Just det, förspänning, eller förspänd.
Begreppet dyker upp i lite olika mekaniska sammanhang, t.ex. att ett lager är förspänt. Kan någon reda ut vad som menas, och varför vissa saker skall vara förspända.
Förspänning, vad menas med det?
Till exempel så är lagren i cykelstyren förspända för att eliminera glapp. Hjullager på bilar fungerar på samma sätt. Spänn för lite så glappar det, för mycket så går det trögt, i båda fallen så slits lagren snabbt.
Samma med kulskruvar osv...
Edit: Hmm...jag tror Grym hade det här mer på klart än jag...
Samma med kulskruvar osv...
Edit: Hmm...jag tror Grym hade det här mer på klart än jag...
Man kan tex förspänna muttrar som kanske håller fast en stålplatta så att den sitter fast mot något tills man sedan justerat in det och då man sedan spänner muttrarna som dom skall så det hela sitter. Men som sagt så är det nog vanligast ibland lager och då mestadels kullager så att dessa inte kan glappa då dom får en konstant belastning mot sig.
Hmm ok, "negativt glapp", det är ju beskrivande.
För att åstadkomma förspänning med helt vanliga kullager (rullskridsko typ) behövs två stycken som man spänner mot varandra på ett eller annat sätt.
Lagren som sitter i linjärstyrningen i t.ex. Jojjes lillsyrra (ett rör plus 6 kullager) är m.a.o. inte förspända. Men i det fallet behövs ingen förspänning av lagren eftersom kraften mot lagren endast kommer 90 grader mot "lageraxeln". Fastän lagren glappar i sidled spelar det ingen roll för linjärstyrningen. Eller?
För att åstadkomma förspänning med helt vanliga kullager (rullskridsko typ) behövs två stycken som man spänner mot varandra på ett eller annat sätt.
Lagren som sitter i linjärstyrningen i t.ex. Jojjes lillsyrra (ett rör plus 6 kullager) är m.a.o. inte förspända. Men i det fallet behövs ingen förspänning av lagren eftersom kraften mot lagren endast kommer 90 grader mot "lageraxeln". Fastän lagren glappar i sidled spelar det ingen roll för linjärstyrningen. Eller?