Sökes: Slipspindel

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
nlinus
Inlägg: 805
Blev medlem: 16 januari 2007, 17:49:14
Ort: Åre kommun

Sökes: Slipspindel

Inlägg av nlinus »

Sitter och skissar lite på en slipmaskin som ska användas på företaget jag jobbar hos.
Har hittat lösningar på nästan allt (en del prylar från Solectro t.ex), men har enorma problem med att hitta en lämplig spindel.

Den ska klara 10.000 varv/min. På den maskin vi har nu (ombyggd Thörns) så sitter det en motor på ca 0.7kW, vilket är det minsta vi vill ha på den nya.
Radiella krafter kommer knappt att vara mätbara då slipskivan är endast 4mm bred (120mm i diameter) och gör ett väldigt litet ingrepp.

Har kollat på diverse spindlar, och gemensamt hos alla är att de är skitdyra och har jättelång leveranstid (4 månader minst). Dessutom passar de inte så bra.

Är det någon som har erfarenhet av detta? Kanske har gjort någon egen lösning? Berätta gärna isf.
Man börjar ju fundera på om man skulle tillverka en egen spindel. Lager finns ju lite här och var, och själva axeln borde väl gå att beställa.
Användarvisningsbild
Fagge
Inlägg: 3930
Blev medlem: 27 maj 2003, 13:59:51
Ort: Blekinge

Inlägg av Fagge »

Jag har annars en begagnad 900W kress, som borde duga å slipa med.
Den kan du få lite billigt.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Inlägg av Mizzarrogh »

Jo, borde kanske gå att använda en spindel från handhållen rak slip om man moddar litet, har för mig eftersom det verkar röra sig om en liten maskin, åtminstone de bättre skall tåla åtminstone 20 000 varv utan problem (kontrollera före köp).

Kanske ni rent av kan sätta en kraftig sådan rakt av i en horisontell jigg.

Flex, Kress, mfl gör bra maskiner, kress är billigare och känns *möjligen* litet rackigare, men kommer klar tvåa av de jag sett bland eldrivna maskiner.
Användarvisningsbild
nlinus
Inlägg: 805
Blev medlem: 16 januari 2007, 17:49:14
Ort: Åre kommun

Inlägg av nlinus »

Pengar lär inte vara ett problem för en sån maskin. De lösningar vi har kollat på hittils har kostat drygt 40.000...


Låter "fel" med en sån maskin, men vad vet man. Ska absolut kolla upp det. Just nu har jag verkligen kört fast...

Edit: Glömde säga att denna maskin ska köras kontinuerligt, hela dagarna, varje dag. Med andra ord så är det viktigt att man hittar en vettig lösning.
Jag har som sagt tänkt på att bygga en egen spindel, men bara att hitta en motor kan vara ett problem. Solectro har motorer som går rätt högt i varvtal, men med ganska låg effekt. Just nu överväger jag alla alternativ, och om någon har ett tips på bra motorer mottages det också tacksamt.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Inlägg av Mizzarrogh »

Skall ni göra nyckelkopior :wink:

Du skulle ju i nödfall helt enkelt kunna ha en axel med svarvat fäste i ena änden, som ligger i två stadiga lagerblock som sitter skruvade i tex en stadig bit tjock, massiv fyrkants profil och en kilremskiva i andra änden, eller på mitten. Sedan svetsa profilbiten (på ett stadigt fäste av balk eller tjock plåt) på en tjock stålplatta med en en motor i "full skala" som styrs av en HF och således mata upp den i varv med högfrekvens (givetvis en motor som tål detta :) ). (går nog att ha direkt på motoraxeln, men lagren har en tendens att slitas ojämnt med tiden)

Edit: Tror nog halsen från tex. en flex skulle funka, ev får man skruva dit en annan motor om det behövs.

Edit2 Man tycker ju det borde finnas lösa axeldrev.
Användarvisningsbild
nlinus
Inlägg: 805
Blev medlem: 16 januari 2007, 17:49:14
Ort: Åre kommun

Inlägg av nlinus »

Har kollat lite på det här.
Koyo har (säkert alla andra lager-fabrikanter också) en typ av läger som man sätter parvis och förspänner. På det viset tar de upp både axiella och radiella laster bra.
Hållarna kan jag nog göra i ett stycke. Fräser först ur ett metallblock så att jag får en botten och två gavlar (150-200 mm mellan gavlarna). Sen trådgnistar jag lagerlägena genom båda gavlarna samtidigt. På det viset borde de hamna precis i linje. Eventuellt gnistar jag även en slits så att lagret kan "klämmas fast" med hjälp av en skruv.

Axeln är det kanske smartast om man beställer, rundslipad och klar. Vi får ganska mycket stansar och sånt slipat på beställning och den leverantören kan nog ordna det också.

Hittade en schysst koppling för att sätta mellan motorn och axeln hos kopplingar.se. Typ RADEX® -N 20. Klarar 20.000 varv (god marginal) och både ett visst vinkelfel, samt offset mellan axlarna. Motor samt drivning finns som kit hos Solectro (länk), men de som klarar 10.000 varv har som sagt lite klen effekt. Undrar just om det räcker. Har lite dålig uppfattning om det. På motoraxeln sitter chuck för spännhylsor, men efter mina samtal med en av killarna där så har jag känslan av att det inte är något problem att ordna en rund axel...
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16780
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

går ju ta en vanlig trefasmotor och byta lager (minst ett keramiskt) och balansera så kan man köra den vid 10,000 rpm utan större bekymmer

behövs en frekvensomformare som klarar 400 hz
H.O
Inlägg: 5717
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Inlägg av H.O »

Hej,
Nu kanske jag missuppfattat dig med om du ändå skall bygga själva spindeln så varfär köpa en motor som redan är en "spindel"? Motorerna du länkat till hos solectro är ju lite special just för att det är "precisionsgrejer". Men om du "flyttar" precisionen till din spindel så kan väl drivningen vara vilken typ av motor som helst som klarar dina driftförhållanden.

Bevi t.ex säljer 3-fas motorer och drivningar (frekvensomformare) i alla storlekar. En vanlig 2800 varvsmotor kan du lätt köra på 100Hz vilket ger dig 5600 varv/min. Hör med BEVI (eller nån annan) vad dom har. Om inte varvtalet räcker kan du ju göra en remdrift mellan motor och spindel för att komma ännu högre om du vill/behöver.

/H.O
Användarvisningsbild
nlinus
Inlägg: 805
Blev medlem: 16 januari 2007, 17:49:14
Ort: Åre kommun

Inlägg av nlinus »

Jodå jag har funderat på att använda Solectros motorer direkt, men ser ett problem i att det blir för nära mellan motor och slipskiva. Kan bli svårt att hålla damm och fukt borta från motorn. Dessutom är jag som sagt tveksam till effekten. Tog bara dessa motorer som exempel på vad jag kunde driva spindel med.

Remdrift skulle väl kunna funka, men det vore skönt att slippa. Vore trevligt att kunna hålla det lite kompakt. Ska kolla med Bevi vilka motorer de har.
whynot
Inlägg: 545
Blev medlem: 15 december 2005, 01:47:52
Ort: Eskilstuna

Inlägg av whynot »

Fortuna spindlar är bra med riktiga lager, montera sen en asynkronmotor med lite utväxling och en frekvensomformare så har Du en väldigt bra spindel. Har själv haft sådana i drygt 20 år i slipmaskin.

Här finns en firma i Sverige som håller på med dom annars så borde det finnas i Tyskland.
http://www.glmaskin.se/
Senast redigerad av whynot 24 oktober 2007, 23:18:40, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

whynot, du glömde klistra in sökvägen till Fortuna.
Lätt gjort, men ännu lättare att underlätta letander för andra. :D
whynot
Inlägg: 545
Blev medlem: 15 december 2005, 01:47:52
Ort: Eskilstuna

Inlägg av whynot »

Här finns också lite spindlar, Spintec i Eskilstuna
http://www.spintec.se/
Användarvisningsbild
PerE
Inlägg: 1084
Blev medlem: 13 januari 2006, 08:54:05
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av PerE »

Det finns också en variant med tryckluftsdrivna slipmaskiner upp till ca 20.000 varv. Då slipper man tänka på att få in skit i motorn. Ganska billiga 4-500:- men då behöver man naturligtvis tryckluft.
Har haft en liten fundering på att bygga om en sådan för motordrift istället men jag tror det blir problem då tryckluften kyler lagrerna mm, men men.
Per
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Inlägg av Mizzarrogh »

Per, har du någon erfarenhet av hur de(tryckluftdrivna) funkar för längre tids kontinuerlig drift? (eller tänker jag på andra maskintyper nu, tro...)
(Jag antar de är turbindrivna, men går kanske att byta lager och annat på de bättre maskinerna, de jag kollade på av bättre kvalitet kvalitet låg på ca 3-4k (7 för de litet större modellerna) (och var som väntat svårt att hitta återförsäljare... ), men har kanske kommit nya lågprismodeller som funkar bra. Är själv väldigt sugen på en sådan om det går att hitta vettiga prylar för det priset, fast behöver nog en ny kompressor först... :D )
Användarvisningsbild
PerE
Inlägg: 1084
Blev medlem: 13 januari 2006, 08:54:05
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av PerE »

Vi körde ganska många timmar med dom tryckluftsdrivna på verkstaden men det var säkert en annan kvalisort än Julas. jag skall försöka leta på nätet efter bättre speccar. Eftersom jag inte har tillgång till verkstaden längre så måste jag för min del köra med motor.
Per
Skriv svar