Nätagg till labbagg

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
POMAH
Inlägg: 30
Blev medlem: 12 februari 2008, 21:17:43
Ort: Göteborg

Nätagg till labbagg

Inlägg av POMAH »

Tja, har lyckats få tag på ett nätagg till ett bra pris och ska nu bygga om det till ett labbagg. Tanken är att jag ska ta ut 3.3, 5, 12, -5, -12 och "jord" ur nätagget.

Jag har dock några fråger:
Jag fundera på att köpa några stycken sådana här: PTC
Hur viktigt är det att strömbegränsa?
Hur mycket ska jag begränsa det med?
Räcker ett PTC motstånd på 0.75A?
Hur snabbt återställer sig ett PTC motstånd?

Jag har andra frågor med:
Jag ska nog ta ut nätaggregat ur metallhöljet och göra ett eget ur trä, spelar det någon roll?

Tack på förhand Roman
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 5893
Blev medlem: 26 september 2004, 18:24:52
Ort: Södern

Inlägg av Andy »

Det ÄR viktigt att strömbegränsa!

Hur mycket beror på vad man ska driva, hur känsligt o s v det är.

I databladet på en Polyswitch framgår återställnings tiden för olika storlekar. Det borde det göra även på Conrads PTC.
Användarvisningsbild
POMAH
Inlägg: 30
Blev medlem: 12 februari 2008, 21:17:43
Ort: Göteborg

Inlägg av POMAH »

Har gått igenom både Elfas datablad och Conrads, jag har inte lyckats hitta några återställnings tider, dock så står det en massa om "bryttningstider"

PS: Ingen som vet någon billig affär i Göteborg, som har liknande sortiment som Elfa eller Conrad? Känns dumt att betala lika mycket i frak som grejerna kostar, och Elfa är vansinigt dyrt...
agh39
Inlägg: 68
Blev medlem: 26 januari 2007, 21:28:07
Ort: Stockholm

Inlägg av agh39 »

Hej.

Det kanske står något nyttigt här:
http://www.wikihow.com/Convert-a-Comput ... wer-Supply

Anders
Användarvisningsbild
Tony
Inlägg: 1038
Blev medlem: 9 november 2003, 16:08:47

Inlägg av Tony »

Får du bara tillräcklig kylning så går det bra.
Istället för att borra en mängd småhål så kan du göra ett par stora med aluminiumgaller bakom.

Kopplingen mellan likströmsjord (GND) och skyddsjord (PE) brukar vara en av distanserna på klenspänningshalvan av kortet (ibland är det en kort ledning).

Så om du bygger in kortet i ett annat hölje kan du passa på att göra som på komersiella labbagg:
Skyddsjord / hölje är kopplat till en grön polskruv.
Det medföljer en bygel som man kan sätta mellan grön och svart beroende på om man vill ha flytande GND eller GND kopplad till PE.
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Inlägg: 4702
Blev medlem: 6 november 2006, 21:43:35
Ort: Munkedal, Sverige (Sweden)
Kontakt:

Inlägg av Swech »

Återställningen går relativt fort.

Först måste naturligtvis strömmen sluta att gå, tar du ut för mycket ström så att PTC'n löser ut så måste du minska strömuttaget för att PTC´n skall återgå.
PTC löser då den blir varm - den kan bli riktigt varm så inga fingrar på den..
när den kallnar sjunker resistansen..... är inte din last borta så ökar strömmen igen och PTCn ökar resistansen... och löser igen...

Det tar normalt sett inte många sekunder för den att återgå om lasten kopplas bort.

Swech
Användarvisningsbild
POMAH
Inlägg: 30
Blev medlem: 12 februari 2008, 21:17:43
Ort: Göteborg

Inlägg av POMAH »

Tack så mycket för svaren, ser ut som PTC är rätt väg endå, var först lite tveksam till återställningstiden, man vill ju inte vänta i minuter men några sekunder är ju inte farligt. Är lite osäker på det där med skyddsjord och så, du skulle inte kunna hänvisa till mer information om det så att jag kan sätta mig in i det?

Så ingen som vet någon billig butik i göteborg? Känns dumt att betala 200 SEK för 6 polskruvar och 5 motstånd...
Användarvisningsbild
Tony
Inlägg: 1038
Blev medlem: 9 november 2003, 16:08:47

Inlägg av Tony »

Kabeln/distansen som kopplar ihop signaljord (svarta trådar) med skyddsjord (gulgrön) är den enda kopplingen mellan elnätet och klenspänningen, kopplar du ur den så är klenspänningen galvaniskt skild från elnätet.

Om du har signaljord flytande så kan du seriekoppla flera nätdelar dessutom undviker du jordslingor.
Om du jordar signaljord så kan du minska störningarna.

lite om jordslingor
lite mer
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 7011
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Först av allt, vad skall Du ha nätdelen till?

Ett gammalt datoraggregat är inte alls någon lämplig sak att ha som labbaggregat. Du nämner strömgräns på 750mA, det är lååååångt ifrån de 30A eller något ditåt som aggregatet kan lämna.

En strömgräns med PTC är något helt annat än en riktig strömgräns av det slag man ser på riktiga labbaggregat. Detta måste Du vara väl medveten om. Som sagts är det uppvärmningen som får PTC att begränsa och den tar tid. Innan denna tid har gått så hinner någon kostsam halvledare att gå sönder många, många gånger om. Dessutm är det ju en resistas Du kopplar in och den ger spänningsfall. Dessa är avsedda att skydda mot överhettning o.dyl. vid kortslutning och vid andra (högre) spänningar än 5V där spänningsfallet inte gör något.

Utöver en snabb och varierbar elektronisk strömgräns kommer Du också mycket snart att sakna ställbar utspänning.

Skaffa ett riktigt aggregat, eller bygg ett, istället för att klabba.
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 5893
Blev medlem: 26 september 2004, 18:24:52
Ort: Södern

Inlägg av Andy »

Många kloka ord, instämmer helt!
Användarvisningsbild
POMAH
Inlägg: 30
Blev medlem: 12 februari 2008, 21:17:43
Ort: Göteborg

Inlägg av POMAH »

Ett riktigt vill jag inte skaffa då jag inte anser att jag är i behov av ett sånt.
Ni får se detta mer som en hobby. Att använda PTC som strömreglering fick jag som ett tips i en tidigare tråd. Du anser att det är ett dåligt alternativ, du kan inte rekommendera något bättre?
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Inlägg: 4669
Blev medlem: 18 juni 2004, 09:16:07
Ort: Aneby
Kontakt:

Inlägg av MicaelKarlsson »

Skulle det inte gå att pilla in en strömbegränsning i ett labbaggregat som bygger på ett nätaggregat (ATX)? Och vilken sorts strömbegränsning skulle ni rekomendera i så fall?
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23720
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

POMAH: Visst det är inga problem om man hittar databladen till kretsarna som styr det hela vls så man vet hur man skall koppla och ändra och ha sig och det är där problemet ligger då det inte precis brukar vara några standard kretsar som mman kan hitta info om överallt. Men visst man kan ha tur ibland speciellt om det är äldre aggregat som brukar ha lite mer standard kretsar i sig. Men då är det sedan "bara" att ändra om i elektroniken för att då (beroende på uppbyggnad) kunna sätta strömbegränsningen hur lågt man vill men om denna typ av strömbegränsning är snabb nog för att kunna skydda elektronik vet jag ej.

Vill man ha en strömbegränsning som är snabb nog att garanterat skydda tex kretsar så handlar det oftast om någon typ av aktiv elektronik.


MicaelKarlsson: För ett vanligt labbaggregat så kan man sätta in några få komponenter som tex bryter basspänningen till drivtrissan vid ett visst spänningsfall som blir över en strömshunt som då motsvarar en viss strömstyrka.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 7011
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Det finns andra problem också med datoraggregat. De kan mycket väl ha en minsta ström som man måste[/] ta ut för att regulatorn skall funera som den skall. Dessutom är det bara en spänning som är reglerad, de andra följer denna eftersom det är samma switchtrafo som driver dem.

En bra strömgräns kräver helst att det inte finns en stor konding på utgången. Om överströmmen börjar mjukt har det ingen betydelse, men om det gäller att begränsa toppströmmen vid kortis så är den inte bra.

Till labbaggregat skall man helt klart ha en linjär regulator. De ger helt överlägsen kvalitet på strömmen både vad gäller reglering och störningar. Skall Du använda strömmen till känsliga saker så vill Du inte ha en fladdrig spänning med brus och ripple. Aggregatet skall vara fritt från jord, det skall alltså ha förstärkt isolering och inte skyddjord. Platt stickpropp så är det rätt sort.
peter555
Inlägg: 6047
Blev medlem: 12 februari 2006, 10:02:22

Inlägg av peter555 »

Jag instämmer med allt som Marta sagt.

Visserligen är de billiga men värdelösa att ha som labbaggregat. Möjligen om man ska köra någon gammal motor eller några lampor så kan de duga.
Skriv svar