Vad ska jag plugga för jobba med elektronik?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
fabz
Inlägg: 2
Blev medlem: 9 november 2007, 13:44:51
Ort: Västerås

Vad ska jag plugga för jobba med elektronik?

Inlägg av fabz »

Hej,

jag har på senare tid mer och mer börjat intressera mig för elektronik i kretsar. Detta pga ett växande intresse för datorer; vilket lett till att jag blivit mer och mer nyfiken på vad som egetligen finns inuti dem och hur de fungerar.

Jag har lite funderingar på vad jag skulle kunna studera för att matcha detta interesse. Jag kan nämna att jag har så gott som ingen kunskap i området mer än den el-lära jag minns från gymnasiet.

Jag fann en KY-utbildning (http://www.gti.se) Mikrodatorteknink - CAE (Computer Aided Endineering), vilken jag anser bör kunna vara det jag söker. Just momentet att bygga, samt programmera sina egna kretsar, är just vad jag finner mest intressant. Jag vänder mig till er för att få lite synpunkter på just denna utblidning och kanske lite tips om andra kurser/program som kan tänkas vara intressanta. Allt är av intresse så jag tackar på förhand för den hjälp jag kan få.

Mvh
Fabricio
Senast redigerad av blueint 17 november 2011, 02:09:17, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: Intetsägande rubrik (var: Plugg)
Användarvisningsbild
squiz3r
Inlägg: 5424
Blev medlem: 5 september 2006, 20:06:22
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Jag vet inte så mycket men jag gissar på att den utbildningen kräver att man har ganska bra förkunskaper om elektronik. Tyvär :(

Annars är det alltid ett bra sätt att börja med att köpa hem några byggsattser från t.ex. kjell.com :)

Mvh

Edit: Välkommen till forumet! :tårta:
SvenW
Inlägg: 1116
Blev medlem: 24 april 2007, 16:23:10
Ort: Göteborg

Inlägg av SvenW »


http://www.homebrewcpu.com
kan man hitta intressanta saker. Lägg märke till 'webbring' längst ner på sidan. Där finns mer.
fabz
Inlägg: 2
Blev medlem: 9 november 2007, 13:44:51
Ort: Västerås

Inlägg av fabz »

Tack för svar.

Fortsätt komma med förslag. Det uppskattas!

:)
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Inlägg: 4340
Blev medlem: 22 december 2004, 00:46:38
Ort: Särestad Grästorp
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Gick en rätt bra kurs på Komvux för några år sedan. Iofs var den ellärare vi hade där rätt kass men ändå... Vi lärde oss Kommunikation (svenska), nätverk, programmering, företagskunskap, ellära och lite mer. Förvisso inte bara elektronik, men var perfekt när man var sugen på att starta eget :)
Sen vet jag inte hur mycket det finns kvar av Komvux nu för tiden?
Frisk
Inlägg: 92
Blev medlem: 9 maj 2007, 21:31:10
Ort: Södertälje
Kontakt:

Inlägg av Frisk »

Tror det kan vara lämpligt att börja med digitalteknik, låter mer som det du beskriver, programmera logikkretsar, koppla lite lära sig hur grindar m.m. funkar, var den kursen min utbildning började med, så antar det är en bra start på elektronikintresset (läser Elektronik Robotik Mekatronik på KTH i Södertälje)
Sen kan nog microdatorteknik vara en bra fortsättningskurs på den, med lite mer tillämpningar av det från digitaltekniken.
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Tror man bör läsa en del analog teknik, kraftförsörjning, signal bussar, RLC kretsar osv.. utöver den rena digitaltekniken så man inte är helt ställd vid problem.
Användarvisningsbild
Bosen
Inlägg: 1753
Blev medlem: 18 juli 2005, 10:56:31
Ort: Karl Gustav, Varberg
Kontakt:

Inlägg av Bosen »

hur gick det fabz??
Jag har också börjat att intressera mig för just den utbildningen!! Sökte du dit??

Någon annan som har något nytt att tillägga om just
CAE (Computer Aided Engineering)??

EDIT: Stavfel
lassemaja
Inlägg: 7
Blev medlem: 16 november 2011, 21:03:13

Re: Plugg

Inlägg av lassemaja »

Hej ber om ursäkt för bumpen men jag är mycket intresserad av att höra lite om "Mikrodatorteknink - CAE" utbildningen på GTI. Någon som har gått den eller går den? Eller har något annat att säga om den?
Vad tror ni om möjligheterna för jobb efter en yrkesexamen? Kan tänka mig att det blir svårt att konkurrera mot högskoleingenjörer.

Mvh Lassemaja
Användarvisningsbild
Ostboll
Inlägg: 368
Blev medlem: 15 oktober 2006, 14:59:50
Ort: Österlen
Kontakt:

Re: Vad ska jag plugga för jobba med elektronik?

Inlägg av Ostboll »

Intresse är ju nästan 70% (eller hur:-)
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7154
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Re: Vad ska jag plugga för jobba med elektronik?

Inlägg av psynoise »

Min lilla uppfattning är att det finns många arbetslösa med KY utbildning tyvärr. Vid högskoleingenjörutbildningen läser man mer generellt vilket gör utbildningen mer säker inför framtiden. Dock finns det arbetskraftsbrist inom många områden och då är KY perfekt.

Men kolla om lärosätet kan ge dig någon statistik med referenser. Man kan även samla information om programmet och försöka bilda sig en egen uppfattning. Kolla arbetsannonser, karriärsidorna hos de stora företagens hemsidor...
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Vad ska jag plugga för jobba med elektronik?

Inlägg av blueint »

Vad menar du med karriärsidor?
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7154
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Re: Vad ska jag plugga för jobba med elektronik?

Inlägg av psynoise »

labmaster
Inlägg: 2919
Blev medlem: 5 april 2011, 01:10:25

Re: Vad ska jag plugga för jobba med elektronik?

Inlägg av labmaster »

Hej Fabz!

Det är lite svårt att göra en bedömning vad som kan vara bäst för dig. Beroende på vilka baskunskaper du har inom ämnena matematik, kemi och fysik samt engelska och svenska så kan det vara bra att starta med dessa ämnena om du inte har mycket bra kunskap inom dessa områden. Alla fem är viktiga och jag skulle inte vilja rangordna dem men matematik står högst på listan, därefter kommer fysik, engelska och svenska samt kemi.

Mina kunskaper om undervisning i engelska är något begränsad så det kan vara så att de som kan mera vill vända på ordningen för engelska och svenska så att svenskan kommer före. Kemi är naturligtvis också en viktig del men min livserfarenhet har gett vid handen att den delen kan komma som sista moment i utbildningsstegen.

När kunskaper med goda betyg är införskaffade i ovanstående ämnesområden och då speciellt matematik har du en mycket bra grundplattform att stå på. Då kan du börja läsa kretsteori med ellära och digitalteknik som även kan kompletteras med studier i matematik på högre nivå. Det är inte helt fel att även läsa några grundläggande kurser i mekanik också. Reglerteori är ett annat ämnesområde som kan vara mycket värdefull att ha med i bagaget.

Lycka till med studierna
bos
Inlägg: 2273
Blev medlem: 24 februari 2007, 23:29:15
Kontakt:

Re:

Inlägg av bos »

fabz skrev:Tack för svar.
Fortsätt komma med förslag. Det uppskattas!
Så länge du har intresse för det behöver du inte ens gå en utbildning. Jag bygger elektronik på fritiden och servar elektronik på jobbet. Jag gick natur på gymnasiet (vilket är min högsta utbildningsnivå) och läste inga som helst elektronikkurser. När jag kommer till en situation som kräver mer än vad jag kan så läser jag på om just det ämnet. Ser ingen mening med att läsa 5 år på högskola för att lära sig om elektronik, men det är min åsikt.

Mitt tips: Köp nybörjarbyggsatser på Ebay, läs böckerna Allt om Elektronik del 1 och 2 (från 80-talet, men de är fullkomligt lysande), gå till skroten och tigg om trasiga saker och börja plöja.
Skriv svar