Får en "el-byggcentral" användas i en fast insta

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Hempe
Inlägg: 132
Blev medlem: 8 januari 2004, 17:23:19
Ort: Sundbyberg
Kontakt:

Får en "el-byggcentral" användas i en fast insta

Inlägg av Hempe »

Någon som vet vad det är för regler som gäller vid användade av byggcentraler? På arbetet har vi ett antal lastbilar och vi har ett avtal med ett annat företag om att de ska tillhandahålla el till motor- och kupévärmare till dessa. Deras lösning är en byggcentral av typ "El-björn" som såtr ute vid parkeringen. Jag är inte nöjd med denna lösning utan jag vill att de ska sätta upp riktiga stolpar tll varje fordon. Vet någon om det är en godkänd lösning under en tidsperiod på flera år? Trodde att Byggcentraler endast var för temporära lösningar under byggen mm.
Tacksam för svar
Användarvisningsbild
Oblivion
Inlägg: 2502
Blev medlem: 31 juli 2003, 22:26:29
Ort: där jag trivs
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

Temporära lösningar har en tendens att bli fasta.

Kan inte tänka mig att det är lagligt egentligen, men allt går att bända på
Hempe
Inlägg: 132
Blev medlem: 8 januari 2004, 17:23:19
Ort: Sundbyberg
Kontakt:

Inlägg av Hempe »

Fast detta är inte ens tänkt att vara en temporär lösning utan detta är gjort på detta sätt för att spara pengar.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26153
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

Så länge dessa centraler uppfyller föreskrifterna kan det vara svårt att klaga över detta.
Hempe
Inlägg: 132
Blev medlem: 8 januari 2004, 17:23:19
Ort: Sundbyberg
Kontakt:

Inlägg av Hempe »

Så det är alltså ok att ha en byggcentral som en permanent lösning utomhus?
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Inlägg av Mizzarrogh »

Beror väl mer på *hur* det är tänkt att utföras, antar jag.
Hempe
Inlägg: 132
Blev medlem: 8 januari 2004, 17:23:19
Ort: Sundbyberg
Kontakt:

Inlägg av Hempe »

Ok, men hur är det med skarvsladdar? Är det ok att skarvarna ligger ute i snön på vintern? Det är vanliga 230V jordade kablar. Det används skarvsladdar då motorvärmarsladdarna inte når fram till byggcentralen.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Inlägg av Mizzarrogh »

Egentligen skall de då vara skyddade, men har för mig det finns billiga snäppdosor för ändamålet, men för permanent bruk är det nog inte godkännt om kontakterna inte är ordentligt issolerade från fukt, tror jag (men har haft en sådan inkopplad här under många år och den funkar, kabeln är iof upphängd och ligger inte direkt på backen)). Så samma sak gäller nog elcentraler och annat, antar jag. (vidare vet jag inte hur det är bestämmt gällande kontinuerlig balastningsfördelning på det befintliga nätet där den kopplas in (om den skall anslutas i ett gammalt system och inte direkt från stolpen, dvs), osv, heller (med hänseende på tidigare dimmensionering av detta, osv...), men annars borde det nog inte vara några problem)

Om detta gäller saker som försäkringsfrågor och annat skall ni nog ta dit någon som kan ge någon form av godkännt intyg på att det är rätt gjort om ni är osäkra.

Edit: Är allt inkopplat med kontakter (åtminstone vid anslutningspunkten till fasta byggnader och annat) och inte fast skruvat brukar det inte vara något problem kring förlängnings sladdar och annat.

Edit2: Jag kan ha fel här, men tror inte det räknas som fast anslutning i praktiken om det är gjort så.
Skriv svar