Mördarsniglar

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
sebastiannielsen
Kontakt:

Inlägg av sebastiannielsen »

han undrade hur man eliminerar grafitti, inte hur man får klottrarna att sluta.

Grafitti elimineras lättast då det fortfarande är blött. Och då är det ganska lätt att skölja bort grafittin. Altså är metoden med vattenfall bäst, för då slutar dom klottra på just DIN mur, för klottret stannar inte kvar i mer än några sekunder.

Sen om dom flyttar till någon annan mur som inte du äger spelar ingen roll. Det får den murägaren sköta i så fall.

----------------------------------------------
Kör man med smörsyra, eller färg eller liknande som sprejas på klottraren, så kan du nog själv åka dit för skadegörelse av klottrarens kläder.
----------------------------------------------

Vill du få klottrarna att sluta, så kan du göra så här:

Skaffa tillstånd för allmän kameraövervakning (ja, rätt ska vara rätt)

skaffa en billig färgkamera på typ teknikmagasinet eller clas ohlson. Man kan ju låta en rörelsedetektor trigga kameran.

När du ser någon klottna, så överlämnar du filmen till polisen. När du ringer och pratar med dom, samt anmäler skadegörelse, så berätta att du har filmbevis och kameratillstånd. Då lär det bli fart på poliserna och dom där klottrarna får sitt straff (lite dagsböter).
Senast redigerad av sebastiannielsen 19 juni 2007, 14:36:27, redigerad totalt 1 gång.
peter555

Inlägg av peter555 »

Jag eliminerar klottret mycket effektivt på min mur då de märker att det är förenat med stort obehag att klottra där.
ANEE

Inlägg av ANEE »

Sen ska vi väl kanske fortsätta och diskutera snigelproblem i tråden istället för klotterproblem (lite OT). Om nu inte mördarsniglarna börjar klottra :D
sebastiannielsen
Kontakt:

peter555: Har ändrat inlägget ovan, men just smörsyra på klottrarens kläder kan nog gå som skadegörelse av klottrarens kläder.

Visserligen kommer det bli plus/minus 0 i rätten då du får betala skadestånd till klottraren för skadegörelse av hans kläder, och klottraren får betala skadestånd till dig för skadegörelse av din mur.

Dessutom får du en "prick" i straffregistret.

Det är väl bättre om du lyckas sätta dit han lagligt, så slipper du pricken, samt tjänar lite pengar på klottraren istället.
peter555

Inlägg av peter555 »

Som sagt, istället för att diskutera utopiska insatser från ordningsmaktens sida återvänder vi till mördarsninglarna.
Jag har inga här och jag tror det beror på att jag gillar grodor. Jag brukar samla in de stackars grodorna som samlas på gatan utanför vår och höst och riskerar att bli överkörda. De lär äta sniglarna.
toli91

Inlägg av toli91 »

kan man inte bränna av sniglarna?

typ 3 kablar på en bräda de två på sidan ligger på brädan och den tredje är upp höjd ca 1-2.5 cm så sniglarna måste "klätra" över den trdje tråden och när snigeln nuddar de två trådarna som är på plankan så börjar den tredje tråden glöda så att snigeln går av. då borde den dö och då är ju ett problem löst men att inte behöva plocka bort den hmmm...
helmut

Inlägg av helmut »

Jag har stora problem med revsmör blommor och mindre problem med sniglar. Fär att riva upp smörblommorna har jag byggt en kratta med plåtknivar istället för piggar som sitter med fem millimeters avstånd ”som en gräsluftare”. Varannan kniv är kopplad till plus och varannan till minus 24 volt. När jag krattar gräsmattan och mellan buskarna kommer jag att ta död på ev. sniglar. Några av mina vänner har prövat verktyget och tycker att den fungera smidigare än snigel stängsel.
carlbring
Kontakt:

Inlägg av carlbring »

Hej, tänkte att den här kanske kunde tillföra ngt.

Det är från den lokala lokaltidningen :wink:, den säger ju inte jättemycket men den visar ju iaf. att de dör direkt av stöten från ett vanligt elstängselaggregat. Konstruktionen med brädor på högkant är nog också rätt bra eftersom snigeln inte blir liggandes ovanpåden utan ramlar ned så att inte det blir ngn. snigelelektrolys :D.

Jag har två stycken likadana trasiga stängselaggregat som jag tror jag ska damma av och försöka göra ett fungerande av (den ena vet jag dog av åska, den andra vet jag inte varför den gått sönder men jag tror att det är en elektrolyt som frusit sönder någon vinter). Det är väldigt simpel elektronik i dem då de är ca 30 år gamla (min mormor och morfars): de består vardera av en likriktarbrygga, två kondensatorer (en stor och en liten), en transistor, en neonlampa, en utgångstrafo och några resistorer för att begränsa strömmen här och var.

Kondingarna laddas upp från den likriktade 220v-anslutningen och neonlampan är kopplad över den lilla kondingen genom transistorn så att när spänningen i den lilla blir så hög att neonlampan tänder går en ström genom transistorn som öppnar den så att den släpper ut laddningen från den stora kondingen (som också är kopplad till transistorn) i primären på utgångstrafon. (det här blev väldigt luddigt men jag kan tyvärr aldrig komma ihåg vilken som är kollektor, bas och emitter :()

Iaf. så tycker jag att om någon av de två aggregatens trafosar e hela så borde inte bli så svårt att reparera, så de ska nog bli lite snigel-zappande här :D

//carlbring
Micke_71

Inlägg av Micke_71 »

Ett bra och roligt tips till sniglar är luftgevär. Dvs om man kan roa sig utan fara för omgivningen. Det sprätter snigel lite överallt vid en schysst träff.

Men tänk på att ha en tränad eftersökshund och utför endast eftersök i fullt dagsljus eftersom en skadskjuten snigel anfaller hårt och snabbt. :mrgreen:

Mikael
Användarvisningsbild
ehf
Kontakt:

Inlägg av ehf »

För några veckor sedan så fick jag en galen vit albinomördarsnigel efter mig. Den hade vassa klor och tänder. Som vapen så hade den frätande slajmbollar som den kastade efter mig. :(

PS. Hur pass vanligt är det att(såg ut som en skogsnigel) blir vita?
Eelector
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Eelector »

Enligt http://home.swipnet.se/pegee/hem3.htm rekomenderas en 24V skyddstransformator till snigelstaket. Vad utmärker en skyddstransformator? Är den avsäkrad på något speciellt sätt?
sebastiannielsen
Kontakt:

Och om man inte vill blanda in elström skulle väl ett sådant här staket hjälpa:

Bild

(genomskärning. Tänk dig att staketet fortsätter "in" framåt i bilden)

En kabelränna, där man tar bort ca 50 % av botten, skulle kunna bli tak på en planka.

Snigeln tvingas gå "uppochnedpå" för att komma runt "ändarna" på taket, och ramlar då ned.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

en skyddstransformator är i princip en vanlig fulltransformator, fulltransformator är när man har galvaniskt skilda primär och sekundärlindningar, sen ska man ha en viss isolationsklass mellan primär och sekundär, men alla nya normala transformatorer klarar det
Användarvisningsbild
Tony

Inlägg av Tony »

Carlbring>> Är du helt säker på att det är en transistor?
Konstruktionen med neonlampan är klassisk i samband med tyristor/triac.
BT*** (t.ex: BT139) är vanligt förekommande beteckningar på tyristor/triac.

Sebbe>> Sniglar klarar att krypa på undersidan, försök dra loss en som sitter på en liten planka så får du se...

Eelector>> Behöver inte finnas säkring, däremot finns krav på isolering.
Ta vilken 24V väggvårta som helst och placera inomhus eller hitta en som är godkänd för utomhusbruk.
Sätt ett motstånd på t.ex. 1kΩ/2W i serie så har du kortslutningsskydd.
Eller ta en 24V glödlampa, då har du indikation på kortslutning också.

EDIT: Grym var snabbare.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

var ute idag och det kryllar av sniglar här, har alldrig sett så mycket som nu, allt från brunt till svart

funderar på vad man ska göra, bara se glad ut och hoppas dom äter upp all ogräs så man slipper bränna bort det, eller göra någon ting åt sniglarna

har några krafitga 450v kondingar, undras hur mycket spänning man behöver för att zappa bort en snigel. scenario, käpp med två meltallband en cenitmeter ifrån varandra, en kondensatorbank, en step upp, en kontaktor, och ett blybatteri som matar allt

placera käppen över sniglen så det blir kontakt, ha kondingarna laddade, ladda ur kondensatorbanken via sniglen
snigel skall zappas bort från detta jordeliv

frågan är ju räcker det med 2700v @ 6st 450v 6800µf ?
någon som provat?
Skriv svar