Vanlig eller steg motor ? Va tycker ni ?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Peter_L

Vanlig eller steg motor ? Va tycker ni ?

Inlägg av Peter_L »

Nu börjar det bli vår och dags att göra iordning träbåten för i år. Slipa, måla och snygga till osv. Jag funderar också på att kanske bygga om styrningen på båten till elektrisk styrning, då den nuvarnde funkar ganska dåligt. För att röra på rodret behövs inga större krafter, det rör sig väldigt lätt, även i "maxspeed" vilket är ca 6 knopp :wink:.

Jag funderar på att använda en trapetsgänga med en bult på som åker fram och tillbaka som wirarna till rodret är fäst på. (som endel tuffa cnc maskiner här på forumet). Jag behöver inget som är millimeter nogrant.

Men vilken typ av motor ska jag använda tycker ni, vanlig eller steg ?
För och nackdelar med de olika typerna ?
För dc blir la det bästa att använda h-brygga i stället för reläer ?
Tips och urler till vart man kan köpa delar uppskattas också..

Själva kontrollen ska vara digital, förmodligen pic som jag gillar att leka med.
Elsystemet i båten ligger på 12v.

Den autopilot jag byggt innan, använder en vanlig dc-motor med relä styrning.
Den har funkat superbra under förra året, underbart att slippa styra manuellt och kunna änga sig åt fiskespöna och surfa via bärbar dator och mobilen...
http://elektronikforumet.com/forum/view ... hp?t=11653

Tack på förhand.
:)
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Skillnaden är egentligen att du med stegmotor kan nöja dig med ett mycket enkelt positioneringssystem för att komma i synk, med en DC-motor behöver du en pulsgivare.

Du måste ju veta rodrets ställning, detta kan göras vid att ha en mikrobrytare i varje sida så styrning som kalibrering kör rodret till båda bottenstopp och sedan centrerar.

Med en stegmotor vet nu styrningen hur många steg det är från stopp till stopp och ingen ytterligare feedback behövs. Med DC-motor bör du ha någon feedback.

Nackdelen är att stegmotorn måste ha ström kontinuerligt för att hålla i känd position, med DC-motor behövs det bara ström för avvikelserna.

Så det är en avvägning mellan vad som är viktigast för dig: strömekonomi eller pengaekonomi.
Användarvisningsbild
Snabelost
Kontakt:

Inlägg av Snabelost »

Samtidigt är det ju inte speciellt svårt att ordna en återkoppling med hjälp av en potentiometer och på så sätt få motorn vid rodret att fungera som ett servo.

Borde man inte kunna ta elektroniken ur ett servo och "förstora" det så det passar en större DC-motor?

/magnus
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Problemet med potentiometeren är att kapsla in det så att det palla miljön och att välja ett potentiometer som tål många rörelser.

Hade jag en möjlighet att sätta dit ett bra potentiometer med bra kapsling och bra kontakt med rorskulten hade jag vald den lösning men måste jag tumma det minste på detta är det stegmotorn direkt, det är fullt möjligt att göra en övervakning som räknar rörelse när det inte är ström på motorn.
Användarvisningsbild
Peter_L

Inlägg av Peter_L »

På min autopilot använde jag en magnet och en halleffektswitch för att hålla koll på positionen, samt en switch för nollpositionen.

Funderar nu på stegmotor. För jag behöver inte oroa mig över att strömmen ska ta slut, då båten är en motorbåt med generator.

Då behöver jag hitta någon lämplig stegmotor. Den ska vara ganska stor, vill kunna göra snabba roderändringar. Så måste jag bygga någon lämplig drivkrets till den också som går på 12v (upp till 14v, ligger elen på när generatorn laddar).

Har sett att kjell säljer stegmotorer fast de värkar va för klena.
Har kollat runt lite på nätet och i forumet på stegmotorer.

Har ni förlag på vart man handlar bra stegmotorer ?
Även kanske lite info om hur man bygger styrelektronik?
Bygga egen eller köpa färdig drivkrets om det finns ?
Har börjat läsa på lite om det, men alla tips välkomnas.

Hade tänkt mig en budget på max 2000 kr för projectet.

Ska se om jag kan fixa fram lite bilder på hur det ser ut i båten vid styrningen.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Det finns fina kapslade potar med lång livslängd till exempevis roderläge, robotarmsläge och liknande - tyvärr rätt dyra.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Annars så brukar cermet typer hålla rätt länge om jag inte missminner mig och det är oftast inga stora summor det brukar handla om, om det bara är en enkel pot man vill ha.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

www.bergan.se
www.homeshopcnc.com
www.ebay.com

Tre ställen man kan köpa stegmotorer på :)
Skriv svar