Behöver hjälp med reperation av en gammal betamax video

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Rudnert

Behöver hjälp med reperation av en gammal betamax video

Inlägg av Rudnert »

Jag köpte en gammal betamax video som är en sony sl-8000e på en loppis. Den funkar inget vidare och jag försöker reparera den men kommer ingenstans. Problemet är att knapparna för play och spolning går inte att trycka ner, det är som att något blockerar dom. Ejectknappen går fint men bandet brukar vanligtvis sluta i en enda röra inne i maskinen när jag försöker trycka ut det. Någon som har någon susning om detta är ett elektroniskt eller mekaniskt fel? Är tacksam för alla tips.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Utan att ha sett några bilder så skulle jag misstänka att det är ett mekaniskt fel. Om den har stått hos någon familj så bör du leta efter legobitar. De brukar ha en förmåga att hamna i videobandare.... :)

Kan du fixa lite bilder?
Rudnert

Inlägg av Rudnert »

Här är en bild av insidan. Några legobitar kunde jag inte hitta i den.

http://good-times.webshots.com/photo/23 ... 5260TvwrFK
PeotryD
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PeotryD »

Vi hade en riktigt gammal VHS-video, sån man trycker ner knappen och det låter som hela skiten skall pajja. I alla fall, tror det var nån knapp man inte kunde trycka ner efter ett tag, och felet var att nån gummiremmi den hade vittrat sönder...., se om du kan ladda ner någon manual till den. Och om det i så fall saknas någon gummirem...., kankse inte alls det som är felet, men....har en känsla av att det kan vara så...:-)
PeotryD
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PeotryD »

*funderar* var nog fasen play som inte fungerade, men man kunde snabbspola tror jag, max fram och max bak....
PeotryD
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PeotryD »

Hej igen, ursäkta att jag floodar:-)
Kolla gummiremmen från drivmotorn och till tonhuvudet...., börjar inte de snurra kan jag tänka mig att play blockeras!
Rudnert

Inlägg av Rudnert »

Jag är också inne på något med remmarna. Jag skulle vilja få tag på ett foto av en fungerande eller en service manual.
peter555

Inlägg av peter555 »

Som tidigare sagts är gummiremmar eller andra gummiprylar som torkat det vanligaste felet. Det näst vanligaste felet är att någon switch som ska starta någon motor eller dra någon magnet glappar.
Skriv svar