CAD-program och frågor om CAD/CAM.
Som jag ser det, så behöver du bara CMS IntelliCAD 6.4 Standard Edition v. 6.4 för $111. Annars är ju inte Premium Edition Plus v. 6.4 för $266 så blodigt heller.
zeus: Bli bov, å få UG NX5 gratis.
Bli en prins, å få prinsessan å halva kungariket.
zeus: Bli bov, å få UG NX5 gratis.

Bli en prins, å få prinsessan å halva kungariket.

Senast redigerad av jojje 1 november 2007, 00:21:10, redigerad totalt 1 gång.
- JimmyAndersson
- Kontakt:
http://en.wikipedia.org/wiki/Computer-a ... ufacturing
Alltså, om jag fattat rätt, så först gör man en ritning i CAD exempelvis, sedan konverterar man denna i ett CAM program, och sen åker outputten från det programmet till cnc-styrprogrammet t.ex. mach3?
Alltså, om jag fattat rätt, så först gör man en ritning i CAD exempelvis, sedan konverterar man denna i ett CAM program, och sen åker outputten från det programmet till cnc-styrprogrammet t.ex. mach3?
- JimmyAndersson
- Kontakt:
När det gäller CAM-program:
Laddar just ner FreeMill. Ser intressant ut på bild iallafall.
edit: eh.. nu ska vi se. Man måste skriva in lösenord för att packa upp zip-filen. Man kanske fick den med mailen (det stod inget om det), men eftersom jag är så trött på spam så skrev jag no@spam.no istället för min riktiga adress när jag laddade ner.
Efter en sökning på "freemill password" så hittade jag det på en spegel-sajt av MecSoft:
"You will need this password to use this program. The password is -
VisualMill. Copy and paste it in or type it in exactly."
Laddar just ner FreeMill. Ser intressant ut på bild iallafall.

edit: eh.. nu ska vi se. Man måste skriva in lösenord för att packa upp zip-filen. Man kanske fick den med mailen (det stod inget om det), men eftersom jag är så trött på spam så skrev jag no@spam.no istället för min riktiga adress när jag laddade ner.

Efter en sökning på "freemill password" så hittade jag det på en spegel-sajt av MecSoft:
"You will need this password to use this program. The password is -
VisualMill. Copy and paste it in or type it in exactly."
Senast redigerad av JimmyAndersson 1 november 2007, 23:46:04, redigerad totalt 1 gång.
Om du mest jobbar i 2,5D (som jag tror du ska) räcker det med LazyCam som följer med Mach3, som du iaf "måste" ha.
Men FreeMill är nog inte det dummaste programmet att lära. Eftersom det bygger på större och dyrare (:D) program, så läggs det inte ner i första taget. Om du får större behov senare, så är inte kunskapen bortkastad.
Men FreeMill är nog inte det dummaste programmet att lära. Eftersom det bygger på större och dyrare (:D) program, så läggs det inte ner i första taget. Om du får större behov senare, så är inte kunskapen bortkastad.
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Det låter bra.
Aha, så LazyCam följer alltså med Mach3. Har inte installerat det än (datorn är inte klar) så jag hade inte upptäckt det.
edit: Programmet kraschade efter jag provat det i någon minut, men nu verkar det fungera bättre.
Mycket bra program! Väldigt lätt att lära sig.

Aha, så LazyCam följer alltså med Mach3. Har inte installerat det än (datorn är inte klar) så jag hade inte upptäckt det.

edit: Programmet kraschade efter jag provat det i någon minut, men nu verkar det fungera bättre.
Mycket bra program! Väldigt lätt att lära sig.

Senast redigerad av JimmyAndersson 1 november 2007, 23:57:25, redigerad totalt 1 gång.
- JimmyAndersson
- Kontakt: