Jojje's & POS fräs har fått en lillasyster.

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Det var väl ie som hade satt i extra pluggar. Men hålen för gavlarna på den modeller Anakha1975 har är ovala, just för att man ska kunna justera bort såna saker som han beskriver. Undrar om han har upptäckt dom, hmm...
Användarvisningsbild
Anahka1975
Inlägg: 1277
Blev medlem: 30 augusti 2006, 21:49:46
Ort: Säffle

Inlägg av Anahka1975 »

Inte mätt mitten och det var som jojje säger inte min skiva som kroknat.
Jag måste titta på detta i morgon, det finns ju ovala hål, hoppas det är på den "kassa" sidan. Kollar och återkommer. Men inte i kväll :sleepy:
Användarvisningsbild
Knotas
Inlägg: 195
Blev medlem: 16 juni 2007, 23:02:06
Ort: Trollhättan

Inlägg av Knotas »

Aha, fel av mig. Teflonminnet som spökar igen. :wink:
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Ananka1975: Det finns fyra ovala hål, två på varje gavel. Två av dom är till för att justera i höjdled, en på varje gavel. Så går det inte att sänka på ena sidan, då höjer du på andra.

På dom nya gavlarna har jag tagit bort justeringsmöjligheten eftersom precisionen blir tillräckligt bra iaf. Om inte kan man bara ändra lite på infästningen av bordet.

På V2 ska jag sätta bordet ovanpå sidogavlarna, så där behövs ingen justering, eller så kan man inte justera om det blir nåt fel. :D
Men i dagsläget har man alla möjligheter att justera bort alla "fel".

Jag trodde först att det var nåt helt annat du menade Anahke1975. :wink:

Bara av ren nyfikenhet. Eftersom jag inte skrivit nåt om varför dom ovala hålen finns, så vad trodde du att dom var till för?
(Bra att veta när jag ska göra monteringsanvisning. Det finns ju såna på andra ställen också.)
Användarvisningsbild
Anahka1975
Inlägg: 1277
Blev medlem: 30 augusti 2006, 21:49:46
Ort: Säffle

Inlägg av Anahka1975 »

Ärligt så har jag inte tänkt så lånt... :shock:

Jag pratade ju med dig om dem i tfn. och du sa att det är bara att dra vagnen fram och tebax. sen dra till det gjorde jag. Det är ju klart som faan att det borde gå att justera.

Men jag kollar detta i E.m. Fick nyss samtal att "grabben" gått genom besiktningen och är redo för hemfärd :D
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Inlägg av PeterH »

hmm... Jojje det ser ut som att du tagit dig lite vatten över huvudet genom att låta "slutkunden" bygga och trimma in din lillasyster? :roll: Om jag gissar rätt behöver du (tillsammans med oss andra förståss) hitta en tillverkningsprocess som är tillräckligt exakt för att kunna ta bort alla (eller åtminstonde dom flesta) justeringsmöjligheterna!

"Ankan": Jag förutsätter att du som grund för dina labbar och justeringar använder en helt plan yta? Att hålla till på pallbockar eller ett krokigt garagegolv är *inte* rätt förutsättningar för att lyckas med justering av en sån här typ av maskin... Alla "ojämnheter" i underlaget går direkt till maskinen eftersom den i dagsläget inte har justerbara fötter utan fasta sidor som följer underlaget exakt.

/PeterH
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30024
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Hoppas ett köksbord fungerar tillräckligt bra som underlag... :D
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Ett vattenpass är en Lillsyrrabyggares bästa vän. :D

Jag har redan tagit bort justeringsmöjligheterna på X.
Sen får vi se om man ska ta bort det även på Y, hmm...

Jag tror precisionen blir tillräcklig utan justeringsmöjligheter.
Vi får se vad dom säger, dom som har fått "nya" modellen.

Anahka1975: Det jag menade var att justera dom "automatiskt" horisontellt.
ie
EF Sponsor
Inlägg: 1276
Blev medlem: 23 oktober 2006, 13:12:57
Ort: Tyresö

Inlägg av ie »

Knotas skrev:Har du mätt längs mitten med?
I monteringstråden nämnde du att bordet kroknade en del vid lackeringen.
Lyckades du styra upp det med de extra träpluggarna?
Jag gissar att jag fick bort hälften av felet tack vare pluggarna. Tyvärr buktar den fortfarande ca 1 mm på mitten av gaveln. Till att börja med får jag kompensera genom att planfräsa underlag jag lägger ovanpå.

Så småningom blir det nog nya gavlar som sitter UNDER bordet. Kanske tom går att sätta dit i efterhand om man kortar av förstärkningsbalkarna och tar bort pluggarna. Hmm...

Klämde på ett 30mm ALU-rör på Bauhaus idag. Det var 2m och jag hade jättesvårt att känna någon svikt i det, trots längden.
Användarvisningsbild
Knotas
Inlägg: 195
Blev medlem: 16 juni 2007, 23:02:06
Ort: Trollhättan

Inlägg av Knotas »

Det kanske vore bra att lackera bordet med gavlarna monterade för att förhindra att bordet slår sig.
När lacken väl är torr är det ju lugnt, då är det ju fuktspärrat.
Givetvis lackar man även undersidan av bordet, annars slår det sig ofelbart.

Sedan behöver man ju lossa gavlarna igen för montering av rör m.m.
men det må ju vara hänt.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30024
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Aluminiumrör är inte bra som lagerskenor. De slits fort så det blir platt där lagrena ligger mot.
ie
EF Sponsor
Inlägg: 1276
Blev medlem: 23 oktober 2006, 13:12:57
Ort: Tyresö

Inlägg av ie »

Knotas skrev:Givetvis lackar man även undersidan av bordet, annars slår det sig ofelbart.
Jag tror att ovansidan är känsligare pga de utfrästa spåren. Ev fukt kommer längre in i träet och jag tror att ytan i sig är tåligare. Det känns så i alla fall.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Knotas, jag tänkte faktiskt på samma sak. Har du (ie) lackat undersidan också?
Annars blir det väl ungefär som en bimetalltermometer om man inte lackar båda sidorna. Och olika utvidgning vid lackningen, eller nåt sånt, jag är ingen målare. :D

Annars har jag en annan ide om att skruva fast bordet. Jag återkommer till det när jag ritat å testat klart. Det bygger iaf på att skruva fast bordet med sargssprintar i gavlarna.

Hoppas ni som inte fått någon byxsats ännu har lite förståelse. Det här är en av orsakerna till att jag inte bara fräser ut allt å skickar iväg. Jag är inte perfektionist på nåt sätt, men vet jag om nåt som jag inte gillar, då vill jag fixa på det. Om man inte har så många att skicka nya delar till, då blir min plånbok gladare.
Användarvisningsbild
wombat
Inlägg: 720
Blev medlem: 6 november 2006, 16:39:08
Ort: Stockholm

Inlägg av wombat »

Det är coolt för min del... :)

Jag tar min byggsats när du känner det lämpligt att leverera.
Sen om någon bit behvöer justeras/bytas så får man som betatestare
ta det med glad min! :D

Bra jobbat än så länge iallafall!


Mvh

Wombat
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

OK wombat. Tror jag har allt som behövs nu. Du har inte möjlighet att hämta?

Just nu är det lämplig låda att packa allt i som trasslar till det lite grann. Flyttkartongerna blir satans stora + att om det väger över 20kg tar dom inte emot det på vår lilla post (ICA).
Skriv svar