Effektmätare

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Johan.o
EF Sponsor

Effektmätare

Inlägg av Johan.o »

Något jag tycker mig sakna ibland är en liten mätare för att kunna mäta aktiv och skenbar effekt för små effekter.

Funderade lite kring om inte en dsPIC skulle kunna lösa det, kikade på någon modell
som hade "10-bit 1 Msps Analog-to-Digital Converter (A/D)" respektive 30 MIPS.

för att noggrant mäta effekter 0-10, 10-100W. Normalt på 230V/50Hz.
Som klarar av deformerad ström.
Är det någon annan som känner ett liknande behov?

Självklart har man alltid tidsbrist, men visst skulle det vara användbart, och spännande att bygga.

Exempelvis för att mäta hur mycket den där elektroniska apparaten verkligen drar.
För effektmätare från Clas Ohlsson är oftast inte speciellt pålitliga.

Och att kunna få ut små effekter med god noggrannhet på en sifferdisplay.
Satt nämligen i skolan idag och försökte mäta upp tomgångs-förlusten på en 200VA transforamtor (typ 1-2W), men det gick inget lätt med ett analogt instrument från förra halv seklet skalat upp till 260W.. :roll:

Frågan är ju dock hur man ska få fram effektfaktorn ur en rejält deformerad ström?
peter555

Inlägg av peter555 »

Jag skulle utgå från en elmätarkrets, det finns varianter med avancerad digital signalbehandling.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Kostnad?, Leverantör?
peter555

Inlägg av peter555 »

Det finns många att välja på Analog Devices var först men det har kommit många fler tillverkare.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Exempel krets?
peter555

Inlägg av peter555 »

Sök på "metering" så får du massor med förslag.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

jag vill ha något liknande, har köpt in analoga multiplikatorkretsar och lågohmiga shuntmotstånd

vill kunna bygga några som visar medeleffekt på distad 230v och småsaker vid 12v och liknande

kanske till och med 3 för inkommande till huset
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Sommarjobbade på ett företag som skulle bygga sig en liknande grej med två kanaler galvaniskt skild mätning (för att kolla primär/sekundär komplex effekt för att analysera nätdelar). Ett sådant projekt tar säkert någon månad att göra klart. När man ändå är igång vill man säkert ha en grafisk display (som i deras fall), och då kan man lika gärna visa kurvformer. Sedan ska man hitta dominanta frekvenser (50/60 Hz och ev. spår av switchfrekvens), som medför "lite" signalbehandling. FFT är ett krav.
Men det är kanske bara jag som tänker så :)

Letade efter bra appnotes, hittade bara en:
klick

Har ett nyhetsblad från Maxim där de lovar en finfin referensdesign för effektmätare, men de verkar helt och hållet ha mörkat bort själva materialet på deras hemsida!
Johan.o
EF Sponsor

Inlägg av Johan.o »

$tiff: Vad ingick i sommarjobbet?

Jovisst,så tänker jag med, problemet är att det blir så mycket tillslut att det inte blir av alls. För allt måste ju desutom fungera perfekt innan jag är nöjd :lol:

Men att kunna mäta effekt versus inte kunna alls är ändå ett stort steg.
Johan.o
EF Sponsor

Inlägg av Johan.o »

Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Hoppsan, missade att följa upp den här tråden.

Tyvärr fanns det inte tillräckligt med tid att göra klart effektmätaren, men konstigt nog fick min sommarjobbande kollega (en tjej, wow!) äran att jobba lite på mjukvaran till effektmätaren, som för övrigt var baserad på en Atmel Mega128.
Själv fick mest utföra kabelmontage, kretsmontering, firmware-flashning och enkel felsökning på det jobbet.

Jag vet inte om det blev något av den produkten, eller om de bara insåg att det är billigare att köpa en Fluke dito för 70 kSEK för att slippa utveckla en egen. :P
Skriv svar