micro projekt blybatt ladd oldstyle

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

micro projekt blybatt ladd oldstyle

Inlägg av grym »

i ett makabert ryck av arbetsglädje kl 20:00 så började jag kolla på en simpel batteriladdkrets för blybatterier, inget avancerat utan tanken är att med billiga komonenter och minimal ansträngning göra ett kort som passar för underhållsladdning av batterier

skall annvändas med diverse saker, exempelvis en billig batteriladdare från gekås, så man kan glömma den någon dag , till min stora trefasladdare som kommer ha kontaktorstyrning i on off läge

man börjar simpelt, kollar vad man har hemma och lägger upp lm4040 som spänningsref, lm324 som op, en effektmos som trissa och välje hålmonterade motstånd, oldstyle :)

schemat är väldigt enkelt med några möjligheter, några streckade koponenter annvänds för on off reglering , dom skapar lite hysterens och låg pass filtrering
sen finns remote sense, om det skulle behöves
möjligheter till några dioder på kortet, för att kunna kortsluta vid polvändning och dra säkring, eller för att undvika att det kan bli ström vid fel pol, då tappar man en halvvolt, passar bättre för låga laddströmmar
man kan montera effekttrissan på kortet eller strax utanför, på kortet passar om man har låga strömmar och underhållsladdar

bara gjorde en simpel layout , etsade och lödde ihop, provade och allt ser ut att fungera, måste testa lite till, men den verkar ha hyggligt lågt rippel ut, mera senare

kortet är 75*100mm och man får plats med två per sådant kort
känn er välkomna att annvända layout och schema

Bild
Bild
Bild
Bild
http://static.pici.se/pictures/AHDTYiRNm.jpg
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Snyggt! Det ser riktigt bra ut.

Du lyckades till och med att skriva "2008" också! :lol:
Användarvisningsbild
Landrash

Inlägg av Landrash »

Vackert och enkelt ;D
sa4amz
Kontakt:

Inlägg av sa4amz »

Mycket vackert jobbat...

Skulle ha gjort en laddregulator till ett fritids batteri som laddas med ett befintligt nätaggrigat.
Men jag vet inte när det blir...

Skulle dock ha mycket nytta av ditt schema, fast dock lite svårt att läsa handskrivna scheman som är avfotade.

Om du har möjlighet till att scanna in schemat så vore jag en Lycklig man :D

Men som sagt mycket vackert...
xxargs

Inlägg av xxargs »

inte för att jag har hunnit analysera schemat mer än två blick...

Två små pettitesser - dioden parallellet med batteriet ser ut att komma jobba lite för bra...

sedan borde man ha fått in en strömbegränsning någonstans om du inte räknar med trafo och likriktarbrygga för jobbet... vilket känns som något osäker designparameter
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

tänkt för små laddare där allt runt om är strömbegränsning, inget aktivt,

på dioderna har jag nog inte sagt som jag tänkt, man behöver bara en av dom, som skydd för fel polväxlingsfelkoppling, vid låga strömmar kan man acceptera en seriediod , vid lite högre tar man en en på fel håll över batteriet, som då skjuter säkringen

bättre schem kan jag scanna, bara jag får tummen ur och plockar bort allt ovanför scannern, det är något magiskt med horisontala ytor som drar till sig massa , eh, annan bråte :oops:
Skriv svar