Exponera med vanligt papper?

Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Exponera med vanligt papper?

Inlägg av JimmyAndersson »

Vet att det finns några trådar där detta beskrivs, men jag hittar dem inte.

Upptäckte att mitt OH-papper (för bläckstråleskrivare) är slut, men så slog det mig att jag läst om att man kan använda vanligt kopieringspapper vid exponering av kretskort.

Några frågor:
1) Hur lång exponeringstid har ni använt? (Skriv gärna då lite om ljuskällan också.)
2) Måste man ha flera lager papper? (som man brukar behöva med OH-film.) Hur många isåfall?
3a) Minsta ledarbredd/mellanrum mellan ledare?
3b) Jag behöver fixa paddar som är 1,75x0,6mm och mellan dessa ska det vara 0,35mm mellanrum. Går det om man exponerar med vanligt papper? (om vi förutsätter att skrivaren klarar det.)


Annars får jag sätta ihop alla dessa långsmala pads till en stor pad och dela på den med skalpell när kortet är etsat. :)
xxargs
Inlägg: 10185
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Inlägg av xxargs »

Prova! - den här typen expriment startar inte bränder, spränger hus eller gör någon runierad, eller hur!? Använd skräp/klippbitar P20 som testremsor och skugga 7/8-del av det med din utskrift mellan (toner mot P20), belys i 30 sekunder - skjut skugglappen 1/8-dels steg, belys 30 sek igen - flytta etc. och när du kört alla steg, framkalla och du hittar förmodligen en intervall där det som skall bort är borta och det som skall vara kvar är kvar och just den intervallet är din belysningstid - se till att ha ledarmönster över hela ytan bara.

men mer konkret svar...

Ja, det går med vitt kopieringspapper - kan tom. vara så att det fungerar bättre än OH-plast just för att tonersvärtan sprids ut jämnare över pappytan då OH-plast ger ofta sprick och prickmönster som är ganska grov och stor kontrast mellan ljusaste och mörka delen i sprickan - det är därför folk kör med dubbellager så att ena lagret förhoppningsvis täpper till den andras lagers ljusläcka. Med papper blir allt sådant mycket mindre och jämnare och beror på papprets fuktighet - vilket plastark inte kan matcha.

Jag körde alltid med enkel papper och med svärtan mot kortet - att det är vitt papper ovanför istället för klar plast motsvarr ungefär dubbla avståndet till ljuskällan och belysningtiden kanske måste ökas 2-3 ggr, ett billigt pris i sammanhanget.

Får du tag på 'kalkerpapper' eller ritningpapper av den halvgenomskinliga sorten (det skall fortfarande vara papper - ej plast) men ändå inte för tunn så kan kantskärpan bli myckte bra, mycket bättre än OH. Vet att någon forummedlem här hade några pekare till dylig papper.


---

Mycket beror på laserskrivaren om det fungera fullt ut - ta bort ev. tover-save inställning då du vill ha så mycket toner som möjligt i svärtan vid utstkriften och i slutändan det som bestämmer om man klarar sig med ett lager eller måste ha 2 lager.

De bara å exprimentera då ljuslådor och skrivare har individuella egenskaper, därför går det inte att ge några generella råd avseende tiden.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Det kanske tillochmed var just därför som jag inte hittade något inlägg där tiden var angiven. :D


"Prova! - den här typen expriment startar inte bränder, spränger hus eller gör någon runierad, eller hur!?"

Det har du helt rätt i. :)
Men man vet aldrig med forumet. Ibland dyker det upp svar snabbare än man ens hinner tänka på att plocka fram UV-lådan.


Att belysningstiden kanske måste ökas 2-3 gånger var mycket bra att veta.
Det kan då (om man har otur) innebära att man måste belysa längre än en halvtimma. Ok, då har jag iallafall lite att gå på. Det hade blivit lite jobbigt att göra ett skuggtest över en tidsperiod på närmare en timma. För att inte tala om mängden laminat man hade förbrukat. :)

Ska testa i morgon (ok, senare i dag..). Det blir nog först och främst ett skuggtest som motsvarar 15-30 minuters exponering.
Användarvisningsbild
maha
EF Sponsor
Inlägg: 1685
Blev medlem: 22 november 2005, 09:47:02
Ort: Jakobstad, Finland

Inlägg av maha »

Kan också bekräfta att det fungerar mycket bra. Ljuskällan jag har använt de gånger jag testat är en vanlig OH-apparat. Alltså pappret (med svärtan uppåt) på OH:n och sedan kortet ovanpå och sedan en ELFA-katalog på toppen.

Belysningstiden för denna setup har jag tyvärr glömt men jag tror den var cirka 10-15 minuter.

Men som sagt, enbart goda erfarenheter.
JBV
Inlägg: 411
Blev medlem: 4 maj 2006, 11:44:28
Ort: Älvsbyn

Inlägg av JBV »

Jag har kört med ett lager papper, ett dubbelt vanligt lysrör på 20 cm avstånd och 30 minuter med gott resultat!

Hmm intressant med OH-apparat! Har ett par stycken så det måste jag testa :)
Borre
Inlägg: 4572
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Inlägg av Borre »

Till lite mindre viktiga saker använder jag helt vanligt vitt papper och lyser med lysröret ovanför diskbänken, belysningstid på 12-15min och avstånd på 10-12cm.
0.5mm ledare har jag kört utan problem på detta vis.
Skriv svar