T Digtalt tidtagarur X2

veztra
Inlägg: 3
Blev medlem: 21 januari 2008, 15:31:27
Ort: THN
Kontakt:

T Digtalt tidtagarur X2

Inlägg av veztra »

Skall användas för tidsmätning på paintballbana, "King of the hill"

2 knappar en röd och en blå, där lagen kan aktivera tidtagningen.
När lag rött aktiverar sin knapp skall tidtagningen stanna för lag blått. osv.
(extra funktion om möjligt, 2 olika mode på aktiveringsknapparna, tidtagning så länge knappen hålls inne, alt tidtagning tills andra laget trycker ner sin knapp.)

Nollställningknapp får ej vara på blå/röd knappar.

Utgångar för att koppla in 12 volts saftblandare som lyser när resp lag har aktiverat tidtagning.

Egentligen behövs bara hjälp med själva konstruktionen, pic programmering (misstänker det används) kretskorts tillverkning, alt layout.

(Ihopsättandet kan jag utföra (tror jag :) )


Maila mig gärna på
torbjorn(at)wiktorsson.se
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26153
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

Vilken noggrannhet behövs?
Vilken upplösning?
Vilken utläsningssätt?

Själva programmet kan jag sno ihop ganska snabbt, det tar lite längre tid med att löda ihop hårdvaran och tid kostar!

Att testa funktionen utan hårdvara är nära nog dödfödd men med t.ex. ett textbaserat LCD som utläsning kan man ganska snabbt "röra ihop" ett schema och skicka en krets med programmet i men hur vet man vem som har gjort fel om det inte fungerar?
veztra
Inlägg: 3
Blev medlem: 21 januari 2008, 15:31:27
Ort: THN
Kontakt:

Inlägg av veztra »

+- 5-10 sekunder på 10 minuter, (inte noga alls)



Bara man kan läsa det med läsglasögon på 20 cm.
En STOR coolhetsfaktor med en jättedisplay som man kan se på 50 meter, men aj va dyr, så ej tänkbart.


2 st små displayer om det är enklast, en för totaltid för rött lag och dito blått lag. Totaltid i sekunder går bra, om det är enklast.



Jag tror jag löser det med lödning, har lött en hel del i elektronik innan. Men just resten är en för stor kunskapströskel att komma över för detta lilla projekt.



Felsökning? Borde man kunna lösa på något sätt, vilket vet jag inte än dock :)



Drömmen skulle vara 3-4 styck såna här system som sände sin data till en dator för sammanställning, och vidare på en jättedisplay.
(skriver detta då kanske någon vet ett färdigt system, eller någon kommer på ett mycket enkelt sätt att blanda in datorn i det hela)

Dock är det KISS (keep it simple .....) på detta projekt.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

veztra: stora displayer behöver inte vara extremdyrt om man bygger själv:
http://www.sparkfun.com/commerce/presen ... GPSClock-1

LED-bars att bygga på kan du tex köpa här:
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.5226
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.3413

Går även att köpa färdiga, dock ett par storlekar mindre, bara 15cm höga:
http://www.sparkfun.com/commerce/produc ... ts_id=8530

Dock fortfarande inte helt billigt, men fan så kaxigt :)
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26153
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

Skillnaden är att det skulle bli en större skillnad i ledningsdragning osv.

Alltså: själva tidstagningen är knappast ett problem men visningen kan vara det. Vill du ha 7-segment LED-display kan det självklart fixas men drivningen och allt är fundamentalt olika om man ska visa tiden på ett text-baserat LCD.

Med ett vanligt kristall får man en noggrannhet på ca: 15ppm eller ca: 54ms fel på en timme som sämst så den biten är det minste problem.

Sedan är det frågan för VAR displayen ska synas: inomhus/utomhus?

Att skicka till en dator... fullt möjligt, det lägger till lite komplexitet men inget oöverskådligt men VAD ska visas där? Ska den spara statistik, sortera lag efter tid eller vad?

Att ha ett stort display på en serieport är knappast ett större problem rent programmeringsmässigt men det kostar som allt annat och innan det går att ens gissa på tidsåtgången och därmed kostnaderna behövs ALLT att vara definierat.

Jag har en del erfarenhet av att mäta och visa men jag kostar riktiga pengar om jag ska lösa det och jag har MÅNGA frågor! Men om du vill kan du få en (eller fler...) färdigprogrammerade processor(er) och ett (eller fler) schema(n) som löser uppgiften.

Men ska det "flyta" MÅSTE du ha helt klart för dig hur det ska fungera OCH kunna beskriva det så att vi är helt överens om alla detaljer och det är inte lätt kan jag berätta.
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Inlägg: 4695
Blev medlem: 6 november 2006, 21:43:35
Ort: Munkedal, Sverige (Sweden)
Kontakt:

Inlägg av Swech »

Är inte denna funktion riktigt lik en Schack klocka?
Borde gå att modifiera en sådan så att den motsvarar iallafall de
basic funktionen som du vill ha

Swech
Skriv svar