Montering av Lillsyrran

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Borre

Inlägg av Borre »

20mm mindre fungerar nog bra ändå.
Det ser ut som en bra och ganska lätt lösning va?
Kanske man har fräsen i sin ägo snart då med dessa förbättringar. :)
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

JimmyAndersson skrev:20mm mindre frigång gör nog inte så mycket. Behöver man mer så går det ju alltid att göra högre gavlar senare.

Bra lösning! :)
Men om man höjer gavlarna senare så kommer nog problemen tillbaka eftersom förstärkningen då flyttas upp på samma sätt som idag? :?

/PeterH
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Det beror ju på hur mycket man höjer.
Men det kan iofs vara så att smärtgränsen redan är nådd.

Förslaget om att höja gavlarna senare var mer tänkt som en "individuell modd" ifall någon bestämt måste ha högre frigång men klarar sig med lite vibrationer.

Personligen klarar jag mig utmärkt med 50mm.

Förresten, hur stort fräsdjup har Lillasystern?
Användarvisningsbild
Macce

Inlägg av Macce »

På första sidan av denna tråd postade jojje en bild som ser ut såhär:

Bild

Men mina ser ut såhär:

Bild

Är det en bugg eller funktion?

Fram- och baksidan har inte heller hålen ordentligt borrade, men så långt jag såg så har alla andra bitar. Dessa får jag borrat i skolan utan problem, men de små bitarna går nog ej...

Bild

Bild

Hålen går ungefär 3mm djupt.

Edit: Själva fräsbordet har inte heller hål i ändorna, vet inte om det skall ens vara det dock.

MDF-biten som kommer som stöd mellan sidorna på själva delen som rör sig fram och tillbaka över bordet är typ 5mm för låg och typ 7mm för smal. Finns det inte ganska stor risk att den vrider sig, speciellt då den bara är fast med en skruv per sida?
Varför är urfrästa hålet så mycket större än själva biten?

Edit2: Skulle vara kul med en bunt bilder från en helt färdig maskin. För jag tycker att väldigt mycket skiljer sig mellan delarna jag har och skisserna... :S
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Är det en bugg eller funktion?
Meningen är att man ska göra lite själv, inte bara trycka på en knapp. Det kallas för "En byxsats". 8)

Bild2:
Hålen ska vara så stora som dom är förborrade. (8 & 10mm).
Om du vänder på den vänstra biten, så finns hålen där på baksidan.

Bild3:
Hålen runt motorn ska/bör vara 5,2mm. Dom andra 6mm.
Dom översta 6st hålen (till vänster i bild) behöver inte gå rätt igenom. Dom är till för ev. pluggar som du styr in topplattan med.

Bild4:
Samma där. Om du vänder på biten, så finns hålen på andra sidan.

När du borrar för pluggar, så finns det styrstift att köpa på närmaste järnaffär/byggvaruhus.

http://www.clasohlson.se/Product/LargeI ... 44_537.jpg
Användarvisningsbild
Macce

Inlägg av Macce »

Ok. De förborrade hålen är inget problem att borra upp när jag har dimensionerna, men fyller det stora någon funktion (den du har på din bild, men inte jag) ?
För det kan bli lite värre att mäta in den på exakt rätt ställe...

Du missade visst editerna i slutet, så lägger in dem här igen. :)

MDF-biten som kommer som stöd mellan sidorna på själva delen som rör sig fram och tillbaka över bordet är typ 5mm för låg och typ 7mm för smal. Finns det inte ganska stor risk att den vrider sig, speciellt då den bara är fast med en skruv per sida?
Varför är urfrästa hålet så mycket större än själva biten?
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Om det är dom stora "lätthålen" du menar, så finns dom bara på den bilden och har ingen annan funktion än utseendemässigt.

Den är lägre för att du ska kunna få plats med att lägga kablarna där. Den är inte för smal, det är att dom två långa smala sidorna ska först limmas ihop med den biten. Då blir det som en ränna för kablarna.

Har du verkligen inte fått dom? Dom är 480x60x6mm HDF.
Användarvisningsbild
Macce

Inlägg av Macce »

Jag vet inte om jag fått dom, då jag inte vet exakt vad som skall följa med... :)

Jag antar att HDF är materialet som är tunnare och mörkare än MDF.
Isåfall har jag tre bitar. En är biten som var längst ner i mitten på din bild.
De två andra är rektangler där hörnen går upp lite på ena kanten. Ungefär i mitten finns det en oval där det ligger någon bit som det verkar vara meningen att man skall ta bort?
Och en "nyckel" finns i ena kanten.

Några bilder på en färdig maskin från alla möjliga vinklar skulle underlätta i byggandet ganska mycket. De som finns tidigare i denna tråd är bara från vissa vinklar, skulle vilja se mer... :)
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Om du inte har fler HDF-bitar så saknas det två...
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Oberoende av material, har du några bitar i den storleken?

Om inte, vad blir lättast. Att jag skickar dom eller att du går till närmaste brädgård/byggvaruhus? Du kan välja annat material. Det blev HDF eftersom det inte finns 6mm i MDF. Spelar ingen roll om det är MDF, HDF, plywood, masonit, plast eller nåt annat. Funktionen är att få en liten ränna att lägga kablar och sladdar i.
Användarvisningsbild
Macce

Inlägg av Macce »

Dessa HDF-bitar har jag:

Bild

Har jag fattat idén rätt hittills?

Bild

Vad skall det komma i de tre vågräta hålen som finns på sidorna? Jag tycker att som den är nu så sprätar de små bitarna lite väl mycket ifrån de stora.
Går kanske att dom jämnare mot varandra genom att svänga på några av plugg-grejerna som jag skruvat dom med?

Vad skall det komma i hålen på skivan som är mot golvet på andra bilden?
Tyckte jag såg på någon bild att en avgasklämma kommer dit, men jag får inte in någon direkt. Skall jag böja benen lite utåt på en avgasklämma och lägga dit?

Är några instruktioner på kommande, eller är det tänkt att man skall gissa sig fram och fråga om man är osäker?
Vore ju trevligt att veta ifall det är lönt att vänta lite... :)
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Det saknas två långa hdf-bitar som ska sitta ihop med balken på portalen, den du har ligger i vad som nu verkar vara alldeles för stora hål. (blir lagom med bitarna på plats)
Senast redigerad av MadModder 13 september 2007, 21:48:05, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Det är troligtvis dessa bilder du är ute efter. Allt annat finns nog i bilderna som redan ligger i tråden.

Tror du att du kan skaffa något material som har måttet 480x60x6mm? (2 st)

Bild
X-vinkeln med lager.

Bild

Bild
Z-lagringen.
Som du ser här, så passa på så skruvskallen kommer helt mot motsvarande yta på vinkeln. Då kommer alla lager att centreras upp.
Det lättaste är att skruva fast dom inre skruvarna med bricka och mutter först. Använd ett skruvstäd för att pressa skruvarna mot ytan. Sen ta dom yttre. Sist trär du på lagren och låser fast med en mutter.
Användarvisningsbild
Macce

Inlägg av Macce »

Jag vet inte ifall jag får fixat materialet. Har fått MDF utsågat på ett ställe i stan tidigare, måste höra med dom nästa vecka. Största problemet är inte att få det utsågat, utan att få någon att sälja bara en så liten bit. De flesta ställena vill sälja hela skivor.

Verkar sakna fler delar, då jag har inte heller alu/järnvinkeln du har fast bultarna+muttrorna+lagren i på din bild.
Vet inte om ännu något mer saknas.
Slang, avgasklämmor (4st 51, 8st 52) och lager (två rör, plus lite i en påse).

Detta hade jag i skruvpåsen, har inte hittat metalldelar (förutom rören då) på något annat ställe i förpackningen:

Bild

Slangklämmorna fattas från bilden

:S
Användarvisningsbild
Anahka1975

Inlägg av Anahka1975 »

Har du gått tillbaka till slang runt avgasklämmorna Jojje?
Skriv svar