Montering av Lillsyrran
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Har sett att det står att det ska vara axiallager på gängstången.
Men... då gör inte lagret någon nytta.
Se här:
Axiallager: (trillar igenom..)

Radiallager:

Jag skrev tidigare att gängstången gick emot bensinslangen.
Märkte att det inte hjälpte att flytta på hållaren, för det får helt enkelt inte plats med något utrymme mellan bensinslangen och gängstången:

Ska prova att skala bort lite soppaslang där på sidorna närmast gängstången.
Men... då gör inte lagret någon nytta.

Axiallager: (trillar igenom..)

Radiallager:

Jag skrev tidigare att gängstången gick emot bensinslangen.
Märkte att det inte hjälpte att flytta på hållaren, för det får helt enkelt inte plats med något utrymme mellan bensinslangen och gängstången:

Ska prova att skala bort lite soppaslang där på sidorna närmast gängstången.
Senast redigerad av JimmyAndersson 28 oktober 2007, 21:19:45, redigerad totalt 1 gång.
- JimmyAndersson
- Kontakt:
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Då är alltså monteringsordningen här i fel ordning.
Titta på sidan 5. Där är redan "locket" monterat innan Z-delen monteras. Upptäckte just att det är smått omöjligt att få plats med 2st skiftnycklar för att dra åt muttrarna till gängstången.
Men om man däremot vid den andra bilden på sidan 3 skruvar fast gängstången i den stora muttern och skruvar dit de två muttrarna innan axiallagret så går det lättare.
Då ska alltså inte locket sitta på i den första bilden på sidan 5. Det sätter man dit *efter* man monterat Z-delen där. Det borde underlätta en hel del.
Tanken med att klippa bort lite på sidan av bränsleslangen brevid gängstången fungerade förresten utmärkt.
Titta på sidan 5. Där är redan "locket" monterat innan Z-delen monteras. Upptäckte just att det är smått omöjligt att få plats med 2st skiftnycklar för att dra åt muttrarna till gängstången.
Men om man däremot vid den andra bilden på sidan 3 skruvar fast gängstången i den stora muttern och skruvar dit de två muttrarna innan axiallagret så går det lättare.
Då ska alltså inte locket sitta på i den första bilden på sidan 5. Det sätter man dit *efter* man monterat Z-delen där. Det borde underlätta en hel del.

Tanken med att klippa bort lite på sidan av bränsleslangen brevid gängstången fungerade förresten utmärkt.
Nej då det är inget fel, du får helt enkelt montera gängstången med tillhörande lager samt muttrar som de ska sitta lite löst. Sen skruvar du bort de yttre muttrarna så du kan lyfta (sett från bilden på sida 5) gångstågen och dra fast muttrarna där, du får då mycket plats att dra åt dem.
Sen släpper du ner den igen så den sitter som den ska sitta igen och drar ihop lagrena så det inte glappar och drar slutligen ihop de yttre muttrarna så de inte lossnar.
Hoppas du förstår vad jag menar, och att jag förståt vad du menat
edit: Kan tilläggas att jag tog lös "locket" på åkvagnen när jag satte dit hållaren (Z) som då var färdigmonterad.
Sen släpper du ner den igen så den sitter som den ska sitta igen och drar ihop lagrena så det inte glappar och drar slutligen ihop de yttre muttrarna så de inte lossnar.
Hoppas du förstår vad jag menar, och att jag förståt vad du menat

edit: Kan tilläggas att jag tog lös "locket" på åkvagnen när jag satte dit hållaren (Z) som då var färdigmonterad.
Senast redigerad av Borre 28 oktober 2007, 22:00:04, redigerad totalt 1 gång.
- JimmyAndersson
- Kontakt:
- JimmyAndersson
- Kontakt:
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Japp, det tog inte många minuter, för nu är det fixat.
Ska det vara mutter + lager + mdf + lager + mutter högst upp också?
Isåfall undrar jag hur man får ihop motorns axel med gängstången, för de krockar. För att motoraxeln ska få plats så får man sänka gängstången så mycket att den knappt får fäste i muttern högst upp. Man kan ju inte få plats med en slangklämma inne i muttern..
När det gäller den här delen så har jag inte hittat en enda bild som visar hur det ska vara.
Jag monterar utan lager och mutter högst upp, så får ni rätta mig senare om det är fel.

Ska det vara mutter + lager + mdf + lager + mutter högst upp också?
Isåfall undrar jag hur man får ihop motorns axel med gängstången, för de krockar. För att motoraxeln ska få plats så får man sänka gängstången så mycket att den knappt får fäste i muttern högst upp. Man kan ju inte få plats med en slangklämma inne i muttern..

När det gäller den här delen så har jag inte hittat en enda bild som visar hur det ska vara.
Jag monterar utan lager och mutter högst upp, så får ni rätta mig senare om det är fel.

Lite roligt att det är just du som frågar. Du var så ivrig att göra byggbeskrivning över en natt, så jag slängde ihop lite bilder i en doc-fil så du hade nåt att börja med. Sen försvann det ut i öppna rymden, men nu vill du att den ska följas slaviskt. Jag hade inte rätt bilder och dom som fanns var inte på rätt ställe. Det var ju det du ville fixa.JimmyAndersson skrev:Då är alltså monteringsordningen här i fel ordning.
Titta på sidan 5...

Du e då för gullig.

- JimmyAndersson
- Kontakt:
Att det försvann ut i öppna rymden var just för att jag inte fick tillräckligt med bilder eller info. Vid detta tillfälle hade jag inte fått delarna och var därför helt beroende av information. Det finns fortfarande inte tillräckligt med monterings-info.
Som t.ex det jag upptäckte nu:
"Stolparna" som Z-servot monteras på ska inte skruvas fast i locket först.
Stolparna måste skruvas fast i servot. Annars kan inte muttrarna högst upp snurra runt. Det innebär att jag måste plocka bort allt som tillhör Z för att få dit fyra små skruvar....
Kunde ingen som har byggt en Lillasyster berättat detta i något av alla Lillasyster-trådar som finns?
"Jag hade inte rätt bilder och dom som fanns var inte på rätt ställe. Det var ju det du ville fixa."
Hur skulle jag kunna ha fixat det på egen hand?
"så jag slängde ihop lite bilder i en doc-fil så du hade nåt att börja med."
Jag uppfattade det som att du gjorde grunderna till byggbeskrivningen.
Men var skulle jag ha fått resten av bilderna ifrån när jag inte hade något som jag själv kunde fota, eller när jag inte visste/vet i vilken ordning allt ska monteras?
Jag är jättetacksam över byggbeskrivningen du gjorde, men det saknades info som jag trodde att andra skulle bidra med. Tyvärr var intresset för detta väldigt svalt bland de som byggt ihop sin Lillasyster.
Nu har jag själv börjat montera. Fortfarande har det inte tillkommit så värst mycket monteringsinfo. Därför blir det en del trial&error och frågor om det som jag upptäckt saknas. När allt är klart så har jag äntligen den informationen som behövs för att göra en komplett guide (utan att för den skulle förklara minsta lilla skruv) och då kommer byggbeskrivningen tillbaka från den öppna rymden och landar i denna tråd.
Gullig? Jag? Långhågig med skäggstubb..
Som t.ex det jag upptäckte nu:
"Stolparna" som Z-servot monteras på ska inte skruvas fast i locket först.
Stolparna måste skruvas fast i servot. Annars kan inte muttrarna högst upp snurra runt. Det innebär att jag måste plocka bort allt som tillhör Z för att få dit fyra små skruvar....
Kunde ingen som har byggt en Lillasyster berättat detta i något av alla Lillasyster-trådar som finns?

"Jag hade inte rätt bilder och dom som fanns var inte på rätt ställe. Det var ju det du ville fixa."
Hur skulle jag kunna ha fixat det på egen hand?
"så jag slängde ihop lite bilder i en doc-fil så du hade nåt att börja med."
Jag uppfattade det som att du gjorde grunderna till byggbeskrivningen.

Men var skulle jag ha fått resten av bilderna ifrån när jag inte hade något som jag själv kunde fota, eller när jag inte visste/vet i vilken ordning allt ska monteras?
Jag är jättetacksam över byggbeskrivningen du gjorde, men det saknades info som jag trodde att andra skulle bidra med. Tyvärr var intresset för detta väldigt svalt bland de som byggt ihop sin Lillasyster.
Nu har jag själv börjat montera. Fortfarande har det inte tillkommit så värst mycket monteringsinfo. Därför blir det en del trial&error och frågor om det som jag upptäckt saknas. När allt är klart så har jag äntligen den informationen som behövs för att göra en komplett guide (utan att för den skulle förklara minsta lilla skruv) och då kommer byggbeskrivningen tillbaka från den öppna rymden och landar i denna tråd.

Gullig? Jag? Långhågig med skäggstubb..