Radiosändare med 807

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Oblivion
Inlägg: 2502
Blev medlem: 31 juli 2003, 22:26:29
Ort: där jag trivs
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

Riktigt fint bygge faktiskt

Vad skilljer denna "riktiga" modulationstrafo från hammonds utgångstrafo?

borde ju bara vara lindningsförhållanden som skilljer?

testat att mäta upp den?

kan ju vara bra om någon vill bygga ett liknande å komma undan billigt
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1805
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Inlägg av Oskar »

Tackar för de positiva kommentarerna, det värmer!

Oblivion:
Skillnaden tror jag ligger i alla de olika inkopplingsmöjligheterna som den "riktiga" modulationstransformatorn har.Inkopplingsdata för min S19 modulationstransformator. Hammond trafon hade enbart EN primärlindning (det jag egentligen använde som sekundär), de olika impedansalternativen valdes på sekundärsidan. Det fanns fyra eller fem tåtar att välja på tror jag. Tror inte att jag fick fram en bra impedansmatchning så att trafon orkade driva B+ upp å ner fullt ut. Sen kan själva konceptet i sig, koppla in en transformator som last till en effektförstärkare, mycket väl ha varit heltokigt.

Hammondtrafon kan jag sälja billigt till lämplig kandidat! PMa mig för pris.

Data på min Hammond 125 GSE

/Oskar
Användarvisningsbild
Oblivion
Inlägg: 2502
Blev medlem: 31 juli 2003, 22:26:29
Ort: där jag trivs
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

Ja då var det som jag trodde lite mer lindningsmöjligheter bara :)

EdIt: synd att du bara hade en trafo, annars hade jag kanske velat köpa dom om du haft två
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1805
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Inlägg av Oskar »

Dags för en uppdatering!

Sändarbygget börjar närma sig färdigt, har fixat till VFOn så den täcker 160m bandet perfekt (1,8 - 2MHz), har monterat mikrofonkontakt och justerat till modulatorn (läs mer nedan) och jag har även gjort vissa ändringar i sändning / stand-by (T/R) switchningen.

Modifieringar i modulatorn:
Märkte när jag började koppla upp mikrofonförstärkarsteget, det första röret i signalkedjan, att jag inte fick tillräckligt hög förstärkning. Att lägga till fler rör var uteslutet p.g.a platsbrist i lådan, så lösningen blev en OP förstärkare placerad på det veroboardkort som strömförsörjer T/R reläerna. Det tillsammans med att jag bytte ut fasvändarröret från ett 6SN7 till ett 6SL7 fixade den förstärkning som behövdes. Nu kändes det ju lite skamset att måsta "fuska" med en OP .. men vad göra? :)

Modifieringar i sändarslutsteget:
Ursprungligen svängde oscillatorn även i stand-by (lyssningsläge), men jag fick problem med att det aldrig blev tyst i mottagaren. Oscillatorn strålar tydligen en hel del. Jag lade därför till ett extra relä på undersidan av chassit där B+ och skärmgallermatningen går in till VFOn. Reläet bryter skärmgallerspänningen till oscillatorn och jordar skärmgallret, det räcker för att stoppa oscillatorn. Som bonus går det cirka 40mA mindre ström i stand-by, så nätdelen blir mindre varm. Tanken jag hade med att låta oscillatorn gå hela tiden var att frekvensen skulle hålla sig stabilare, samt att man inte skulle få några konstiga uppstartsinstabiliteter. Kunde dock inte se att frekvensstabiliteten blev lidande av att oscillatorn nu endast går under sändning, det blev inga underliga ljud vid start / stopp heller.

Provkörningsresultat:
Vad jag kan se på oscilloskopet så blir amplitudmoduleringen bra. Har även provlyssnat i mottagare i samma rum och jag tycker det låter helt OK. Sändaren är inte direkt EMC-tät, det strålar en hel del trots att jag kör med konstlasten! Det som slutligen får avgöra hur bra sändare + modulator fungerar är första lyssningsrapporten. Har nyligen fått hem en MFJ941 antenntuner. MFJn klarar att visa SWR, utstrålad samt reflekterad effekt. Enligt MFJn ligger omodulerad bärvåg någonstans mellan 10 till 17W beroende på inställningarna på "loading" vridkondingen i slutsteget, de siffrorna stämmer ganska bra överens med spänning och anodström till slutsteget och den effektivitet man normalt uppnår med ett klass C steg.

Kvar att göra:
Skriva prov för cert - Eventuellt nästa vecka (V48 -07), väntar på svar från provförrättaren
Skulle gärna täcka 80m också (3,5 - 3,8MHz). Tänker testa sätta en brytare som kortsluter halva spolen som sitter på 807ans galler. Med lite tur kan man då avstämma slutsteget till andra övertonen från oscillatorn och förhopningsvis då täcka in 3,5 till 3,8MHz.
Skulle vilja bygga en dedikerad frevkensräknare med atmel uC och LCD, det blir ett framtidsprojekt, tänker till att börja med ha det digitala oscilloskopet inkopplat.
Fixa ett plåtrack så att modulerna kan staplas på höjden för att spara utrymme, se "ritning" 8) Måtten är i cm. Osäker på hur racket skall vara konstruerat och när jag ska finna tid till att bygga det.
Skulle vara intressant att mäta upp sändaren och se dess frekvensspektrum, eftersom jag inte vill skräpa ned onödigt i etern kanske jag måste lägga till extra lågpassfilter efter steget och kanske en limiter på modulatorn för att undvika överstyrning.

Råger över Råger ut för ikväll ;)

/Oskar
Skriv svar