"verify failed at address 0000f" JDM & IC-Prog

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
lashman

"verify failed at address 0000f" JDM & IC-Prog

Inlägg av lashman »

Felet dyker upp i slutet när IC-Prog har verifierat klart, det blir förövrigt samma fel om jag inte har PIC eller programerare ikopplad.

Det är den här JDM-programeraren http://www.olimex.com/dev/pic-pg2c.html Och den här uppdateringen(har provat med och utan) http://users.tpg.com.au/btkelly/jdm_b.htm

Använder IC-prog 1.05c (har även testat ett annat program)

Har provat både:
WinXP Pro(med WinXP drivrutinen på i IC-Prog), AMD3200+ 512MB
Win98SE(två olika datorer), AMD 1900+ 512MB

Jag har mätt med multimeter på programeraren och det blir 5V där (och när) det ska(vcc, data & clock) och 13V på mclr.

Har provat både PIC 16F628 & 16F84A

Jag har "process priority" på "real time", har även provat de andra lägre.

Har provat olika "I/O delay", från 1 till max 40 och några där i mellan, vart ska den vara?

Vad kan nu vara fel? Jag har förövrigt byggt en parralel-programerare till PIC för något år sedan, den fugnerade aldrig heller. Byggde en programmerare till AVR för ett tag sedan, den fugnerade nästan direkt utan större problem.
Användarvisningsbild
tusse

Inlägg av tusse »

Är PIC-kretsen hel ?
Du kan ställa in programmet och verifiera under programeringen så slippert du vänta tills den är klar.
Är inställningen på Com porten rätt, kolla egenskaper i windovs.
lashman

Inlägg av lashman »

Ingen aning om kretsarna är hela, men de är nya och oanvända iaf.

Vad ska COM-porten vara inställd på?
Min är inställd såhär.
Bitar per sekund: 9600
Databitar: 8
Paritet: Ingen
Stoppbitar: 1
Flödereglering: Ingen

Under "Avancerat" är den inställd på.
Använd FIFO-buffert: Ikryssad
Mottagarbuffert: Hög14
Överförningsbuffert: Hög16
Användarvisningsbild
tusse

Inlägg av tusse »

Inställningarna på comporten, 2400 bitar per sekund, ingen handskakning, ingen paritet, en stoppbit.
Detta brukar XP klara utan att göra något men Win-98 är lite kinkigare
Kolla in denna tråd, den ger många tips. http://www.geekjoan.com/forum/viewtopic ... sc&start=0
lashman

Inlägg av lashman »

Inget nytt i den tråden, förutom att det stod att det inte skulle vara elektrolyter på JDM-programeraren, vad ska vara där? PÅ den här är det ju elyter > http://www.olimex.com/dev/pic-pg2c.html

Alla spänningar är ju rätt för mig(även under programering) och alla pinnar "tänds" ju rätt när jag provar hardware check i ICProgg. Har någon något litet program som uber-garanterat fungerar för pic16f628 och 16f84a? Kan det vara det att båda programmen jag provat är felande på något sätt? Jag har förövrigt laddat ner dem och de är blink-program(hex-filer) för testning.

Hur lång kan sladden från programerarn til PICen vara utan problem? Min är ca 20cm + några cm till på expriment-plattan jag har PICen på. :wink:

Edit: ändrade sladden till ca 10cm utan att det hjälpte.
Senast redigerad av lashman 4 september 2004, 02:25:16, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
ToB

Inlägg av ToB »

Läs mitt inlägg i denna tråden. Vet inte om det hjälper men jag hade svårt att få jdm-programmeraren att funka stabilt med 16F628A. Jag har byggt en RCD-Programmerare, fungerar ypperligt med IC-Prog.
lashman

Inlägg av lashman »

Fungerar RCD-Programmeraren i WinXP?

Vad är det för skillnad mellan 1N4148(Som det ska vara till RCD) & 1N4448(som jag har buntvis av hemma)?
Användarvisningsbild
ToB

Inlägg av ToB »

JAg kör med WinXP + någon drivrutin för att kunna köra "Direct IO". Det finns info om det i någon tråd här, minns inte vilken. Ang. dioden så kan du säkert använda vilken som. http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/2376.htm
99nvbjed

Inlägg av 99nvbjed »

Kolla den här länken http://www.ucapps.de/mbhp_jdm.html
Den sidan hjälpte mig få igång min PG2-kopia.
Det visade sig att det inte var något fel på programmeraren utan att jag bara hade lite felaktiga inställningar i IC-prog
lashman

Inlägg av lashman »

Jag provade att programera "ingenting" i 16f628, och då fugnerade och veriferade ok. Kan det vara för att programmet jag försöker programera inte passar trots att det ska vara till 16f628?

Så återigen, vet någon vart det finns ett program till 16f628 som ni vet garanterat fugnerar?
Användarvisningsbild
tusse

Inlägg av tusse »

Om du programmerar "ingenting"i en krets med "ingenting" så kommer ju den att hitta "ingenting" när det verfierar kretsen.
lashman

Inlägg av lashman »

Ja, "blank check" fungerar ju också. Jag provade att skriva in lite strunt direkt i IC-Prog och försökte programera det, det gick inte heller.

Kan någon tala om hur man ska koppla in PIC16F628(Inte A) till programeraren? Ska den ha några pull upp/ner motstånd någonstans? något annat jag kan ha missat?

Vilka Fuses ska jag ha på, eller spelar det ingen roll?
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

för mig funkar den där utmärkt med elektrolyter och allt. Klarat 16F84, 16F628A, 16F877A osv.

har du kryssat för enable NT/2000/Xp driver?
settings --> options --> misc --> enable NT/2000/XP driver

är du helt säker på att du kopplat rätt? Blinkar/lyser lysdioden när du programmerar?

fundering, är det inte på 628 som någon pinne ska kopplas till jord för att programmeras? Kolla i databladet om det står något
lashman

Inlägg av lashman »

Har provat både med och utan win2000driver. Jag provade även lite på en win98 maskin utan att det fungerade.

Har provat både med direct I/O och windows API.

Lampan lyser med alla inställningar jag gjort, fast blinkar gör den inte, bara när den byter från programering och verify och sådant.

Har provat både med och utan rb4(eller vilken det nu var) till jord, både med och utan motstånd, ska det vara med eller utan?
Användarvisningsbild
Hedis
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Denna har jag programmerat några med.

http://www.finitesite.com/d3jsys/

Tyvärr så är den för parallellproetn och kräver extern +5v matning. Men den fungerar iaf. på alla datorer och i alla väder.
Glöm inte att sätta parallellporten till rätt läge i bios om ni skall programmera med den.
Skriv svar