glömma 100Mbit över hamachi eftersom att paketen måste ut på bahnhofs nät. Du skulle ju kunna prova att sätta en intern ip på alla datorerna också, så att du har en extern och en intern ip på varje dator.
Läs på lite om linksysen om den inte har några avancerade funktioner för bryggning eller liknande. För det är verkligen inte bra att ha datorn rakt ut mot nätet.
Läs på lite om linksysen om den inte har några avancerade funktioner för bryggning eller liknande. För det är verkligen inte bra att ha datorn rakt ut mot nätet.
-
Förmodligen är det väl en tidsfråga innan Banhof, mfl. upptäcker att det är stor åtgång på IPadresser. Det brukar sprida sig att den och den leverantören ger ut fler än en IP-adress och så hänger fler och fler på. Leverantören funderar snabbt ut att de måste göra något åt saken när inte IPadresserna räcker till alla betalande.
Okej, det här låter ju som ett bra alternativ.$tiff skrev:Om du har en vettig router är det inget som hindrar dig från att ha ditt eget LAN hemma, men ändå dedicera dina publika IP till datorerna som du har det nu. Lite pilleri i konfigurationen så ska det vara fix!
En vettig router har jag, en Linksys 54GS.
Men om jag ska få tre publika ip:n så innebär det att routern skulle behöva emulera tre MAC-adresser gentemot Bahnhof. Vet inte riktigt om det går.
Vad är nackdelen med att ha datorerna rätt ut på nätet ur säkerhetssynpunkt? Visst, om jag har routern så får jag dubbla lager brandväggar. En i routern och en i datorn. Räcker inte ett lager vettig brandvägg för de flesta privatanvändare?