Montering av Lillsyrran

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Anahka1975: Först ser du till att spännhylsan sitter fast i muttern:

Bild

Sen gängar du på muttern, trycker in verktyget, och drar åt.

Bild

När du ska byta verktyg, tar du skiftnyckeln och drar loss muttern, så följer hylsan snällt med. Lossa muttern och fortsätt snurra tills det tar emot igen, och lossa med skiftnyckeln igen. Iofs smidigare med en PU-nyckel.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Om hylsan sitter fast i konan, då har man gjort en generaltabbe vid monteringen. Då är det stor chans att man har sönder nåt.
Först ska hylsan klämmas fast i muttern, sen ska muttern monteras på maskinen. Precis som M&M visar.

Sitter den däremot fast i muttern, då använder man nödvändig våld för att få loss den, eller skaffar flera muttrar.
Användarvisningsbild
Anahka1975

Inlägg av Anahka1975 »

Jo det är kul när det funkar. Måste va lite kul för dig jojje att höra att din skapelse fungerar så som det är tänkt. Har ju 2 veckor men pappaledighet att ta ut nu så förhoppningsvis ska jag kunna fixa nått under veckan att justera med. Då kommer nog bilder och ev. film.

Ang. Kressmuttrar
Jo jag fattar hur det är tänkt att man ska göra.

Problemet är att min 1/8" hylsa inte följde med ut ändå. Utan jag fick skruva av muttern helt och knacka/bryta försiktigt innan hylsan släppte från konan. Och ja, det sitter en ring som ska dra ut hylsan i muttern. Det är bara det att det nöp så in i h-vete i konan på min. Blir säkert bättre när den slitits lite i konan.

Märkte att min kress blev ganska varm i nedre lagrt efter ca 5min körning på fullvarv. Kanske för att aluminiumen sitter i en träklämma och inte kan göra sig av med värmen?

Har någon provat julas fräs och borrsats 013-070 är det nått att ha till lite test och slit och släng?
Vill ju inte kracha dyra prylar så här i början.
Användarvisningsbild
Anahka1975

Inlägg av Anahka1975 »

Ok, jag gjorde exakt som M&M visade. Ändå satt den som P i G.
Vad gjorde jag för fel?
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Om du klämmer fast hylsan först i muttern, så kan den inte sitta fast på konan. Det är helt omöjligt att den kan sitta fast där. Men om du har tagit bort ringen innuti muttern eller gjort generalfelet från början, då kan allt hända.

Dom fräsarna du hänvisar till är hårdmetall. Dom funkar en stund iaf, men ska du borra eller fräsa kretskort, då måste du ha såna som jag säljer, alltså Tungsten Carbide, iaf om du vill borra flera än 50 hål. :D

Edith:
Anahka, när du satt fast hylsan i mutter, kan du ta dom ifrån varandra med handkraft?
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Jojje, jag tror du har missuppfattat dethela lite, hårdmetall borrarna ÄR Tungsten Carbide, tror du blandarihop med vanliga snabbståls-verktyg, HSS. :)
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Aha, så det är så det hänger ihop. Tack för upplysningen. Jag hade helt för mig att Tungsten var ännu hårdare, men där ser man. :D

Borrarna tål iaf inga sidkrafter alls. 0,4mm går sönder bara man tittar på dom. :)
Användarvisningsbild
Anahka1975

Inlägg av Anahka1975 »

För att separera hylsa-Mutter får jag ta nått att trycka med typ dorn. Men det går med handkraft, jag behöver inte ha hammare. Man bara lirkar och trycker av bara satan.

Får ta mig en titt på de där juls fräsarna nästa gång man passerar ett sånt varuhus. Kan ju va bra att ha lite olika även om kvaliteten inte är rolex så är ju priset EPA :lol:
Användarvisningsbild
Anahka1975

Inlägg av Anahka1975 »

Får väl bevisa att jag verkligen fräst nått då :wink:

Bild
Bild
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Om du låter fräsen sitta kvar i hylsan hela tiden är det helt omöjligt för hylsan att lossna från muttern, eftersom den då inte kan tryckas ihop. Då måste hylsan lossna från konan.
Användarvisningsbild
Anahka1975

Inlägg av Anahka1975 »

Naturligtvis är det så. Jag hade ju tagit ur fräsen ur hylsan :wacko:
Faan va dum man är ibland....
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Märkligt... fräsen ska sitta som berget ända tills hylsan har lossnat från konan. Har du fel diamater på fräsen? T.ex en med 3mm-skaft i en 1/8"-hylsa?
Om du hållar hylsa och mutter löst i handen, ska fräsen på gränsen sitta kvar av sig självt.

Om jag drar åt muttern bara för hand, är det helt omöjligt att ta bort fräsen innan hylsan är helt lös.

Mät skaftet med skjutmått. Är det bara 3mm, och inte 3,175, kan spännhylsan skadas.
Senast redigerad av MadModder 27 augusti 2007, 12:55:40, redigerad totalt 4 gånger.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Aha, du tar ut fräsen. Då var det därför jag inte förstod, för det har jag inte ens testat. :D
Det är som M&M säger, den sitter så fast, så jag har inte ens reflekterat på att man kan göra det.

Va bra, då är det fallet löst. :wink:
Jim_the_one

Inlägg av Jim_the_one »

haha, Fallet med den olösa hylsan är nu lös(t).
Användarvisningsbild
Anahka1975

Inlägg av Anahka1975 »

har antagligen 3mm axel på fräsen

Vart köper man enklast spännhylsor?

Har varit och inventerat polarens gravyr lager :D det finns mycket godis där.
3.9mm och 4mm

Så det blir att skaffa rätt hylsor ASAP!
Skriv svar