Optimum BF20L till CNC
Om man nu skulle ta och skifta till sevomotorer till BF20, vad gäller då ifråga om servomotorerna
Tänker först på vilken storlek och kraft som behövs för att få den betydligt starkare än med stegisar
Prisbilden och inköpsställe på sådana servomotorer
Vilket är bäst AC eller DC borstlösa eller annat som ar bra att veta
Kan ju idag noll om servomotorer, vet inte ens vad PID står för
Tänker först på vilken storlek och kraft som behövs för att få den betydligt starkare än med stegisar
Prisbilden och inköpsställe på sådana servomotorer
Vilket är bäst AC eller DC borstlösa eller annat som ar bra att veta
Kan ju idag noll om servomotorer, vet inte ens vad PID står för
Enligt mina beräkningar så behöver man minst 0,6 Nm för Z vid direktdrift, men lägger man på 500N för att få lite marginal så behöver man 1,2 Nm... (Detta med trapetsskruvar). Har du sedan tex 3:1 utväxling så behövs förståss bara 0,4 Nm! X och Y behöver mindre då dom inte måste bråka med gravitationen
Jag överväger att köpa såna här servon:
http://www.surpluscenter.com/item.asp?U ... e=electric
Dock blir hastigheten inte så imponerande då den bara klarar 1150 rpm.
X och Y med direktdrift = 2300 mm i minuten
Z med 3:1 = 1533 mm i minuten
Jag överväger att köpa såna här servon:
http://www.surpluscenter.com/item.asp?U ... e=electric
Dock blir hastigheten inte så imponerande då den bara klarar 1150 rpm.
X och Y med direktdrift = 2300 mm i minuten
Z med 3:1 = 1533 mm i minuten
Japp... Tror inte man behöver 36A dock.. Det drar ju bara motorerna vid full belastning och det är inte troligt man belastar alla axlar fullt ut samtidigt!
Ja geckos bör fungera finfint, men jag tänker bygga egna servodrivers
Tips om billiga enkoders (motorerna är för små för fräsen dock):
http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... hp?t=19027
Ja geckos bör fungera finfint, men jag tänker bygga egna servodrivers
Tips om billiga enkoders (motorerna är för små för fräsen dock):
http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... hp?t=19027
Fick problem med min BF20 Z började med att tappa steg sen bommade den vid jogging för att till slut stå helt still när jag skulle jogga uppåt.
Det vat stoppskruven på Z-motorn´s remhjul som gett sig på glid och bara slira runt vid belastning, fastän jag gängsäkrat den innan. Nåja skruva dit den igen med gängsäkring och spände så hårt jag vågade.
Tycker inte om konstruktionen med stoppskruv, hur har ni som själv gjort remhjulen fixat fastsättningen av dom Eller det finns kanske andra lösningar så att hjulen sitter som berget
Det vat stoppskruven på Z-motorn´s remhjul som gett sig på glid och bara slira runt vid belastning, fastän jag gängsäkrat den innan. Nåja skruva dit den igen med gängsäkring och spände så hårt jag vågade.
Tycker inte om konstruktionen med stoppskruv, hur har ni som själv gjort remhjulen fixat fastsättningen av dom Eller det finns kanske andra lösningar så att hjulen sitter som berget
- blackadder
- Inlägg: 321
- Blev medlem: 2 juli 2007, 21:23:40
- Ort: Dingle
-
- Inlägg: 261
- Blev medlem: 24 maj 2007, 21:46:58
- Ort: Lund
Nu vet jag inte riktigt hur du gjort din stoppskruvslösning. Men när det gäller servo/stegmotor drifter är aldrig endast stoppskruv att rekomendera. Möjligen i samband med kil då du sätter kilen i axeln och sedan spänner din spännskruv mot kilen. Annars blir det som du beskriver, med tiden glappar det upp sig.
En bättre, men lite dyrare alternativ är att använda spännelement. Klarar mycket höga moment i förhållande till diameter samt lätta att demontera.
ex. ETP (http://www.etp.se/ gå in under power transmision)
eller ringspann (http://www.ringspann.de/uk/products/p31/p31i1zst.htm)
En bättre, men lite dyrare alternativ är att använda spännelement. Klarar mycket höga moment i förhållande till diameter samt lätta att demontera.
ex. ETP (http://www.etp.se/ gå in under power transmision)
eller ringspann (http://www.ringspann.de/uk/products/p31/p31i1zst.htm)