Snusugn - Nu med lite bilder sid.3

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Limen
EF Sponsor

Snusugn - Nu med lite bilder sid.3

Inlägg av Limen »

Hejsan!

Har grubblat på detta länge nu och äntligen bestämt mig för att det ska genomföras. Med dagens galna snuspriser måsta man ta till något radikalt, så jag ska göra mitt eget snus. När man gör snus ska "snusmassan" svettas i en ugn i 5 dygn med en temperatur på ca 65 grader. Mamma är inte så förtjust i att jag ockuperar "riktiga" ugnen i 5 dagar och det går dessutom inte få ner den i en så låg temperatur. Därför har jag bestämt att bygga en egen, för ändamålet anpassad, ugn.

Den bästa "taktik" jag lyckats klura ut är att använda en kylväska och en glödlampa. Detta tänkte jag styra med en AVR m.h.a antingen en SMT-160 ( http://www.elfa.se/pdf/73/730/07308869.pdf ) eller en DS1616 ( http://www.ortodoxism.ro/datasheets/maxim/DS1616.pdf ), har båda liggandes här hemma. Problemet med DS1616 är att jag inte har någon riktig koll på hur jag kommunicerar med den (har inte hunnit så långt i ASM-kursen ännu).

Lite spontana reaktioner? Finns det vettigare lösningar? Är DS1616 overkill för detta projektet?
Senast redigerad av Limen 25 februari 2007, 04:04:41, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Det låter spännande det här. :tumupp: Hur gör man snusmassan?.
Lova att skicka ett smakprov till mig när du har lyckats!. :drool:
Användarvisningsbild
Limen
EF Sponsor

Inlägg av Limen »

Här finns ett litet recept: http://www.gandaf.com/Recept.htm

Vet inte om jag vågar skicka ut smakprov, kan ju vara hälsovådligt (mer än det ska vara alltså) :) Men blir det bra kan jag nog skicka över en prilla :D
Tekko

Inlägg av Tekko »

EEWWW YUCK YUCK YUCK YUCK YUCK YUCK YUCK YUCK YUCK blä urk usch :dead: :dead: :sick: :sick:
Användarvisningsbild
Limen
EF Sponsor

Inlägg av Limen »

Vad är lämpligt att styra på/av till lampan med? Relä? Vill ju helst kunna styra direct med µC'n.

Tekko: Ingen som tvingar dig smaka på ngt. Har du inget konstruktivt att komma med så kan du väl vara snäll och hålla det för dig själv?
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Jag tror SMT-160 funkar fint. Ett relä duger nog alldeles utmärkt. I övrigt håller jag med Tekko ;)
Tekko

Inlägg av Tekko »

Sorry, ser snus som dynga bara.

Borde inte en mindre ugn funka som man bygger om så den slår av när 65 grader uppnåtts och slår på igen när tempen sjunkit nån grad ?

Att använda både en glödlampa och kylning tycker jag verkar lite överkomplicerat.
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Tekko, kylväskan är nog bara till för att isolera ;)
Användarvisningsbild
Limen
EF Sponsor

Inlägg av Limen »

Nu ska ni inte gadda ihop er här :) Snus är gott, punkt :)

Håller på att tanka hem Orcad nu så ska ta och simulera lite kopplingar. Får se om jag kommer fram till något vettigt. Förhoppningsvis kan vi flytta denna tråd till projekt-delen inom en mycket snar framtid..

Edit: Precis, kylväskan är bara till för att isolera. Ugnen kommer fungera som du beskriver Tekko. Så länge temp<65C så kommer lampan vara på, går det över så stängs den av..
Tekko

Inlägg av Tekko »

Choklad är gott
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Härlig sida, detta blir nog mitt nästa projekt också. :)
Men man behöver ju inte använda en 230V lampa. Man kan ju ta en 12 eller 24V projektorlampa & sen bara switcha (PWM) lasten lite enkelt med en mos direkt från processorn.
Tjoa till om du behöver ha några projektor lampor, så kan jag skicka det till dig. (reparerar OH/Dia-apparater på löpandeband på jobbet) så det brukar bli lite sånt spill över ibland. :wink:
Användarvisningsbild
Limen
EF Sponsor

Inlägg av Limen »

Fagge: Såg intressant ut, dock lite väl stort temperaturspann (15 grader). Vill helst försöka få med µC i detta projekt, blir första riktiga bygget med AVR.

strombom: Hmm kanske skulle vara ett alternativ. Hur många watt måste man upp i för att temperatumässigt motsvara en 230V 40W ?
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

40w ;)
Användarvisningsbild
Limen
EF Sponsor

Inlägg av Limen »

Är det verkligen så enkelt?
Skriv svar