H-brygga

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Gelvin
Inlägg: 30
Blev medlem: 27 september 2004, 20:28:15

H-brygga

Inlägg av Gelvin »

Hej detta är första gången jag försöker bygga nått...
Jag har tänkt mig en robot med 3 hjul, 2 hjul med varsin motor och ett 3:e litet stödhjul... (sladdstyrd)

jag skulle vilja ha en väldigt grundlig förklaring på hur en h-brygga fungerar, jag har läst $stiff's tråd men det var lite för avancerat...

vore väldigt tacksam för en enklare förklaring.
jag förstår vad komponterna gör var och en för sig...

vad använder ni för program till att rita kopplingsscheman ?
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Har du kikat lite på mitt projektarbete (i sgnaturen, s.19). Förhoppningsvis fattar du lite bättre då :)

De flesta använder nog Eagle. Det finns att ladda ner en lite-version som duger fint till lätt hobbybruk. Eagle
Gelvin
Inlägg: 30
Blev medlem: 27 september 2004, 20:28:15

Inlägg av Gelvin »

tack $tiff, jag ska testa eagle... har kollat ganska grundligt på ditt projektarbete
bra läsning.. men jag förstår inte exakt hur h-bryggan funkar... ska man ha ett separat svagt batteri för att styra transistorerna och ett annat starkare till själva motorn ?
var kopplas minuspolen ?
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Halva grejen med H-bryggan är att försöka skilja på strömkällan för motorerna (man kan ju iofs driva mer än motorer med H-bryggor) och styrsignalerna. När man swithar stora laster (exempelvis motorer) bildas det gärna otäcka strömspikar som man vill hålla så långt bort från elektroniken som möjligt, därav försöket till galvanisk avskilning. Däremot går det oftast bra att ha gemensam jord och det underlättar mycket så länge man inte isolerar styrsignalerna optiskt eller på annat obskyrt sätt :wink:

Om det inte framgått hittills: Mikrokontrollers kan inte driva speciellt stora laster på egen hand, en H-brygga är helt enkelt ett drivsteg för att avlasta signalkällan, precis som ett slutsteg är för CD-spelaren för att dra en avlägsen parallell.
Senast redigerad av $tiff 27 september 2004, 21:33:59, redigerad totalt 1 gång.
Gelvin
Inlägg: 30
Blev medlem: 27 september 2004, 20:28:15

Inlägg av Gelvin »

okej jag förstår vad du menar även om jag inte fattar alla fina ord du använder =)
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Åkej, men fråga gärna på det du inte förstår. Om jag skrivit en förklaring som du inte förstår så är det ju egentligen ingen bra förklaring, eller hur? :lol:
Gelvin
Inlägg: 30
Blev medlem: 27 september 2004, 20:28:15

Inlägg av Gelvin »

jag förstod iaf vitsen med en H-brygga... vad jag inte förstår är hur batterierna ska kopplas ?

har kollat olika kopplingsscheman på h-bryggor men jag tycker inte dom visar tillräckligt.
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Du har en kraftig strömkälla (förhållandevis stora batterier) till att driva motorn via H-bryggan, d.v.s. som kopllas med sin pluspol över den "höga" delen av H-bryggan och med sin minuspol över den "låga" delen av H-bryggan.
Sedan har du styrsignalerna. Dessa brukar vara 0V (från) eller 5V (till) från exempelvis en mikrokontroller.
Gelvin
Inlägg: 30
Blev medlem: 27 september 2004, 20:28:15

Inlägg av Gelvin »

Är jag på rätt väg ?
ursäkta om det är lite rörigt ritat...:)

Bild

vad har dioderna och jorden för funktion ?
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Jorden sätter man ut bara för att bestämma en referenspunkt som man utgår ifrån när man ska mäta potentialskillnader - spänning i vardagsmun.

Dioderna skyddar transistorerna från spänningsspikar som bildas när man switchar induktiva laster (motorer som gyllene exempel). Dioderna tar stryk istället för att transistorerna exploderar.

Din konstruktion är väl rätt i grunden, om man tar bort 5V-delen. Den ser inte riktig bra ut :humm:
Gelvin
Inlägg: 30
Blev medlem: 27 september 2004, 20:28:15

Inlägg av Gelvin »

först vill jag tacka för så snabba svar :D

vad är det som är fel med (5 V - delen) ?

jag upprepar att jag är nybörjare på sånt här...
Gelvin
Inlägg: 30
Blev medlem: 27 september 2004, 20:28:15

Inlägg av Gelvin »

...
Senast redigerad av Gelvin 27 september 2004, 22:48:02, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Du bör ha gemensam jordpunk för din styrsignal och 12V-matningen.

En PNP-transistor öppnar när det flyter en ström från emittern ut genom basen. En NPN tvärtom. Det du lyckats konstruera är bara ren tur om det fungerar för det ser inte speciellt rätt ut i mina ögon :?

Här har du en väldigt "basic" H-brygga snodd från någon hög googleträff:
Bild
Gelvin
Inlägg: 30
Blev medlem: 27 september 2004, 20:28:15

Inlägg av Gelvin »

hmm... när man matar på till FWD öppnas den vänstra transistorn (2N2222)
vad händer sen ?
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

den övre vänsta och nedre högra öppnar också
Skriv svar