överbelasta stegmotor. från 5v till 7v

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
isse
Inlägg: 12
Blev medlem: 30 oktober 2006, 15:11:56
Ort: Falun

överbelasta stegmotor. från 5v till 7v

Inlägg av isse »

Tjenare. Jag har köpt stegmotorer från kjell och co som är bipolära och gjorda för 5v och 1A. Jag tycker att dom är något för klena så jag undrar vad som skulle hända om jag höjer spänningen från 5v till 6 alt 7.5v? Tar dom skada? Drivstegen ska då klara upp till 18v så där är det lugnt.

Tacksam för snabba svar!

//isse
Användarvisningsbild
Spruft
Inlägg: 840
Blev medlem: 6 mars 2006, 16:33:24
Ort: Stockholm

Inlägg av Spruft »

Du kan säkert höja spänningen till strax under 18 volt. Många större stegmotorer kan man köra på 50 volt även om det står kanske 2,1 volt. Brukar vara drivkortet som är begränsningen.
isse
Inlägg: 12
Blev medlem: 30 oktober 2006, 15:11:56
Ort: Falun

Inlägg av isse »

Okey d¨provar jag på 7 volt eller 10. Drar dom mycket mer ström om man ökar spänningen? Blir dom starkare?
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor
Inlägg: 3754
Blev medlem: 9 september 2003, 14:10:46
Ort: Jämtland

Inlägg av LaRdA »

Stopp, stopp, stopp.
Vilket styrkort kör du med?
Om det är det styrkortet som jag tror så går det inte så bra, eftersom det inte är någon inbyggd strömbegränsning på den.
Höjer du spännigen till 10v så kommer du få en strömrusning genom motorn som troligtvis förstör den och kanske även drivaren.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30018
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Ja är det kjells bipolära drivkort ska du inte köra med en volt över vad som står på motorn.
Det går att komma runt det här med två effektmotstånd per motor. 10Ω eller nåt, seriekopplat med varsin lindning. Då kan du dra upp spänningen mer på drivkortet, tills det ligger 5V över motorn. Du bränner då bort överskottet som värme i motstånden. Fördelen är att du nu kan köra snabbare med motorerna.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Läs här om hur stegmotorn fungerar.
Skriv svar