Om du misstänker att det är IC2 som ställer till det, prova ta bort den så ska aggregatet ge maxspänning ut (60V) tills du når upp till strömbegränsningen.
 Om du misstänker att det är IC2 som ställer till det, prova ta bort den så ska aggregatet ge maxspänning ut (60V) tills du når upp till strömbegränsningen.Kan ju upplysa om att 3 st 2N3055 för den där utströmmen och inspänningen är mycket optimistiskt. 60V+ kan man lätt få på glättningskondensatorn när nätspänningen är hög (5%) och transformatorn ger kanske 5-10% mer spänning på tomgång.
Sen när man kortsluter utgången så kommer ju inte spänningen in sjunka direkt utan transistorerna måste ta 1,7A var då vid 60V. 2N3055 klarar 0,8A vid 60V... (second breakdown) Och second breakdown går fort, det behöver inte ens vara varmt! Spänningen sjunker kanske till 50V under last, men det finns fortfarande knappt någon marginal. 2n3055 klarar 1.5A vid 50V, och det är med höljet vid rumstemperatur.
Att använda någon av MJ15022/MJ15024/MJ15003/MJ21194 skulle ha varit mycket lämpligare, då kanske det nästan skulle räcka med 3st. MEN om du har många 2n3055 skulle det nog kunna funka med typ 8 st
 Jag har för mig att de är billiga på Kjell om man köper flera. Kanske svårt att få plats med dem dock? Fläktkylning lär också behövas
 Jag har för mig att de är billiga på Kjell om man köper flera. Kanske svårt att få plats med dem dock? Fläktkylning lär också behövas  

Jodå, nog är det ju ett extremfall, men även om man räknar med att spänningen sjunker till 50V (transformatorspänning*1,2 brukar vara nära) så är det ju mer än vad transistorerna klarar av.
 Jodå, nog är det ju ett extremfall, men även om man räknar med att spänningen sjunker till 50V (transformatorspänning*1,2 brukar vara nära) så är det ju mer än vad transistorerna klarar av. 
 Tomgångsspänningen på trafon efter likriktare och kondingar är 59v. Och den är på 300VA så spänningen borde inte sjunka allt för mycket vid belastning.
 Tomgångsspänningen på trafon efter likriktare och kondingar är 59v. Och den är på 300VA så spänningen borde inte sjunka allt för mycket vid belastning.