Garageportöppnare
-
- Inlägg: 401
- Blev medlem: 6 maj 2004, 12:22:36
- Ort: Stockholm
Garageportöppnare
Fick tag på två begagnade ställdon som passade utmärkt till mitt bygge av garageportöppnare. De kan trycka 4000N, vilket är mer än tillräckligt.
Bygget består av AVR Tiny26, nerslöade FET:ar (induktiva lasten är 20mH). Strömmätning av motorströmmen för klämrisken. Centrallåsmotorer reglar dörrarna.
Radiosändaren är en gammal byggsats jag hade liggande från Velleman. Den sitter separat i en plastlåda och har en dipolantenn.
I veckan lägger jag till kodlås och LED-belysning i garaget. Lägger upp dessa bilder när jag har dem, samt schema.
Drivkort. Egenkonstruerat, tillverkat på Irland (Beta Layout)
Radiomottagare med dipolantenn
Kontrollbox
Kontrollbox med drivkort och nätdel
Ställdon
Bygget består av AVR Tiny26, nerslöade FET:ar (induktiva lasten är 20mH). Strömmätning av motorströmmen för klämrisken. Centrallåsmotorer reglar dörrarna.
Radiosändaren är en gammal byggsats jag hade liggande från Velleman. Den sitter separat i en plastlåda och har en dipolantenn.
I veckan lägger jag till kodlås och LED-belysning i garaget. Lägger upp dessa bilder när jag har dem, samt schema.
Drivkort. Egenkonstruerat, tillverkat på Irland (Beta Layout)
Radiomottagare med dipolantenn
Kontrollbox
Kontrollbox med drivkort och nätdel
Ställdon
Senast redigerad av Magnus Pihl 23 oktober 2004, 22:49:45, redigerad totalt 1 gång.
Bilderna vill inte riktigt vara med. Men det löser sig nog....
Du får ju helt klart satsa på Ibutton. En grymm liten sak med hög säkerhet (beroende på vilken man tar)
EDIT: om nu andra kan se bilderna så är det vell min dns som har en dålig dag
Lär vell så se dom i skolan imorn.
Du får ju helt klart satsa på Ibutton. En grymm liten sak med hög säkerhet (beroende på vilken man tar)
EDIT: om nu andra kan se bilderna så är det vell min dns som har en dålig dag
Lär vell så se dom i skolan imorn.
Senast redigerad av Hedis 18 oktober 2004, 00:18:53, redigerad totalt 1 gång.
-
- Inlägg: 401
- Blev medlem: 6 maj 2004, 12:22:36
- Ort: Stockholm
Nu finns schema och mönsterkort som
http://www.lightmare.se/magnus/bilder/garage_schema.pdf
http://www.lightmare.se/magnus/bilder/garage_pcb.pdf
http://www.lightmare.se/magnus/bilder/garage_schema.pdf
http://www.lightmare.se/magnus/bilder/garage_pcb.pdf
Det var en smart lösning på strömmätningen .( Om jag har fattat det rätt, när motorn går trögt så sjunker späningen över motorn och höjer spänningen R12, detta aktiverar sedan Q13 vilket kan läsas av som nolla på PA5. )
Men hur känslig blir den?
Jag misstänker att det är ganska svårt att få till rätt biaseringsström/punkt på Q13/14. Har du testat den i praktiken och hur bra funkar den?
och vad går RIGHT_MIN till?
Jag misstänker att dom går till någon form av positions givare.
Men hur känslig blir den?
Jag misstänker att det är ganska svårt att få till rätt biaseringsström/punkt på Q13/14. Har du testat den i praktiken och hur bra funkar den?
och vad går RIGHT_MIN till?
Jag misstänker att dom går till någon form av positions givare.
-
- Inlägg: 401
- Blev medlem: 6 maj 2004, 12:22:36
- Ort: Stockholm
Ja, jag kan öppna och stänga dem med radiofjärr eller kodlås.
Om man håller emot dörren går det mer ström genom R12 (alt R5), vilket höjer spänningsfallet över dessa upp till 0,6V. Där leder Q13 (alt Q14) och sänker ingången på µC (som har intern pull-up).
Right_min är ingång till µC. "Min" är när ställdonet är nästan helt stängt och "max" när det är nästan helt öppet. Det är mikroswitchar som sitter i ställdonet. Jag ville ha de aktivt höga, så jag gjorde dem både 12V och 24V kompatibla. Gillar inte att lägga ut mikrokontrollerns 5V på en digitalingång, även om det hade varit mycket enklare än zenerdioder och grejer.
Om man håller emot dörren går det mer ström genom R12 (alt R5), vilket höjer spänningsfallet över dessa upp till 0,6V. Där leder Q13 (alt Q14) och sänker ingången på µC (som har intern pull-up).
Right_min är ingång till µC. "Min" är när ställdonet är nästan helt stängt och "max" när det är nästan helt öppet. Det är mikroswitchar som sitter i ställdonet. Jag ville ha de aktivt höga, så jag gjorde dem både 12V och 24V kompatibla. Gillar inte att lägga ut mikrokontrollerns 5V på en digitalingång, även om det hade varit mycket enklare än zenerdioder och grejer.
Hoppas att det är okej att jag svarar M P.
Johan.o: Han köpte de av mig. 400:- st om jag inte minns helt fel.
Kolla www.linak.com för info. LA någonting... Man ser på bilden vilken det är.
edit: http://www.linak.com/pdf/english/la30_eng.pdf
Johan.o: Han köpte de av mig. 400:- st om jag inte minns helt fel.
Kolla www.linak.com för info. LA någonting... Man ser på bilden vilken det är.
edit: http://www.linak.com/pdf/english/la30_eng.pdf
-
- Inlägg: 401
- Blev medlem: 6 maj 2004, 12:22:36
- Ort: Stockholm
Här kommer bilder på kodlåset. Det är i metall, vattenskyddat och bakgrundsbelyst. Någongång byter jag nog ut de gröna lysdioderna mot blåa.
Lite fluss att rensa bort, sedan silikon och sist lite snyggare skruvar. Men vem orkar när klockan var 22:30 och det ändå var ganska bra gjort att löda alla sladdar i mörker...
Lite fluss att rensa bort, sedan silikon och sist lite snyggare skruvar. Men vem orkar när klockan var 22:30 och det ändå var ganska bra gjort att löda alla sladdar i mörker...
-
- Inlägg: 3662
- Blev medlem: 11 september 2004, 09:30:42
- Ort: gbg
- Kontakt:
-
- Inlägg: 401
- Blev medlem: 6 maj 2004, 12:22:36
- Ort: Stockholm
Jag har svårt att tro att kombinationen tjuv och ingenjör är så stor i området. Jag kanske har en fördröjning på 1 sekund mellan försöken!? Det blir 27 timmars skanning i worst-case. Anslutningen är nu silikoniserad, så jag lär se åverkan på kodlåset. Besvikelsen är nog stor när de ser att det står ett grönt fartmonster på 60hk i garaget och de kunde snott grannens BMW som står på gatan istället....
Men det finns ju smarta lösningar mot det. Efter 3st felslagna koder så spärrar det 10minuter. Slår man fel 3ggr igen så spärrar det i 1timme och sedan 1dygn. Efter de 3 första försöken så kan det ju användas för att trigga ett alarm. Då kan man åka på semester i månader utan att någon skulle ha tiden att scanna låset. Mikroprocessorn finns ju redan, bara att uppgradera programvaran. Skulle det spärra så kan man ju alltid ha en PUK kod på 16siffror för att häva tidspärren, eller en resetknapp inne i manöverskåpet.
Mikael
Mikael