Ladda 6v från 12v, behöver hjälp.

Berätta om dina pågående projekt.
Bjornis
Inlägg: 3
Blev medlem: 22 augusti 2007, 14:45:44
Ort: Kiruna

Ladda 6v från 12v, behöver hjälp.

Inlägg av Bjornis »

Hej!
Jag har ett litet projekt på gång som jag behöver hjälp med (utförligare beskrivning på hela problemet längre ned för den som vill läsa det).

Jag har tillgång till 12v (skoterbatteri ca 18ah) och vill ladda 2 st blyackumulatorer 6v 4ah. Skickar med ritning på hur jag vill att lösningen ska se ut. Det jag behöver hjälp med hur laddaren ska konstrueras.
Bild


alternativt att bygga en laddare som tar upp spänningen från 12v till ca 15v enligt denna bild:
Bild.

Vore väldigt tacksam för hjälp!



Bakgrund till problemet för den som ids läsa....
Jag håller på att bygga en ark (för er som inte vet vad det är så är det en liten fiskestuga som vi drar bakom snöskotrar ut på isen så vi kan sitta och fiska i värmen). För att ha lyse i arken under mörka vinterkvällar så brukar vi oftast koppla skoterns cigg-uttag till arken så vi har 12v in i arken. Nackdelen med den lösningen är att om någon behöver skotern, exempelvis för att köra upp på en fjälltopp för att få kontakt med mobilen, så tappar man ju lyset i arken. Därför har jag tänkt att bygga in batteri i arken så man blir lite mindre bunden till skoterns batteri. Det blir ganska små batterier då både plats och vikt ska hållas nere så mycket som möjligt. Därför måste man också kunna koppla in skoterns 12v när batterierna i arken sinar. Under tiden som skotern är inkopplad så ska belastningen i arken drivas direkt från skotern och samtidigt ska batterierna laddas.

Hoppas att jag lyckats göra mig förstådd :)
Som sagt, vore mycket tacksam för hjälp!

MVH
Peter
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16780
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

välkommen till forumet, ska du bara ladda batterierna när motorn är igång så är det inga problem, bara koppla batteriet parallellt över skoterbatteriet
behövs inget annat, man kan fundera lite på kabeldragningar så man inte tar ström både till laddning och drift i samma kabel , om det är lite längd på dom

vad har ni för belysning? lysdioder är ett trevligt allternativ :wink:
Bjornis
Inlägg: 3
Blev medlem: 22 augusti 2007, 14:45:44
Ort: Kiruna

Inlägg av Bjornis »

Tackar för välkomnandet!

Jag kommer inte att ha igång motorn utan laddningen kommer att ske från skoterns batteri. Visst det kommer att laddas ur men det finns startsnöre. Annars kan man lyxa till det och sätta automatisk nivåbrytare innan det laddat ut för mycket.

Tänkte först att bara parallellkoppla mot skoterbatteriet men det uppstår två problem:
1. Ingen strömbegränsning, kan skada blyackarna
2. Om blyack blir skadat fungerar inte kopplingen, med laddare går det enkelt att sätta en brytare som slår av laddaren.

Och jajjemen, det blir ledbelysning för hela slanten :)
Har beställt lite olika led för att testa vad som funkar bäst i en ark.

MVH
Peter
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26424
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jag skulle också koppla parallellt. Jag tror inte att du behöver vara rätt för att strömen blir för hög.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16780
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

strömbegränsning får du ju till viss del med kablen mellan batterierna

men om jag förstår det rätt så vill du ladda småbatterierna på bekostnad av skoterbatteriet, för skoterbatteriet laddar du ju ändå med jämna mellanrum genom körning


då skulle jag satsa på en stepup switchregulator, eftersom det inte är så stora strömmar bör några av simpleswitcher serien funka bra, ordna något som kan ge 13.8>14v 2A eller åt det hållet till, behövs inte mycket för att få det att funka
Bjornis
Inlägg: 3
Blev medlem: 22 augusti 2007, 14:45:44
Ort: Kiruna

Inlägg av Bjornis »

Det är riktigt, jag kommer att ladda på bekostnad av skoterbatteriet.

Hmmm, ni är två som tror att strömrusning inte kommer att vara något problem med parallellkoppling....

Kanske ska testa det i första läget. Blyackarna är ganska billiga så det är
ingen större förlust om det skiter sig. Kanske bara man sätter någon form av strömbegränsning mot blyackarna???

Kommer att dra kablarna färdigt så att det går att uppgradera till en "riktig" laddare om det behövs.

Kollade på serien som du föreslog och de såg ju hyffsat enkla att skapa något från så får titta djupare på dem om det blir att bygga laddare.

Tackar för hjälp och förslag. Om ni har mer synpunkter/förslag/ideer så tar jag tacksamt emot dem.

MVH
Peter
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16780
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

strömbegränsning är lätt ordnat, antingen ett motstånd (eller lagom långa , lagom tunna kablar) eller en elektroniks variant

ska man däremot verkligen ladda från batteri till batteri så behöver man nästan ha en spänningshöjare
eller ha skotermotorn igång

en simpleswitcher med lite saker runt om kostar inte många kronor

men det hela beror ju på hur du vill ha det, att antingen ladda dom batterierna i arken lite när du kan och ha möjlighet till ljus medan skotern är borta, och man räknar med att skotern står vid arken flera timmar för att kunna ladda batteriern inne , då passar det bra med en kabel
vill du däremot kunna ladda batterierna hyggligt fort så behöver du nog spänningshöjning
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 5893
Blev medlem: 26 september 2004, 18:24:52
Ort: Södern

Inlägg av Andy »

En ganska enkel men effektiv strömbegränsning får man genom att koppla t ex en H3 lampa i serie.
Användarvisningsbild
speakman
Inlägg: 4838
Blev medlem: 18 augusti 2004, 23:03:32
Ort: Ånge

Inlägg av speakman »

Så ser man när det laddat klart också! :roll:
Skriv svar