Vilket Labbaggregat Dual Power skall man köpa?

Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Jag har också förstört en laser på samma sätt. Den var också grön. :)

Det syns t.om på displayerna när man stänger av labbagget att spänningen hoppar upp och ner snabbt. Det får nog bli en liten modifiering där. Kanske bara ett litet kort med brytare som man pluggar in direkt i labbagget?

Såhär t.ex:
Bild
Snabbskiss i SketchUp.
peter555
Inlägg: 6047
Blev medlem: 12 februari 2006, 10:02:22

Inlägg av peter555 »

Nu blir jag nervös när ni bränner en massa lasrar. Jag har just köpt en 1 W laserdiod, jag vill inte blåsa den.
Användarvisningsbild
dar303
Inlägg: 5979
Blev medlem: 17 december 2003, 19:54:56
Ort: Sthlm

Inlägg av dar303 »

Var köpte du den och vad ska du ha den till, elda, lasershow? Jag är också sugen på nåt liknande men har inte riktigt kommit till skott än!
Mindmapper
Inlägg: 6434
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Inlägg av Mindmapper »

Är det bara jag som använder den något primitiva men effektiva metoden att dra ur banankontakten för den spänning man vill slå från separat?
peter555
Inlägg: 6047
Blev medlem: 12 februari 2006, 10:02:22

Inlägg av peter555 »

Jag kunde inte låta bli att köpa den, gick för 37 USD på ebay. Köpte även en effektmeter för 30 USD, den indikerade 30 dBm från dioden så allt tycks fungera. Glöm inte att köpa laserskyddsglasögon också om du ska labba med så höga effekter.

Jo, jag använder också banankontaktmetoden.
AndersL
EF Sponsor
Inlägg: 148
Blev medlem: 17 september 2004, 21:39:22
Ort: Ängelholm

Inlägg av AndersL »

En enkel variant kan vara att ta en vanlig labbsladd (banankontakter i ändarna) och sätta en sladdströmbrytare mitt på. Har inte kommit så långt själv än, det är ju ett ganska stort projekt :roll:
Användarvisningsbild
Jeppsson
EF Sponsor
Inlägg: 810
Blev medlem: 3 oktober 2005, 18:00:43
Ort: Karlskrona

Inlägg av Jeppsson »

Då var ett VoltCraft PS 2403 PRO beställt från Conrad.se... :)

Hoppas bara att det är bra grejor och att inte Conrad gör bort sig igen... :roll:

En liten uppdate om hur labaggregatet är kommer när det står på labbänken och är i full action!!!
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23638
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

Har aldrig något känsligt inkopplat till ett nätagg när jag sätter igång det, och det är ren reflex får man säga att jag gör grejerna spänningslösa innan jag sätter igång ett. Har dock inget köp aggregat längre utan ett enklare utan strömbegränsning som jag gjorde för ett antal år sedan men inte en chans att jag har något inkopplat till det när jag sätter spänning till det oavsett hur stabilt det än må vara, man vill ju givetvis inte riskera något.
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor
Inlägg: 5131
Blev medlem: 7 januari 2006, 18:19:15
Ort: Eskilstuna

Inlägg av Purre »

Fick nyss svar ifrån en på min fd skola och han trodde det var Agilent (HP) E3631A som dom använder sig av, lite svårt att kontrollera hemifrån.
http://www.home.agilent.com/agilent/pro ... &id=836433

Himla trevliga är dom iaf att använda dom som finns på skolan.
Skriv svar