Avgjutning av optiskt plastföremål?

Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6955
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Avgjutning av optiskt plastföremål?

Inlägg av Marta »

Finns det något sätt att utan skador på orginalet skapa en gjutform av ett plastföremål och sedan kunna gjuta flera sådana nya föremål från denna form? Det måste nog vara en tolerans inom några 10-tal µ om det skall bli bra. föremålet är c:a 20x20x5 mm.
Användarvisningsbild
Rossen
Inlägg: 835
Blev medlem: 23 juni 2004, 21:06:35
Ort: Järfälla
Kontakt:

Inlägg av Rossen »

Det ska nog gå, finns massvis med silikon och epoxi-massor ämnade för just detta.
Varför behövs den lilla toleransen? för ytjämnheten eller att den faktiskt måste vara så exakt i måtten? Även om den avgjutna detaljen kanske blir lite mindre så överförs ytstrukturen mycket väl från mall till detalj.

Du kan tala med Abic Kemi, de har en hel del saker som borde kunna passa. Jag har varit hos dem på en utbildning och då visades bland annat detta med avgjutning upp.
Användarvisningsbild
wombat
Inlägg: 720
Blev medlem: 6 november 2006, 16:39:08
Ort: Stockholm

Inlägg av wombat »

Dock måste man tänka på att det måste vara samma brytningsindex hos
kopians material om man vill bibehålla de optiska egenskaperna.

Mvh

Wombat
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6955
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Det kanske skulle gå med någon sådan massa, menjag vill ju helst slippa köpa enkilosburkar när jag behöver en så liten kvantitet för formen.

Det är av största vikt att materialen är rätt valda så att det verkligen släpper när formen gjuts. Jag har endast en chans, blir originalet skadat så är det borta. Det är en termoplast, det är allt jag vet. Avgjutningarna får antagligen bli härdplast, eftersom det är vad amatörer kan hantera hemma.

Angående brytningsindex så kännerjag till detta och skulle där bli problem kan tjockleken ändras så att det stämmer.
grubs
Inlägg: 257
Blev medlem: 6 juni 2007, 01:34:39
Ort: Göteborg

Inlägg av grubs »

Tror det kan vara svårt att få sådan noggrannhet, bara skillnaden i t.ex. termisk utvidgning borde ställa till det på den nivån. Jag antar att det inte går att lägga släppmedel med de toleranserna heller, så isf är man begränsad till sådant som spontant inte fastnar i materialet du ska gjuta av.
Användarvisningsbild
Rossen
Inlägg: 835
Blev medlem: 23 juni 2004, 21:06:35
Ort: Järfälla
Kontakt:

Inlägg av Rossen »

Kan du visa någon bild/skiss på det som ska avgjutas? blir lättare att föreställa sig vad som kan ställa till det :)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Jag tycker det låter som att Marta kanske ska kopiera en lins.

Får se om det är helt fel eller mitt i prick. :)
grubs
Inlägg: 257
Blev medlem: 6 juni 2007, 01:34:39
Ort: Göteborg

Inlägg av grubs »

Om det är en lins av något slag som det handlar om så borde det väl gå att få fram brytningsindex i plasten ganska enkelt genom att mäta den. Då kan man ju välja en plast som passar sen.
De vanligaste är väl PMMA, polystyren och polykarbonat, ungefär med ökande brytningsindex i den ordningen, men det varierar en del beroende på exakt typ av varje plast.
Om det inte handlar om en fresnel-lins eller något sådant så går det kanske att använda någon lättflytande tensid eller alkohol som släppmedel och någon enklare tryck/vakuum-pump för att få bort bubblor och få plasten att flyta ut ordentligt. Vet inte riktigt vad för plast man skulle gjuta med, men det kan nog bli svårt att få tag i och hålla den ren, det räcker med någon dammpartikel för att sabba gjutningen.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6955
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Det gäller linser, många linser. Saken är c:a 20x20 mm och har en knottrig yta som består av små linser.

Har tänkt att posta en bild, men har ingen kabel för att föra över bilderna från kameran. Den har tyvärr gått sönder.
Skriv svar