0-3 volt ska reverseras till 4-0 volt

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
platon
Inlägg: 37
Blev medlem: 12 januari 2007, 14:29:45
Ort: Norrköping

0-3 volt ska reverseras till 4-0 volt

Inlägg av platon »

Lite kryptiskt, men jag får alltså 0 volt in som ska bli 4 ut, och när 3 volt kommer in ska det bli 0. Alltså reverserat och med lite spänningsökning. +/-15v matning finns. Får inte riktigt ihop det i mitt huvud, men det borde väl gå hyffsat enkelt med op och några resistorer.

Jag önskar också en liten krets som gör om 0-5 volt till -15-+15. Alltså normalt ska ut ge -15 och när kretsen får +5 in ska det bli +15 ut. Också denna krets borde vara enkel, men mina kunskaper är också enkla.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16859
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

en op med inkommande på inverterande och en normal förstärkning på 1.33

lägg på en 3v signal på positiv ingång

vid ov in så har du 4 v ut

vid 3v in har du 0v ut

kan tänkt fel, måste försöka sova lite
xxargs
Inlägg: 10185
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Inlägg av xxargs »

Som skrivet, du kommer att få labba lite med +'ingången för att flytta 'offset' så att spänningarna hamnar i rätt kant.

Föreslår att du sätter en potentiometer mellan -15 och +15 volt och mittlöparen till +ingången och sedan skruvar du dig fram.

Att tänka på är att spänningen på +-ingången kommer att variera beroende på vald förstärkning för samma utsignal - skall du räkna fram spänningsdelarvärdena till +-ingången så måste du hålla tungar rätt i munn med tanke på G = 1+(Rfb/Rg) då det i här skedet beter sig som en icke inveterad OP-amp när du sätter 'offset' medans nyttosignalen arbetar som en inveterande ingång med bara G = (Rfb/Rin)

Enklare att skruva in med pot och mäta upp värdena sedan och sätta fasta motstånd förutom en liten typ 1-k pot för sista finjusteringen.

(vet inte om texten blev begripligare här...)
platon
Inlägg: 37
Blev medlem: 12 januari 2007, 14:29:45
Ort: Norrköping

Inlägg av platon »

Ok, det låter bra, ska labba lite ikväll/natt.
Hur får jag enklast ner 15 volt till 3?
spufuz
Inlägg: 704
Blev medlem: 15 september 2006, 00:00:39
Ort: Tanum

Inlägg av spufuz »

Det gör du med hjälp av en LM317.
Max skillnadspänning in/ut på 40V så det borde klara sig.

http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?l ... 224645.htm
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26221
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

Om det är för att skapa en referens finns det kretsar för detta, LM317 är en skaplig krets men den ska inte användas till referens-styrning pga. temperaturkänslighet.

LM385 är en mycket användbar krets till detta, TL431 likaså, MAX6150 med en spänningsdelare (trimbar?) på utgången är en annan möjlighet.
Skriv svar