Jojje's nya moduluppbyggda kontrollerkort.

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Inte ett dyft M&M. :D
Jag prioriterade att titta på lättklädda damer hela nätterna. 8)

Jag kom hem igår, och börjar komma iform igen nu, så jag får väl ta tag i det snarast. :(
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Nu har jag kommit lite längre. Här är några förhandsbilder på prototypkortet jag fick i fredags.
Har lagt dit några komponenter så det inte ser så naket ut. :D

Bild

Bild
Användarvisningsbild
Knotas
Inlägg: 195
Blev medlem: 16 juni 2007, 23:02:06
Ort: Trollhättan

Inlägg av Knotas »

Aha, stiligt! :)
Jag längtar redan till att få läsa MadModders testresultat av dessa kort.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29990
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Har idag hämtat kort och de flesta komponenterna. Har hunnit löda dit drossel och stora regulatorn. Har förbeställt de 1206-komponenter som fattades, dvs alla utom 10k-motstånd som jag fick med, och 4,7k som jag hade redan. Hämtar dem på Elfa på vägen hem imorgon. Sen svänger jag förbi Jojje, igen, så han får tillbaks femhundringen jag lånade till bensin så jag skulle komma hem också. Glömde ju plånboken hemma, och jag körde nog på bara bensinångor sista kilometern. Lampan lyste, och mätarnålen var så långt ner så jag trodde stoppiggen skulle brytas av, och färddatorn blinkade minus. Den trodde minsann jag körde på luft sista biten. :lol:
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29990
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Nu har jag testat vad PC817 går för. (Varför Jojje inte köpte de billigare EL817 med exakt samma data har jag ingen aning om)

Matade optokopplaren med ren och fin fyrkantvåg från tongeneratorn. Drev med rekommenderad ström enligt databladet. Det är inte samma sveptid på bilderna.

Redan vid 5kHz ser man tydliga avrundningar, samt förändrat pulsförhållande:
Bild

10kHz:
Bild

15kHz:
Bild

20kHz, här hinner inte spänningen stiga fullt ut innan det är dags att stänga av:
Bild

25kHz:
Bild

Det KANSKE går att köra med PC817 (EL817) överallt, om man sätter schmitt-triggers efter för att snygga till signalen. Men jag vet inte om jag skulle vilja ha ett passage längs step/dir-signalernas väg där de kan ha så här dålig kvalité.
limpan4all
Inlägg: 8208
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Inlägg av limpan4all »

Gecko har en aktiv optokopplare på 1Mbit/s bara som jämförelse.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29990
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Det sitter 4st HCPL2531 på prototypkortet för step och dir. De är aktiva och specade för 1Mbit/s. Anledningen till att jag testade PC817 var för att Jojje ville veta hur de klarade sig, eftersom 2531:orna är relativt dyra på det här bygget. Bara de fyra går på 182 spänn.
Övriga signaler sitter det PC817 på.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

(Varför Jojje inte köpte de billigare EL817 med exakt samma data har jag ingen aning om)

Jag köpte inga, du fick dom jag redan hade. :D

Tack för att du testade. Då fortsätter vi med HCPL2531 på Step & Dir.
Får väl köpa många för att få ner priset. Om ingen annan vet nåt bättre ställe än Elfa.

Har du hunnit testa hela kortet?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29990
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Nej. Jag har dock lödit klart det.
Bör nog röja lite på bordet innan någon vidare test, för säkerhets skull. Det är ju en fördel om det inte ligger komponentklipp och papper överallt. Kortslutning och välta motorer är inget bra. :)

[edit] Nu har jag testat lite grann. 12V-regulatorn funkar jättebra. Poten skruvas dock åt fel håll. Tror inte våra cad-program räknar benen på samma sätt. :D

Men 5V-regulatorerna funkar inte. Jättekonstigt. Det är exakt som jag kopplade upp på labbplattan, och där funkade det. :P

[edit 2]
AHA!!!
Det är inte exakt som jag trodde trots allt. Ben 1 och 2 på 5V-regulatorerna är inte ihopkopplade! Det är ju det på schemat, men inte på kortet. Hur gick det där till Jojje? ;)
Men men... jag kollade ju faktiskt över layouten innan det skickades till tillverkning, så jag missade också. :P
Lite märkligt ändå. Ser man inte att man routat alla ledningar i det där programmet?

[Edit 3]
Sådär, efter två byglar funkar spänningarna precis som de ska.
Fläkten petar dock tillbaks lite rippel på 12V-ledningen, då fläktelektroniken byter lindning. Det är fullt normalt. Max rippel blir det runt 12V, och det är ca 80mVpp. Inte mycket att bråka om.
Detta syns på 5V-sidan också, men där är det inte ens 20mVpp kvar av ripplet. Det är 0,1% av 5V. Är det acceptabelt?

Sammanställer en lista på alla saker som bör ändras, och mailar den till dig senare, Jojje. Inkl. det jag redan mailat om, så allt finns på samma ställe. Än så länge har jag inte upptäckt några akuta fel som hindrar mig från fortsatt betatestning. :D

Hmm... fan också! Min parallellkabel är en förlängningskabel, men en hane och en hona. :P Undrar om jag har en med två hanar...

Nähäpp. Självklart hade jag inte det. Hur skulle det se ut egentligen? Då hade det ju flytit på! :lol:
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29990
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Hittade några klämbara dsubdon för flatkabel, och gjorde en könbytare.

De gamla motorkorten funkar INTE till nya breakout-kortet.
Dels sätts watchdogen ur funktion, och dels fattas då en jord på motorkortet. Funkar inget vidare då.
Tvärtom går däremot bra.

Nya motorkortet funkar klockrent. Har provat runt lite, och jag har nu halvsteg. Verkar funka bäst.

Ställde in 266,67 steg/mm, 2000 mm/min och 200 mm/s i acceleration. Funkar. :)

Trycker man på nödstoppsbrytaren, stannar motorn omedelbart, och blir helt kraftlös. Precis som förväntat.

Den här gången kom jag ihåg att sätta en buffertkondensator på matningen från labbaget, så jag inte får någon överspänning när motorerna stallar. Satte en på 1000µF, och när motorerna stannade, steg det från 30V till 30,1V ett kort ögonblick. :)

Mach3 har dock något lustigt hyss för sig. Det är inte exakt lika lång tid mellan alla stegpulser. Som om den skulle kompensera för någon tidsförskjutning. Man hör det lite på motorn också. Man skulle kunna tro att det beror på störningar från övriga windowsprogram, men när jag kör drivertestet, är det en spikrak linje mitt på skalan, med minimalt med småstreck på...

Bild
Lysdioden lyser så fint när Mach3 petar ut "chargepump" på pinne 14. :)
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29990
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Har nu testkört senaste versionen, och det kortet funkar också bra.
Men jag har lite funderingar angående en konding till switchregulatorn. Det är den som sitter parallellt med utspänningen, direkt efter drosseln.

Tar jag den som jag köpte på Elfa, 330µF 25V lågimpedans, så ser utspänningen ut såhär med 5mV/div, 1µs/div:

Bild

Men tar jag en konding som Jojje fick tag på billigt, 330µF 50V, och som i övrigt är märkt exakt likadant (borde vara lågimpedans då?) så ser det ut såhär, med samma inställningar:

Bild

Mätte också vågformen över drosseln. Med min konding blir det såhär, 5V/div, 1µs/div:

Bild

Med Jojjes konding hinner det bli 2 svängningar till efter varje puls.

Är min köpta konding ett bättre val?
limpan4all
Inlägg: 8208
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Inlägg av limpan4all »

Prova att lägga in ett "snubbernät" parallellt över schottydioden, 100R i serie med 100pF brukar vara bra.
Tottish
Inlägg: 847
Blev medlem: 30 juni 2007, 19:11:37
Ort: Oslo, Norge

Inlägg av Tottish »

MM skrev: "Med min konding blir det såhär, 5V/div, 1µs/div:"

Uh, du menar 5mV va? annars skulle jag säga att Jojjes konding var ett bättre val då ett rippel på 20V knappast är acceptabelt. :D

MVH
/Tottish

Edit: eller är det bara jag som missupfattat något och är ute och cyklar igen? =)
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29990
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Nej nej nej... De första båda bilderna är på utspänningen. Den tredje är på pinne två som matar switchdrosseln! Hela matningen skjuts ju in i den. I det här fallet 22V.

En liten snubber funkade inte alls. Syns ingen som helst skillnad.

Allt på kortet funkar precis som det ska med båda kondingarna, men någon skillnad borde det väl vara... Ripplet går rakt genom de två linjära 5V-regulatorerna som sitter efteråt. Det är i princip lika högt.
Lite lustigt att ripplet ligger på 1,6MHz, när svängningarna i drosseln inte ens är i närheten av det...

[edit]
Okej, nu får jag nog ta och söka några andra störkällor. Jag får 30mV 1,6MHz fast jag stängt av labbagget och dragit ur alla kablar och mäter. Har en labbkabel mellan oscilloskopets jorduttag och labbaggets minuspol. Mäter jag på änden som sitter i oscilloskopet får jag noll. Mäter jag på änden som sitter i labbagget får jag en signal. Sladden är 50cm. Skumt...
Sen är det en överlagrad frekvens på 100MHz.

Nu har jag stängt av allt jag kan tänka mig, och bytt kablar. Behöver nog en ny prob till oscilloskopet också... Jag får inga konsekventa mätresultat, förutom att jag på 5 och 12V ser en 30mVpp spik varje gång fyrkantpulsen syns på ben 2 på switchregulatorn.

Nåja, skiten funkar. Det får vara bra så. :D
limpan4all
Inlägg: 8208
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Inlägg av limpan4all »

Om ledningsmönstret är "olyckligt" så kan man också få detta utseende.
Det som är viktigt är att GND dit regulatorn, dioden, kondensatorn (både före och efter) i princip sitter i en enda punkt.
Så hur ser ledningsmönstret ut?
Skriv svar