Elkonvertera trädgårdstraktor

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
FormerMazda

Re: Elkonvertera trädgårdstraktor

Inlägg av FormerMazda »

Juridik har vi inte här ute på landet så det kan vi bortse från helt. ;)

Sen har skulle jag säga varenda gräsklippare oavsett modell (bortsett cylinderklippare) vertikal axel.
Däremot skiljer hålbilden och axeldiameter (kanske) mellan "stor" och "liten" motor.
Horisontell axel lär man bara hitta på snöslungor idag. Undantag finns alltid, men räkna med att detta är en regel.

Oavsett nästan irrelevant för mig, mer relevant är att hitta en elmotor.
Och gärna en till rimligt pris för en leksak. Det är väl där utmaningen ligger.
alexanderson

Inlägg av alexanderson »

Finns en 3hk DC motor billigt på blocket, men den är på 130 volt.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

MiaM skrev: ↑14 september 2026, 11:44:18

Tillägg: Tänk på detta med regler osv. Sätt på en vinsch eller liknande på den så är den juridiskt ett motorredskap klass II och får användas utan att den är registrerad osv.
Eller så monterar du tillbaka klippardelen så är den också ett motorredskap klass II. Juridiskt måste man också ha minst mopedkort eller traktorkort för att få köra en åkgräsklippare (det lär vara en anledning till varför de är relativt ovanliga i Sverige).
Nej, så är det inte. Läs körkortslagen kapitel 2 paragraf 2.
Däremot får inte ett motorredskap användas som dragfordon.
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Då pengar inte är utan betydelse och ganska styrande när man leker, vad är för/nackdelar med parallella motorer?

Som exempel:

VEVOR motorkit finns i olika effekter, men kitet med 2kW är för 48V medan kitet för 3kW är för 72V.
Och 48V batteribank är hanterbart, 72V börjar bli bökigt.
https://eur.vevor.com/brushless-dc-moto ... 0120506646
https://eur.vevor.com/brushless-dc-moto ... 0932354924

3kW skulle nog räcka, 2kW kanske inte. Men säg att man chansar på 2kW och märker att det inte räcker, vad händer då om man hänger på ett till kit?
Nu menar jag att man löser allt med mekanik och att de bägge motorstyrningarna är nåt om nåt lika i tillförd effekt.

Jag tror inte dom skulle motarbeta varandra, det finns vad jag kan se ingen regen på dessa kit så skulle en motor driva lite hårdare än den andra så skulle åtminstone inte den andra bromsa.
Vinner man något i att det går svalare när dom delar på lasten?

Potentiellt 4kW med styrdon och allt för 3000kr är ju rätt bra pris ändå liksom.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Jag har konstruerat eldrivna truckar. Det kan bli *mycket* jobb om du ska ha två parallella motorer på framdrivningen att få dem att samarbeta och inte motarbeta varandea.
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Det är bra info att reda ut innan. :)

Och att jag ens kollar på detta spåret beror på att köper jag två vevor 2kW kit så får jag ju 4kW för 48V med styre för 3000kr.
Det har jag inte hittat nån annan stans.

I min värld, om vi förenklar enorm, 2 motorer sitter mekaniskt länkade:
Scenario 1:
Den ena får direkt 12V, den andra får 11,5V. Bägge direkt anslutna till kraftkälla utan nåt fancy.
Här tänker jag absolut att den snabbare bromsas av den andra som då försöker agera generator istället.

Scenario 2:
Här finns ett fancy styre som antingen agerar som regen eller motorbroms.
Resultat lär bli som i scenario 1.

Scenario 3:
En motor driver endast, den andra frihjular.
Naturlig lär det inte bromsa mer än mekanisk av att den ska rotera?

Scenario 4: (vevor styre)
Lite oklart, det finns funktion för bromsning, det är också en ingång i deras styre vilket inte behöver aktiveras med andra ord. Så dessa borde kunna frihjula tycker jag.
Borde inte detta hamna i scenario 3 då? Och då tänker jag de gånger när tillförd kraft är precis lagom, typ plan mark eller lätt utför där den snabbare motorn precis går om den långsammare.
För i motlut och liknande lär väl bägge två arbeta tillsammans utan att motarbeta?
Och då menar jag att de motarbeterar den skillnaden som kan bli med två likadana kit som får samma signal så att säga.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Om man har likströmsmotorer kan de seriekopplas och få en funktion som motsvarar en differential. Har man separata motorstyrningar bör de nog styras individuellt baserat på rattutslag. Något som ger bättre driv än en difflösning.
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Detta kommer driva en transaxel, så bägge motorerna driver samma ingående axel.
bearing

Inlägg av bearing »

Samma motor. Enda skillnaden är att det är annan lindning på 72V-motorn och 72V elektronik. Vill du få mer drag i 2kW-motorn kan du istället för 72V-kit höja strömmen med annan elektronik. Dubbla motorer fungerar sällan bra, såvida de inte sitter på varsitt hjul.

Vad har du tänkt använda för utväxling mellan motorn och transaxeln och vad ser du för problem med 2kW-motorn i din användning?
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

En annan motorstyrning låter lite som ett uppdrag att hitta, men det kommer också höja värmen på allt, hur vet man vad motorn klarar innan lindningarna brinner?
Såklart omöjligt att veta innan, man kan tänka att man kan anta att en motor från vevor inte är byggd i överkant iallafall.

Växellådan antar typ 1700rpm in. Jag vill ju dubbla traktorns hastighet, så mitt mål är väl 3-3,5krpm.
"Rated" speed är 4,3krpm på motorn så nedväxling behövs väl. Jag har inte kollat men hoppas att jag hittar nån multiribremslösning då jag gissar att det är tystaste alternativet.
Effektivast vore direktkopplat, men det känns fel med tanke på utväxling?
Jag vet ju inte vad jag behöver i storlek för motor, så eventuellt problem är väl om den är för klen. Därav tankar om dubbla motorer om det inte räcker med 2kW.
bearing

Inlägg av bearing »

Klarar den 3kW på 72V klarar den 3kW på 48V med rätt elektronik. Förutsatt att de inte lämnat "luft" i lindningarna.

De som grejar med elcyklar moddar elektroniken genom att byta ut 6st mosfet till kraftigare variant, och sedan korta av strömshunten så att elektroniken använder högre ström. Annars finns det fina sensorlös elektroniklådor att köpa som fungerar med alla motorer i princip. VESC, till exempel.

Eftersom att du har lägre växlar i transaxeln borde det funka med direktkopplat. Jag skulle köra direktkopplat. Det är bara fallet med full last upp för en brant backe där första växeln kanske blir klen, men isf kan du lösa det vid behov med en extra utväxling och/eller VESC. Eller att du lägger in möjlighet att koppla på remmen till förbränningsmotorn
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Det börjar luta åt ett klick på beställ.

Jag kan ju ta detta i flera steg, och lära sig på vägen.
Steg 1: Direktdrift utan någon modd.
Steg 2: Modd av styre eller drevning beroende på vad som inte funkat i steg 1. Den kanske går för fort och blir klen.
Steg 3: Modd av styre och drevning.
Steg 4: Dubbla motorer? Större motor? Hoppas jag inte hamnar här.
alexanderson

Inlägg av alexanderson »

mrfrenzy skrev: ↑24 september 2026, 06:18:17 Det kan bli *mycket* jobb om du ska ha två parallella motorer på framdrivningen att få dem att samarbeta och inte motarbeta varandea.
Två borstlösa DC-motorer motsvarar två synkronmotorer.
Skriv svar