LCD-display till gammal tongenerator.

Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29902
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

LCD-display till gammal tongenerator.

Inlägg av MadModder »

Köpte en gammal tongenerator av Jojje. En Topward TFG-8101.
Funkar jättebra, men jag irriterade mig på att det var nästan omöjligt att ställa in precis rätt frekvens. Vad göra?

Jag slet bort potentiometern som satt på fronten, en 3k trådlindad.
Letade fram en 10-varvig trådlindad 5k-pot jag visste jag hade nånstans. Lämpligtvis låg den redan på bordet här bland alla grejer... :lol:
Olyckligtvis var det 1/4"-axel på den, och ingen mutter heller.
Satt och letade i kanske 10 minuter i lådan med blandade skruvar, muttrar, brickor och annat liknande, och hittade till slut en mutter som passade.
Jag drog mig till minnes att jag för länge sen byggt en ljudomkopplare till monosamplern till Amigan, med en stor svart bakelitratt på, med aningens för stort monteringshål på. In i skrubben. Mycket riktigt. Underst i lådan med färdiga kablage låg den! Skruvade loss den och monterade pot plus ratt på tongeneratorn. Haha! Det funkar ju bra med 5k istället!
Topward TFG-8101 mod 1.jpg
Men jag har ingen lust att ständigt ha en kabel hängandes från sync out till displayen. Kan ju tänkas jag ska koppla nåt annat där.
För ett tag sen hittade jag några märkliga vinklade uttag för en kabelränna. Det satt två chassimonterade s-videohonor där på. Otroligt nog hade jag lödit av dem, kastat plastlådan och lagt kontakterna i sortimentasken för DIN-kontakter! :shock:
Borrade hål på baksidan av tongeneratorn, skruvade fast en kontakt, och anslöt 2st jord, sync out, samt +5V. I den lilla lådan jag ska ha displayen i ska den andra chassikontakten sitta. Bara att plugga in med en kabelstump.
Topward TFG-8101 mod 2.jpg
Har bestämt mig för den enkla frekvensräknaren från Weeder Technologies som Peter Cousens portat till PIC16F84. Autoscaling och presentation på en 1x16-teckens display.
http://www.piclist.com/techref/piclist/weedfreq.htm

Det är en hel del som ska bort från schemat, då jag redan har 5V, och TTL-signal.
Har beställt lite grejer som jag ska hämta på måndag.
Ska väl inte ta så lång tid innan det är klart, hoppas jag. :)

[edit] Glömde ta en bild på insidan. Uppe till vänster finns TTL-signalen i en kontakt. Där sitter även poten jag bytte till. Nere till höger under de två kylflänsarna finns +15V. Jag bestämde mig dock för att ta spänningen innan 15V-regulatorrn, då den blir tillräckligt het redan utan att jag drar 100mA till displayens backlight. 23V finns att hämta mellan de två mittre likriktardioderna och skivkondingen till vänster om kylflänsarna. Jord kan man ta lite här och där.
Aluminiumröret som sitter runt sync out är väl nån skärmning antar jag. När jag öppnade lådan först var den helt vriden, så sladden in där hade lossnat...
En 7805 är kanske inte så lämplig till att dra ner 23V till 5V. Vid 100mA utvecklas drygt 1W. Kylflänsen blir skapligt het. Någon gång i framtiden kanske jag byter ut den mot en Simple Switcher.
Topward TFG-8101 mod 3.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av MadModder 24 juni 2007, 11:40:28, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Trevligt projekt! :)

Skulle också behöva en frekvensräknare till min tongenerator. Det sitter en 5-polig DIN-kontakt på min, men jag vet inte riktigt vad alla pinnar är kopplade till.

Det ska bli kul att se hur det blir när detta projekt är klart. Det bör väl bli typ på måndag? :D
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29902
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Haha! Nja...
kimmi
Inlägg: 221
Blev medlem: 13 april 2007, 12:25:00

Inlägg av kimmi »

Hi ,
du kan oxå see denna link om du vil bygga den selv
http://www.g4gxo.cwc.net/new_page_12.htm
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29902
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Tack, men den där hade lite extrafunktioner i mjukvaran som jag inte är intresserad av. Dessutom för en 2-radig display.
Jag håller fortfarande på Weeder-modellen, och jag ska bygga den själv. :)
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10642
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Inlägg av GeekJoan »

När du ändå håller på så gör en extra till mig. Köpte också en sån av Jojje.
Betalar givertvis för delar och din tid.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29902
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Ok. Jag gör väl två då.
Modden inuti fixar du själv eller? ;)
Ska jag köpa en 7805, kylfläns och kondingar?

En sak att tänka på är att den här tongeneratorn inte har ett särskilt kraftigt utgångssteg. Test av högtalare är ingen bra idé. Det distar och låter allmänt illa. Ska man mata in signalen i något som inte har hög impedans, så krävs en förstärkare. Men detta får bli ett senare projekt. :D
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29902
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Ja det blev ju inte mycket bygga av idag inte. Dels glömde elfa lägga i två saker i påsen som det står två till antalet på. Men en kom de ihåg :P
Och dels har jag lagat ett nätagg.

Och där kom jag på vad jag glömde köpa. Fler 4-poliga chassi-mini-DIN. :P
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Ajdå. Sånt är inte så kul.

Förresten, ger frekvensgeneratorn en fast nivå på utgången eller finns det någon form av gain/volymkontroll?

Tänkte att det kanske vore trevligt med någon form av indikering av nivån. En enkel lösning skulle kunna vara en LM3916 som styr 10st lysdioder där varje steg är 0,5V.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29902
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Jo det är en ratt som heter amplitud. Med den kan man ställa in från några mV till lite drygt 20Vpp, hehe.
Men det är ju inte så lätt att kolla nivån på en växelspänning mellan 0 och 3MHz.
peter555
Inlägg: 6047
Blev medlem: 12 februari 2006, 10:02:22

Inlägg av peter555 »

Jättelätt med en spektrumanalysator. :)
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29902
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Jojo, men nu ska det isf vara något enkelt som inte inneftattar en hel apparat extra. ;)
peter555
Inlägg: 6047
Blev medlem: 12 februari 2006, 10:02:22

Inlägg av peter555 »

Inte. Då har annars har Analog devices trevliga bredbandiga effektmeterkretsar.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29902
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Så, nu har jag mekat ihop ett kretskort och monterat det på en display.
frekvdisplay01.jpg
frekvdisplay02.jpg
Programmerar PIC'en imorgon och monterar den och den andra IC'n.
Sen ska jag leta reda på en bra låda att ha detta i.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10642
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Inlägg av GeekJoan »

Ge mig måtten så fixar jag lådor efter hur du vill ha den. Jag jobbar ju på ett plastbolag så jag gör lådor dagligen.

Skulle tom kunna göra en ny låda för hela apparaten där displayen får plats också.
Skriv svar