Bygga cnc-maskin i lägenhet?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
David81
Inlägg: 32
Blev medlem: 27 februari 2008, 15:43:54
Ort: Eggby

Bygga cnc-maskin i lägenhet?

Inlägg av David81 »

Jag har i många år nu drömt om en egen cnc-maskin men det största problemet är att jag bor i lägenhet..

Kan man bygga en enkel mindre fräs som drivs av ett vanligt el uttag?

Finns det någon bra sida där man kan lära sig mer om hur man bygger en maskin eller finns det någon bra bok att köpa?
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Nästan alla fräsar som folk här har byggt drivs från ett enda 220v 10A enfasuttag...

Ta och läs lite fler trådar i den här sektionen, titta tex speciellt på alla "Lillasyster" trådar, finns ett par av dom byggarna som bor i lägenhet
David81
Inlägg: 32
Blev medlem: 27 februari 2008, 15:43:54
Ort: Eggby

Inlägg av David81 »

Den verkar intressant lillasyster... men jag kan inte se någonstans vad den kostar eller vart man beställer den.

om man beställer lillasyster. finns allt med i paketet som man behöver eller måste man köpa till delar?
Borre
Inlägg: 4564
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Inlägg av Borre »

Lillasystern som den är nu går inte att köpa, alla vi som har en är bara för utvärdering innan jojje börjar sälja dessa på riktigt. När det blir får du nog fråga honom.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Ja vill man ha just en lillasyster får man antingen vänta tills att jojje börjar sälja kit eller hoppas att någon här säljer sin.

Själv kommer jag nog att sälja min lillasyrra när min andra CNC är fungerande, men det är nog 1/2 till 1 år kvar...
Användarvisningsbild
Knotas
Inlägg: 195
Blev medlem: 16 juni 2007, 23:02:06
Ort: Trollhättan

Inlägg av Knotas »

Visst kan man bygga en cnc-fräs i lägenhet, i alla fall om man nöjer sig med att kunna fräsa i trä, plast och tunnare aluminiumplåt.
Om man är hänsynsfull bör man kapsla in den i en ljuddämpningslåda.

Detta forum innehåller många väldokumenterade trådar om cnc-byggen.
Läs så många som möjligt och plocka fiffiga lösningar och designidéer.

En enkel lösning är ju att vänta på produktionsstarten av Lillasystern, på det viset får du en maskin som är utprovad, förbättrad och så mycket prestanda för pengarna som möjligt. :)
David81
Inlägg: 32
Blev medlem: 27 februari 2008, 15:43:54
Ort: Eggby

Inlägg av David81 »

jo, jag hade tänkt att vänta på lillasyster. verkar vara en ganska bra maskin att ha i lägenhet.

äger du en lillasyster?
Användarvisningsbild
Knotas
Inlägg: 195
Blev medlem: 16 juni 2007, 23:02:06
Ort: Trollhättan

Inlägg av Knotas »

Ja, det har jag och det är en maskin jag rekommenderar varmt.
Det du behöver utöver byggsatsen är en dator, parallellkabel, fräsmotor (t.ex. Kress 800) och bygga låda att kapsla in den i eftersom en högvarvig fräsmotor väsnas en hel del.

Samlad fakta om Lillasystertrådar:
Tråden med Lillasyster-trådar
Borre
Inlägg: 4564
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Inlägg av Borre »

Och strömförsörjning. :)
David81
Inlägg: 32
Blev medlem: 27 februari 2008, 15:43:54
Ort: Eggby

Inlägg av David81 »

hehe... jo, strömförsörjning kan vara bra :)

har tänkt att bygga en låda så slipper det ligga plastspån i hela lägenheten :)...

vad kostar det allt som allt?
Användarvisningsbild
Knotas
Inlägg: 195
Blev medlem: 16 juni 2007, 23:02:06
Ort: Trollhättan

Inlägg av Knotas »

Priset på den riktiga produktionsversionen av Lillasystern kan bara Jojje svara på och inte ens han vet nog riktigt säkert ännu.

Priset på förserien är ju inte relevant längre eftersom den bara kunde beställas under tre dagar i juni förra året.

Angående strömförsörjning så länkade Jojje till en Ebay-säljare som har en lämplig drivning till systern, minns tyvärr inte på rak arm i vilken av trådarna det var... ca 150:- kostade den i alla fall.

Mitt Lillasysterprojekt har kostat mig över 10000:- beroende på att jag köpt en massa extra lull-lull som maskinbord, mpg-låda, Kress 800, mdf-skivor till låda, komponenter till egen strömförsörjning m.m.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Tror det blir ca 7000:- komplett, men utan spindelmotor.

Jag har ritat om henne nu, och ska beställa/fräsa nya delar närmaste dagarna. Sen ska jag bygga en (1) prototyp. Ser det bra ut, så blir det flera "på riktigt".
Tottish
Inlägg: 847
Blev medlem: 30 juni 2007, 19:11:37
Ort: Oslo, Norge

Inlägg av Tottish »

Måste bara passa på att direktlænka till mitt lådbygge.
Ett levande bevis på att man definitivt kan ha CNC-fræs, fast man bor i lægenhet i stan, utan att støra någon annan æn sin eventuelle respektive som tvingas ha en stor låda i køket =).


MVH
/Tottish

EDIT: OJ fan! Såg att bidlerna inte fungerar i min tråd længre. Check back tomorrow afternoon så ska jag ha ordnat till det...
David81
Inlägg: 32
Blev medlem: 27 februari 2008, 15:43:54
Ort: Eggby

Inlägg av David81 »

ok, tyckte väl att det lät lite väl billigt när jag läste att det kostade 1425 :)...

om prototypen funkar bra, när börjar du sälja den isåfall?


det var inga bilder på lådbygget...
David81
Inlägg: 32
Blev medlem: 27 februari 2008, 15:43:54
Ort: Eggby

Inlägg av David81 »

funderar mer och mer på att göra en egen maskin.
vad är det man måste ha?(tänker på dom tekniska sakerna)
Skriv svar