Idiotsäker 12V switch

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
mri
Inlägg: 1165
Blev medlem: 15 mars 2007, 13:20:50
Ort: Jakobstad, Finland
Kontakt:

Idiotsäker 12V switch

Inlägg av mri »

Pysslar med ett litet projekt som skall switcha en 12V last av och på.

Jag försöken designa den så att själva kretsen (inte nödvändigtvis lasten) klarar felinkoppling utan att gå sönder, Jag tror att kopplinken nedan skall klara de flesta situationer. Direkt kortslutning av lasten får säkringen ta.

Bild

D1 ser till att controllern inte får matning om batteripolariteten svängs fel. R1 och Z1 ser till att spänningen över kontrollern inte överstiger 15 V, ifall den kopplas till en batteriladdare med för hög utspänning. R1, Z1 och C1 släcker ut snabba spänningspikar. R1 och C1 filtrerar spänningen till controllern.

Är det nåt väsentligt jag missat ännu?
När det gäller statisk el; borde man skydda drain på T1 på nåt sätt ifall lasten inte är ansluten och trådarna bara hänger löst...
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Bra projekt-idé! :tumupp:

"När det gäller statisk el; borde man skydda drain på T1 på nåt sätt ifall lasten inte är ansluten och trådarna bara hänger löst..."

Ett högohmigt motstånd (i storleksordningen MΩ) mellan T1 och säkringen till jord?

Sedan funderar jag på någon form av filter, men det beror på var kopplingen ska användas. 12V och 40A får mig att tänka på något inom bil-området.. :)


Ska bli kul att se vad du kommer fram till och hur resultatet blir i praktiken. :)
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16779
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

normalyt sett så har man ett lågohmigt motstånd till gaten på mos trissan med 50>220 ohm

kolla jordslingorna till controllern så du inte får problem där

är lasten något annat än rent resistiv så bör det sitta avstörning och skydd över den för att inte störa controllern
Användarvisningsbild
mri
Inlägg: 1165
Blev medlem: 15 mars 2007, 13:20:50
Ort: Jakobstad, Finland
Kontakt:

Inlägg av mri »

En gate resistans är väl till för att begränsa gateströmmen ifall man har hög switchfrekvens eller hur? Dvs. när gatekapacitansen börjar visa sitt fula tryne...? I den här kresten kommer T1 att switcha om bara ibland, dvs switchfrekvens < 1 Hz.

Lasten kan vara rent resistiv, men kan också vara en 12V DC --> 230V AC omformare. Hur skulle ett avstörning och skydd se ut i detta fall?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16779
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

japp, men gateresitorn skyddar drivkretsen med, har faktiskt alldrig kört utan så jag vet inte vad som kan hända, förtom då transitorn går sönder helt och den räddar drivsteget

det är väl bara induktiv last som är riktigt besvärlig, då den ger spänningsspikar vid snabbt frånslag
Skriv svar