footprints för div standardformat i eagle ?

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

footprints för div standardformat i eagle ?

Inlägg av Glenn »

Det som följer med verkar ju framförallt vara DIL(DIP) och SIP, jag behöver ju PLCC och QFP, finns det verkligen ingen som gjort sådana librarys redan ?

Har även försökt tillverkat egna (se tidigare tråd) men det har ju blivit pannkaka :/
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

Finns massor med färdiga, testa tex att söka efter *plcc* eller *qfp* i board så får du upp en massa.
probe

Inlägg av probe »

Finns mycket att ladda ner också och sen så är det inte sååå jobbigt att rita saker själv även om det är svårt tråkigt...
Användarvisningsbild
RasmusB

Inlägg av RasmusB »

Exempel på att bibliotek. Är inriktat på SparkFuns sortiment men det finns rätt gott om olika footprints där.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Ja, det är ju rätt trist, speciellt om det redan finns att ladda hem, vilket jag inte lyckats hitta dessvärre.

Hur söker jag saker i board då ? jag har sökt i komponentbiblioteken, finns väl enstaka träffar men jag behöver ju egentligen inte layouts för specifika komponenter utan "socklar"..

Hittar jag inget får jag väl bita i det sura äpplet och lära mej bättre opch börja fabricera själv, och då ska jag FAN släppa dom för nedladdning också :)

Dety där sparkfun-libraryt innehöll f.ö en hel del intressant, även om jag inte hittade någon av dom jag sökte just nu i det libraryt.
Senast redigerad av Glenn 6 februari 2008, 22:39:42, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Den här är en bra guide när det gäller att göra egna komponenter.

Jag har inte gjort egna komponenter särskillt länge. Första gången följde jag guiden och tyckte att man ganska snabbt kom på hur allt fungerade. Sedan går det lättare för varje gång, men jag måste fortfarande kika i guiden.

Kan trösta dig med att det snabbt blir roligare och roligare att göra egna komponenter/libraries i Eagle. :)

edit: Såg just i en annan tråd att jag redan tipsat dig om den guiden. Men den är bra. :D
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Det måste jag ha missat då, jag har försökt följa nån annan guide jag googlade fram med mindre lyckat resultat, ska testa denna.

Det skulle ju onekligen öka användbarheten på Eagle enormt om man kunde slöjda egna komponentlibrarys så man får väl försöka lära sig.
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

Vad är det för kapsel du söker footprinten till??

När jag skall bygg ny komponent så öppnar jag en ny board, klickar på knappen för att söka komponent och skriver i tex *qfp100* ovh får då fram ett antal bibliotek som har qfp100 i olika utföranden. Bara att välja den som har rätt mått så slipper man bygga egen :), dock får man göra hur komponenten skall se ut i schemat själv om den inte finns färdig..
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

QFP80 i detta fallet, vilket ger 0 träffar i de installerade bibliotek jag har installerade.

Sen PLC44, vilket ger träffar, men jag har inte riktigt lyckats kopiera layouter mellan komponenter när jhag testat :/
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

Konstigt, jag har ca 30 QFP80 i mina bibliotek, och alla är default med eagle.

EDIT: Det är inte så att du missat att lägga wildcard före och efter qfp80? alltså en "*" (stjärna) före ocg efter??

EDIT2: Förövrigt brukar de flesta footprintsen gå att hitta i biblioteket "ref_packages.lbr".
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Nä, det var exakt så jag sökte, *qfp80* (och *plcc44, inte plc som jag skrev innan) och det ger "Sorry, no match"

något ref_packades.lbr har jag inte heller, däremot hittade jag av en slump en qfp80 i smd-ipc.lbr, antagligen avsedd för att göra egna komponenter med ? ..den dyker dock inte upp vid sökning ?

Jag kör f.ö Eagle 4.13 light
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

Ok, jag har 4.16 så det kan ju skilja i vilkaq lib vi har...
Dags att uppdatera kanske? om inte annat så kan du ju uppdatera med libsen från cadsofts sida.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Jo, problemet är att när jag försökte med 4.16 så fick jag en massa felmeddelanden om nån .dru fil.. så jag gick tillbaka till 4.13 igen som funkade, men jag ska väl göra ett nytt försök kanske :)
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Vet inte om det är fel på mig eller eagle, men jag kan inte hitta en enda komponent med kapslen D-Pak, inte ens google vil ge mig en sådan lib fil
Det är till en mos IRLR3410.
Någon som vet / eller har en sådan fil liggandes?.

Bild
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Jag brukar rita egna komponenter för att lib:en brukar vara felaktiga osv.
D-Pak skulle vara bra ja.
Skriv svar