Portos lillasysterprojekt (mycket bilder)
Portos lillasysterprojekt (mycket bilder)
Då var det tillslut dags för min lillasyrra att se dagens ljus.
Jag monterar den direkt utan större förarbete, för att sedan plocka ner
den igen och måla delarna framöver.
Jag kommer att komplettera med en del brickor i andra dimensioner än de på bilderna.
Lite kort kan jag säga att jag är mycket imponerad av passformen på delarna som
Jojje har åstadkommit. Det är exakta mått förutom några småsaker som jag kommer till senare.
Totalt tog det ca 17 timmar att montera alla delarna.
18kg delar i en flyttkartong.
Det ser ut att vara mycket mera delar i verkligheten än vad man har sett på illustrationerna.
Det är nog 1kg skruv & kullager i lådan, min första tanke var att nu har Jojje slängt i ett rör kullager
förmycket, men alla 42 gick åt.
Ytterligare 1kg metalldelar som det mesta gick åt.
Bottenplattan limmas ihop med den extra förstärkningskivan.
Hushållpapper under så att inte limmet som rinner genom hålen fastnar i underlaget.
Traversen limmas ihop.
Kressfästet limmas ihop. Jag borrade inga hål för lysdioder - de kommer att sitta under.
Ännu mera limmande. Bakstycket pressas mot bordet med en tving, limmet gör bitarna hala.
Aluminiumprofilerna fick sig en omgång med filen. Hålen justerades för att passa mot
hålen i MDF-bitarna.
Ett skruvstycke underlättar. Med det pressas muttern mot profilen, sedan är det bara att dra åt med
skiftnyckeln. På de mindre profilerna fick jag börja med de 2 inre skruvarna först - backarna på
skruvstycket ryms inte mellan de yttre hålen med skruvar i.
Alla aluminiumprofilerna klara. Det är 1st bricka på de längsta & kortaste bitarna, samt
2st brickor på de i mitten.
12st avgasklammer skall filas ur för kullagrena.
Klammer och rör monterade.
Baksidan, kommer att montera brickor på de ställen det saknas efter att jag har målat.
Fästet för kressen är någon mm för bred - slipas lätt ned med 60-korn sandpapper.
Ritat upp vart sågsnittet skall vara i kressfästet.
Sågar med en bågfil, snittet skall gå nästan ända till bakkanten - det kommer att gå gängstänger
genom klossen som pressar ihop den.
Gängstängerna filas till i ändarna. Gängstängerna till stegmotorerna kapade jag före, kommer längre ned i
tråden.
Montering av glappfri mutter, den skall det sedan sågas snitt i
och ha gummipackningar som pressar ihop den mot axeln.
Edit: Bilderna hade försvunnit, jag har nu laddat upp dem på forumet. Det finns mer bilder på nästa sida.
Jag monterar den direkt utan större förarbete, för att sedan plocka ner
den igen och måla delarna framöver.
Jag kommer att komplettera med en del brickor i andra dimensioner än de på bilderna.
Lite kort kan jag säga att jag är mycket imponerad av passformen på delarna som
Jojje har åstadkommit. Det är exakta mått förutom några småsaker som jag kommer till senare.
Totalt tog det ca 17 timmar att montera alla delarna.
18kg delar i en flyttkartong.
Det ser ut att vara mycket mera delar i verkligheten än vad man har sett på illustrationerna.
Det är nog 1kg skruv & kullager i lådan, min första tanke var att nu har Jojje slängt i ett rör kullager
förmycket, men alla 42 gick åt.
Ytterligare 1kg metalldelar som det mesta gick åt.
Bottenplattan limmas ihop med den extra förstärkningskivan.
Hushållpapper under så att inte limmet som rinner genom hålen fastnar i underlaget.
Traversen limmas ihop.
Kressfästet limmas ihop. Jag borrade inga hål för lysdioder - de kommer att sitta under.
Ännu mera limmande. Bakstycket pressas mot bordet med en tving, limmet gör bitarna hala.
Aluminiumprofilerna fick sig en omgång med filen. Hålen justerades för att passa mot
hålen i MDF-bitarna.
Ett skruvstycke underlättar. Med det pressas muttern mot profilen, sedan är det bara att dra åt med
skiftnyckeln. På de mindre profilerna fick jag börja med de 2 inre skruvarna först - backarna på
skruvstycket ryms inte mellan de yttre hålen med skruvar i.
Alla aluminiumprofilerna klara. Det är 1st bricka på de längsta & kortaste bitarna, samt
2st brickor på de i mitten.
12st avgasklammer skall filas ur för kullagrena.
Klammer och rör monterade.
Baksidan, kommer att montera brickor på de ställen det saknas efter att jag har målat.
Fästet för kressen är någon mm för bred - slipas lätt ned med 60-korn sandpapper.
Ritat upp vart sågsnittet skall vara i kressfästet.
Sågar med en bågfil, snittet skall gå nästan ända till bakkanten - det kommer att gå gängstänger
genom klossen som pressar ihop den.
Gängstängerna filas till i ändarna. Gängstängerna till stegmotorerna kapade jag före, kommer längre ned i
tråden.
Montering av glappfri mutter, den skall det sedan sågas snitt i
och ha gummipackningar som pressar ihop den mot axeln.
Edit: Bilderna hade försvunnit, jag har nu laddat upp dem på forumet. Det finns mer bilder på nästa sida.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Porto 14 juli 2015, 12:53:12, redigerad totalt 11 gånger.
- JimmyAndersson
- Inlägg: 26308
- Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
- Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
- Kontakt:
-
- Inlägg: 1155
- Blev medlem: 30 oktober 2007, 09:39:59
- Ort: Söderköping
-
- Inlägg: 129
- Blev medlem: 16 november 2007, 13:19:24
- Ort: Pedersöre-Finland
- Kontakt:
- ElectricMan
- Inlägg: 4874
- Blev medlem: 21 februari 2007, 20:22:48
- Skype: ElectricManSwe
- Ort: Luleå
- Kontakt:
Betydligt mer än så, men den kan naturligtvis göra det också
Det är en CNC-fräs, en maskin som kan jobba i tre dimensioner med ett
roterande verktyg som avverkar material.
Ett par videos på CNC-fräsar (inte lillasyrror, men maskiner som kan göra samma sak) som jobbar:
EDIT: detta var alltså svar på n00bl0r14n's inlägg
Det är en CNC-fräs, en maskin som kan jobba i tre dimensioner med ett
roterande verktyg som avverkar material.
Ett par videos på CNC-fräsar (inte lillasyrror, men maskiner som kan göra samma sak) som jobbar:
EDIT: detta var alltså svar på n00bl0r14n's inlägg
-
- Inlägg: 129
- Blev medlem: 16 november 2007, 13:19:24
- Ort: Pedersöre-Finland
- Kontakt:
- JimmyAndersson
- Inlägg: 26308
- Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
- Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
- Kontakt: