En spole som är isärdragen lär nog vara bra känsligare för rörelser m.m. än en som är dikt ihop då en sådan inte kan röra sig och ju större spolen sedan är desto större är risken. En som det är mellanrum mellan varje loop finns det en risk med att den kan röra sig med en liten frekvensdrift eller ändring som följd och det kan ju räcka med tex en extern värmekälla för att tråden skall utvidga sig lite eller kanske tex luft som är lite kallare än omgivningen. En spole som inte är delad är denna risk betydligt mindre med. För att eliminera alla ev sådana felkällor för att få en hyfsat stabil frekvens så att man inte stör andra så hade i alla fall jag aldrig ändrat spolen utan istället kondensatorn till den för att vara på den säkra sidan.
Och som sagt kontrollera så att det inte finns några övertoner. Dom jag gjort har inte haft det men det var inte heller något som jag bara slängt ihop. Det var en som jag drev över dess gräns en gång för att se var gränsen gick och som värst gav den ifrån sig övertoner ändå upp till 980MHz. Det var dock extremt svaga signaler upp dit som inte nådde mer än någon enstaka cm för att jag skulle detektera dom, så övertoner kan sprida sig långt i frekvens om man inte gör det noggrant.
Fm sändare, Hjälp
- Mizzarrogh