PCB-CAD för ett mindre företag

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor

PCB-CAD för ett mindre företag

Inlägg av RDX* »

Hej.

Jag undrar om ni kan rekommendera ett bra CAD program till ett mindre företag. Nu använder företaget EDWin 32. Ett stort plus för att inte säga ett krav är att det går att importera bibliotek samt CAD-filer från EDWin 32 till det nya programmet. Frågan är om det finns något program som gör det värd att uppgradera/byta.

Jag har jobbat ganska mycket i Eagle innan och tycker EDWin är grymt omständligt. Zoom-funktionerna är kassa och att netlist(ratnest) inte direkt är kopplat till schemat ställer också till det. Men EDWins starka sida är blockhanteringen och fram/bak kompatibiliteten mellan layout och capture.

Innan jag kom på att ratnest inte ändras enligt hur man ändrar schemat så var netlisten helt fucked-up. Vcc var kopplat till Vee, det skulle ta en vecka att reda ut alla fel som blev i netlist.

Så nu är frågan hur mycket bättre är EDWinxp 1.50 eller ska man börja titta på andra program (Mentor graphics, CADStar, Eagle eller P-CAD).
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Ett, enligt mitt tycke, lättanvänt program är Proteus.
Deras schemaprogram Isis och deras layoutprogram Ares är kopplat så ändrar du i schemat och går över till pcb så uppdateras netlist.
Värt att titta närmare på är deras VSM som innebär att du kan simulera microkontrollrar direkt i schemat tillsammans med övrig elektronik.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

EDWIN XP är helt intergrerat med både fram och bakannotation. Dvs, ändrar du i schema syns det direkt på layout och vice versa, förutsätter att det problemfritt importerar EDW32.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jag har båda EDWin32 och EDWinXP. Jag kan köra alla mina gamla filer i det nya programmet men inte andra hållet.
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

EDWin tycker jag också är löjligt bökigt, men när man kan det är det mycket kraftfullt och det används också av många seriösa konstruktörer..
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Att det är knöligt att använda kan jag helt hålla med om men man kan göra riktigt bra mönsterkort med det, priset är ju ganska lågt med de möjligheter som finns.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Det finns bara ett program som kan importera EDWin förutom EDWin derivaten och det är Cadint hittas på www.cadint.se men bara jobb som är ASCCI lagrade. Jag har kört Cadint i 10 år innan dess EEdeisgner I/II/III. Men jag har aldrig använt deras schemadelar eller stycklistefunktioner. För schema och stycklistor använder jag OrCad och en strikt forward annotation endast!!!
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor

Inlägg av RDX* »

Hur mycket bättre är EDWinXP? Hur fungerar kopplingen mellan nät och wire?
Är komponenttexten skild från komponent-outline så man ser lite bättre i layoutdelen?

Hur bra blir det i capture om man importerar ett layoutblock?
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

limpan4all skrev:Men jag har aldrig använt deras schemadelar eller stycklistefunktioner. För schema och stycklistor använder jag OrCad och en strikt forward annotation endast!!!
Varför?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Ladda ned det från visionics hemsida, du har väl 30 dagar att pröva har jag för mig.
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor

Inlägg av RDX* »

Jo, jag har laddat ner demot. Men det fungerade bara i 2v och under den tiden hade jag inte tid att testa programmet.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Jag har testat och konstaterat att det går för långsamt att arbeta i dessa. Såsom renritningsverktyg funkar dom ganska bra men inte att konstruera i. Stycklistedelarna var det ett tag sen jag testade men dom har ett annat upplägg gentemot min filosofi. I min värld är schemat den ultimata konstruktionen layouten liksom stycklistan är bara utdata, så metoden att skapa stycklistan utifrån layouten anser jag vara felaktig. Med en strikt forward annotation riskerar man heller aldrig att schema och layuot hamnar i osynk. Jag har helt enkelt aldrig tillåtit mig att göra "den där lilla fixen" i layouten som glöms att föra över i schemat.
peter555

Inlägg av peter555 »

Själv kör jag Cadint, kraftfullt och inte omöjligt att lära sig som typ Mentor. Huruvida det kan importera dina filer vet jag inte men det stöder import från vissa program.
Användarvisningsbild
TLovskog
EF Sponsor

Inlägg av TLovskog »

Om vi bortser från kravet på import av EdWin32 då alternativen syns givna, så för att svara på din fråga om alternativen hade det varit intressant att veta lite om vilka typ av kort ni gör och om ni simulerar mycket idag.

Jag har själv erfarenhet från jobbet i alla verktygen du nämner. Dock är P-CAD numera ett avslutat kapitel och version 6 blir den sista. Mentor spelar i en helt annan division än eagle, så därav frågan om vad ni gör för typer av kort.

Vill du testa verktyget längre så brukar alla seriösa leverantörer ställa upp med en testlicens för en vettig period.
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor

Inlägg av RDX* »

Det är sig om kort för väldigt små serier. Allt ifrån engångs kort till labbet till DSP-kort till kunder. Relä-kort till FPGA-kort. Simulering av kretskort kommer nog inte att bli aktuellt.
Skriv svar