Spindelmotorer

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30018
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Spindelmotorer

Inlägg av MadModder »

Har funderat på spindelmotorerna på CNC-svarvar.
De kan ju snurra hur snabbt som helst nästan, men ändå kan de snurra så sakta så man knappt ser det, samt ställas in helt stilla i exakt rätt vinkel. Är det Servomotorer måntro?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16778
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

jobbade ju pen firma som byggde cnc maskiner i 14 år, normalt sett så är det bara vanliga 3fasmotorer och en frekvensomformare, fast med pulsgivare på spindlen och hårt styrd frekvensomformare, eller servo om man nu kallar det för det

förr hadde man vanligtvis likströmsmotorer med servo

gillar dom nyare spindlarn, fruktansvärd kraft i dom, tar inte många sekunder upp till 15 000 var per minut och det med iso 45 kona , måånga A genom kablarna , dieboldspindlarna som vi annvände sist hadde en toppeffekt på nära 200Kw , 35kvadrats kablar till den och vattenkylning av hela motorn, det sista är mera för att minska på värmepåverkan av längden på spindlen

har hört en lagerhaveri vid 12000 varv per minut, det ljudet glömmer man alldrig
och lagrena , nja, dom kulor som kom ut där påminde mera om blykulor man hamrat på :lol:
H.O
Inlägg: 5716
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Inlägg av H.O »

Hej,
Räkna med att det är AC servon på nyare maskiner. De brukar vara rejält tilltagna för att kunna leverera båda hastighet och moment utan att behöva ha en växellåda mellan motor och spindel (där sitter säkert en växellåda fast med bara en utväxling). Sedan sitter det en encoder på motor och/eller spindel som förser servo-förstärkaren med information om hastighet och position.

Inte en svarv men rätt mäktig: 40 000rpm 50HP Kolla!

/H.O
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30018
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Fy fn... :shock:
Det gick snabbt.
Redigt snabbt verktygsbyte också.
Jim_the_one
Inlägg: 1669
Blev medlem: 8 december 2004, 00:03:49
Ort: Falköping

Inlägg av Jim_the_one »

Hmm är det en Mazak tro? såg inget i filmen om fabrikat..
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30018
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

En ganska lång stund i början av filmen står det en stor röd skylt. "Mazak" ;)
Och under en blå skylt med modellbeteckningen FH-4800.
Jim_the_one
Inlägg: 1669
Blev medlem: 8 december 2004, 00:03:49
Ort: Falköping

Inlägg av Jim_the_one »

Hehe.. missade väl den för att jag satt å kolla en annan tråd medans filmen laddades :P

En sådan maskin körde jag på Arkivator, fast den hade "bara" 25000varvs spindel. Det fanns bara ett verktyg vi körde på maxfart det var ett spikborr 7,5*115mm matningen var typ M00 :twisted:

Sen när jag kom till Tidamek så körde jag en FH 5400 fast i den var det bara en 8000spindel skillnaden annars var bara att det var längre axlar i den senare.
Skriv svar